Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 17 jan 2019 17:44

Test: Lexus ersätter GS med snyggare ES

1/5

Foto: Sebastien Mauroy

2/5

Foto: Lexus

3/5

Foto: Jan-Erik Berggren

4/5

Foto: Jan-Erik Berggren

5/5

Foto: Jan-Erik Berggren

TANNISHUS. Lexus ersätter modellen GS med en riktigt klassisk sedan, ES.

Grym komfort och låg förbrukning tack vare fjärde generationen av Toyota-koncernens fina hybriddrivlina.

Men också tung i ratten och inte alls samma fina ljudkomfort som i det dyrare syskonet LS. 

Lexus försöker bryta den tyska dominansen i Europa med en klassisk sedan. ES 300h i F Sport-utförande finns med när Car of the Year-juryn utvärderar kandidaterna till priset Car of the Year 2019.

Den tunga styrningen gör sig påmind i undanmanöverprovet där antisladdsystemet rätar upp bilen först vid 65 km/tim. Trots en tydlig understyrning och inte så snabba reaktioner klarar ES provet i 75 km/tim. I 80 km/tim rammas konerna men ES ger ett säkert och tryggt intryck.

Designen är hämtad från den lyxigare LS-modellen med den stora så kallade spindelgrillen som ett tydligt och direkt uttryck. Framifrån går det inte att ta miste på att det här är en Lexus.

Taklinjen märks i baksätet

Lexus har sålt ES-bilar i andra delar av världen än Europa och bilen som kommer hit är faktiskt den sjunde generationen. Nytt för Lexus-kunderna är att ES blir framhjulsdriven, jämfört då med den bakhjulsdrivna gamla GS.

En tydligt sluttande taklinje är också nytt för en Lexus-sedan i den här storleken. Taklinjen betyder eftergifter i baksätet där passagerarna sitter lågt.

Hybriddrivlinan är densamma som i flera andra Lexusmodeller och kapar topparna på förbrukningen. Men att bilen går delvis på el märks i låga farter, i korsningar och på parkeringsplatser.

Interiören påminner även den om andra Lexus-modeller. Instrument och bildskärm är vänd mot föraren men den lilla styrplatten i mittkonsollen. Jag ska sluta gnälla om jag tycker att det fungerar i praktiken men rådet till alla som vant sid BMW:s, Mercedes eller Audis gränssnitt behöver en inlärningsperiod. Ratten är hämtad från den dyrare LS-modellen.

Under testdagarna i Danmark blåste det rejält och A-stolpen ger ifrån sig en hel del vindbrus. Det är inte samma tysta och sköna komfort som i den dyrare LS-modellen.

Att sälja många ES-modeller i Europa kan bli tufft med tanke på konkurrensen från främst BMW och Mercedes.

LÄS MER: 6 sätt att undvika ett dåligt bilköp 

Köregenskaper

De något sävliga köregenskaperna kombineras med en pigg hybriddrivlina. Det ger en lite märklig känsla, som att styrning och chassi inte hänger med riktigt. Det ör tydligt att Lexus anpassat bilen allra mest för den asiatiska och amerikanska marknaden. Jag hade gärna sett en kvickare styrning och med en helt elektrisk styrservo borde det gå att lösa utan att ge avkall på komforten i högre farter.

Säkerhet

Det går verkligen inte att gnälla på själva resultatet i undanmanöverprovet där den relativt långa bilen klarade konbanan 75 km/tim. Autobromsprovet gick också bra där Lexus ES fick godkänt i 60 km/tim och dessutom beröm för en bra varningssignal med både ljus och ljud. Men filkörningsassistenten är inte alls bra och det är tur att den går att stänga av med en knapp.

Design

Den sluttande taklinjen ger ES en sportig design och den fräcka grillen älskar eller hatar du. En kantig front ska lira tillsammans med lite mjukare linjer bak och på sidan. Baklyktorna har fått en ny design och det är tydligt att Lexus vill visa släktskapet med dyra LS. Sen får vi se hur mycket som kommer att skilja jämfört med syskonet Toyota Camry som ska göra comeback i Europa. 

Komfort

Sittkomforten vid  förarplatsen är riktigt bra och jag har lätt att nå alla knappar, kontroller och bildskärmar. Sitter du i baksätet finns det bra plats för benen men du sitter lågt och med små sidorutor blir det lite instängt. Små barn kan få bekymmer med åksjuka. Ljudkomforten kunde varit bättre, speciellt runt a-stolpen.

Ekonomi

Lexus vill att ES ska konkurrera med bilar som Audi A6, Mercedes E-klass och BMW 5-serie. Och  då ligger modellen bra till i pris och ägarkostnader. Men det gäller då att du uppskattar Lexus ES lite lugnare köregenskaper. Om du klarar av den sävligare ES så är den ett bra alternativ till tyskarna. Men vill du ha lite mer respons känns Lexus ES för dyr. Jag räknar med att Toyota Camry i praktiken blir den bil som Lexus ES-köparna allra mest sneglar på som ett alternativ. En annan tydlig målgrupp är de som i dag kör en Lexus IS och som vill ha något större. För dem är ES ett naturligt och inte så dyrt steg.

Totalt: 16 (av 21)

3 konkurrenter

Toyota Camry

Audi A6

Mercedes E-klass

LÄS MER: Vårat test av Lexus GS från 2016