Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 11 apr 2019 16:05

TEST: Lexus LC 500 – sportig lyx på japanskt vis

Lexus LC 500 går upp mot konkurrenter som Porsche 911.

Lexus LC 500 går upp mot konkurrenter som Porsche 911.

1/7

Foto: Lexus

Hans Hedberg har testat den japanska sportbilen.

Hans Hedberg har testat den japanska sportbilen.

2/7

Foto: Hans Hedberg

3/7

Foto: Lexus

4/7

Foto: Lexus

5/7

Foto: Lexus

6/7

Foto: Lexus

7/7

Foto: Lexus

Vi plockar ut Lexus lyxiga LC 500, bestyckad med något så udda som en sug-V8-motor.

Det är en kraftfull bil med sköna linjer som ser ut att vara utskurna med ett samurajsvärd. Men smakar det så kostar det. 

Redan förra sommaren provkörde vår kollega Mikael Stjerna nya lyxcoupén Lexus LC i trakterna­ av St Moritz. Då handlade det mest om hybridversionen 500h med två kraftaggregat: 3,5 liters V6-motor på 299 hästkrafter samt elmotor­ på 179 hästkrafter med systemeffekt 359 hästkrafter. Stjerna rapporterade om tyst körkomfort och silkeslen drivlina. Men det var LC 500 utan ”h” som han egentligen ville ha.

”Som japansk origami”

LC 500 har en sug-V8-motor, det känns minst sagt exklusivt när alla andra bilmärken elektrifierar, downsizar, monterar turbo och skippar V8 överhuvudtaget. 

LC-karossen är densamma, dressad i provbilens kristallvita närmast att likna vid en konceptbil med alla sina skrymslen och vrår och invecklade plåtveck. Som japansk origami.­ Mycket energi har lagts på lampdesign, baklyktornas evinnerliga L-former djupdyker in i karossen och framkallar hallucinationer.­ Samurajliknande kromade svärdsklingor befäster en svepande taklinje.

Coupélinjer på japanskt vis som ser ut att vara framtagna med samurajsvärd.

Foto: Hans Hedberg

477 hästkrafter och 270 km/h

Men det viktigaste finner man under den väldiga huven. Spelverket är en sugmotor-V8:a av eget fabrikat. I Europa är Toyota-Lexus mest synonymt med spinnande hybriddrivlinor men särskilt i USA och Mellanöstern serveras­ ett flertal V8-drivlinor. 5-liters V8-motor finns bland annat i den mindre RC-coupén men hos LC passar konceptet än bättre. 

Gran Turismo-känslan blir den rätta. Effektuttaget är i sammanhanget blygsamma 477 hästkrafter­ men räcker till. Acceleration 0-100 km/h går på 4,7 sekunder och den vita blixten toppar 270 km/h.

Klassisk V8 på 5 liter utan turbo som kräver sina varv för att komma till sin absoluta rätt.

Foto: Hans Hedberg

Kostar över en miljon

Utrustningsalternativen är tre: Luxury, Sport och hetsporren Sport+. Provbilen är just värstingen som även inkluderar differentialbroms av Torsen-typ, variabel styrutväxling och aktiv fyrhjulsstyrning. 

Grundpriset 998 000 kronor poppar därmed upp till 1 146 000 kronor, jämfört med liknande GT-lyxcoupéer från Maserati, Porsche och Aston Martin ändå konkurrenskraftigt. Chassikörhjälpen gör LC 500 Sport+ till enkel och lätt att köra. Tack vare med- och motstyrning hos bakaxeln är LC klippstabil vid snabba filbyten på motorväg, samtidigt blir vänddiametern vid U-svängar i citytrafiken bekväma 10,8 meter.

Interiör likt ett rymdskepp, som sig bör i en Lexus.

Foto: Hans Hedberg

Den tio(!)stegade automatlådan Direct Shift passar in växlarna lika snyggt som Zlatan gör tunnel på amerikansk soccer-back. Förarmiljön tar lite tid att vänja sig vid och finessen med att mätarklockorna i instrumentklustret kan byggas om både virtuellt som fysiskt är kanske en gimmick för mycket. Baksätet rymmer inga vuxna, men passar perfekt som lastutrymme eller skjutsplats för barn.

Med stor finess skjutsas man runt i vardagen­ av LC 500 och vill man ändå bråka och köra ”aktivt” själv betalas tilltaget fort tillbaka med uppåtgående smilband samt att man gärna hissar ner sidorutan för att höra V8-smattret vid toppvarvet strax över 7 000 r/­min.

Bakljusen ger ett intryck av oändligt djup. Inspirerad av efterförbränningen på ett stridsflygplan. Nåja.

Foto: Hans Hedberg

Köregenskaper

Lexus ligger inte på latsidan när det gäller att utveckla vägegenskaper och inbyggd körkänsla. Trots två tons tjänstevikt svänger LC 500 dit man vill, men bilen är mer av en stor och kraftfull Gran Turismo-bil ämnad för långdistansresor än en renhårig sportbil för racerbanan. 

Säkerhet

Med aktiv fyrhjulsstyrning, diffbroms och variabel styrutväxling en körsäker bil – som även är fylld av tekniska passiva säkerhetshjälpmedel. Autokörningssystemen ligger inte i toppklass och vi ställer oss frågan att ha passagerare i baksätet eftersom deras huvud placeras dikt an mot innertak samt glasrutor.

Design

En av paradgrenarna för stor-coupén från Lexus! Precis som med catwalkens haute couture-dressar delas publiken in i för och emot – hata eller älska. Gillar man Lexus stundtals avantgardistiska stilelement kan man aldrig se sig mätt på detaljlösningar och materialval. Men vi skulle önska oss en högre klass på inredningen, här är lägstanivån lite för låg. 

Komfort

Två personer färdas elegant och avspänt i LC 500. Och snabbt om föraren är på det humöret. Omsorgen för bekvämlighet gäller stolar och ljudnivå, men de stora hjulen bullrar en del. Den breda karossen tillsammans med långa dörrar gör insteget krångligt på smala P-rutor, det gäller att parkera med framförhållning!

Ekonomi

Samma grundprislapp (998 000 kronor) vare sig om du väljer LC 500 med 5,0-liters V8 med 477 hästkrafter eller LC 500h med 3,5-liters V6 hybriddrivlina och 359 hk, CO2-utsläpp 265 g/km respektive 150 g/km. Framtida andrahandsvärde lär inte skilja avsevärt modellerna åt. Sett till prestanda- och teknikinnehåll är LC 500 om inte ett fynd så i alla fall ett klipp.   

Totalt: 19 av 25.

Rivaler

BMW M850i xDrive Coupé

8-serien finns enbart som fyrhjulsdriven i M-trim, därav den feta prislappen. Fyrsitsig med allroundegenskaper utöver det vanliga. 530 hästkrafter och 0-100 km/h på 3,7 sekunder.

Pris: 1 225 000 kronor.

Polestar 1

Sveriges nya sportbil saknar V8-motor men inte prestanda. Tvåliters bensinmotor plus dubbla elmotorer ger systemeffekt på +600 hästkrafter. Räkna med leverans under andra halvan av 2019.

Pris: Cirka 1 600 000 kronor.