Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 29 nov 2018 14:00

TEST: Lamborghini Urus – sportbil för terrängen

Designen är kaxig, på gränsen till stötande. Men vacker – det är den!

Designen är kaxig, på gränsen till stötande. Men vacker – det är den!

1/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

2/7

Foto: LAMBORGHINI

3/7

Foto: LAMBORGHINI

4/7

Foto: LAMBORGHINI

5/7

Foto: LAMBORGHINI

6/7

Foto: LAMBORGHINI

7/7

Foto: LAMBORGHINI

TANNIS. Jag passerar Lamborghinis nya suv Urus flera gånger per dag där den står på gräsmattan utanför Tannishus i norra Danmark.

Och det går inte att ta ögonen ifrån designen som bara Lamborghini vågar sig på.

Kaxigt på gränsen till stötande. 

Men vacker – så vacker.

Suvtrenden letar sig fram till alla typer av bilar. Rolls-Royce har byggt sin Cullinan som de tror ska bli den mest sålda Rollsen inom ett par år. Bentley och Maserati är andra som tänkt konkurrera med pionjären – Porsche Cayenne.

Lamborghini viskade i flera år om sin suv Urus innan den visade upp för första gången för ett år sedan. Då hade Lamborghini redan visat upp en konceptbil men sen tvingats vänta in VW-gruppens nya plattform och modellen som skulle premiärvisa den – Porsche Cayenne.

Motorn hängde med plattformen och blev en turbomatad V8 på 650 hästkrafter, en ovanlig motor för att sitta i en Lamborghini.

LÄS MER: Nya BMW X5 lyfter med ny instrumentering 

Flera körprogram i Lamborghini Urus

En åttastegad automatlåda från ZF tar hand om kraften och fördelar den med 60 procent till bakaxeln och 40 procent till framaxeln i grundläget. Ytterligheterna är 70 procent fram respektive 87 procent bak beroende på körprogram och underlag.

Körprogramsväljaren är tydlig men fungerar bara åt ett håll – jag måste alltså stega mig igenom Sport, Corsa, Strada, Neve, Terra och Sabbia. För den som inte kan italienska så betyder det Sport, racerbana, väg, snö, terräng och sand. 

Jag använder för det mesta Strada som ger en relativt behaglig respons från motorn och bra komfort från fjädringen. Förutom körprogrammen kan jag också med egna knappar ställa in styrning, chassi och respons från drivlinan. Där finns lägena Smooth, Medium och Sportive som då är oberoende av körprogrammet.

Mycket knappande – för den som vill. Men det fungerar förstås bra att gå mellan Strada och Corsa.

LÄS MER: Så bra är Porsches nya familjebil 

Signalerar hela tiden "kör mig"

Interiören påminner en del om hur Audi lagt fram gränssnittet mellan bil och förare med  pekskärmar som svarar emot lite. Men bildskärmarna är inte så framträdande vid förarplatsen – det är i stället fokus på drivlinan. Startknappen är tydlig och du lägger direkt i växeln med paddlarna. Bilen signalerar hela tiden "kör mig" och det blir aldrig fråga om något annat. Jag vill vara aktiv bakom ratten på Lamborghini Urus.

Med Corsa-läget blir Urus mer en renodlad sportbil med snabb och omedelbar respons från drivlinan. Fyrhjulsstyrningen är direkt och så snabb att den kräver viss körstil i undanmanöverprovet. En så här lång och tung bil borde ha problem i konbanan men tack vare en rejäl inverkan av antisladdsystemet går det att få igenom Urus i hela 75 km/tim. Med lite bättre grepp i däcken hade vi klarat 80 km/tim, trots att bilen mäter över fem meter i längd. 

Och trots Urus är 164 centimeter hög med en markfrigång på 16 centimeter – bilen kan höjas till 21 centimeter – så var krängningarna i den tuffa manöverbanan minimala. Alla tester genomförs med bilen i normalläge och det är troligt att Urus klarat 80 km/tim med Strada-läget som då hade gett antispinnfunktionen lite mer utrymme.

LÄS MER: Nya Audi A8 – lyxig framtid 

Finns ingen anledning – men ändå...

Lamborghini vill sälja cirka 6 000 Urus per år och planen är att locka nya köpare till bilmärket. Det kommer säkert att lyckas. Urus har en särställning i bilvärlden med sin tydliga design och extrema prestanda. 0–100 km/tim klaras av på 3,6 sekunder och det känns verkligen i magtrakten när jag testar prestandan.

Det finns ett terrängläge och även ett offroadpaket som ger bättre markfrigång, men jag undrar lite vilken typ av bilägare som plockar ut den här i någon slags terräng. Lika svårt är det att se Urus komma till någon av Lamborghiniägarnas bandagar – den passar inte in på en racerbana heller, trots att den skulle köra ifrån det mesta.

Det finns egentligen inte en enda anledning att köpa en Lamborghini Urus – inte ett enda klockrent användningsområde. Att bilen lastar över 600 liter passar förstås en familj men små rutor i baksätet och en lätt stressad och sportig körning passar i alla fall inte min familj.

Ändå går det inte riktigt att gå förbi bilen utan att titta på den, utan att önska sig själv in bakom ratten och trycka fram Corsa-läget.

Urus gör sig bra i gul också.

Urus gör sig bra i gul också.

1/5

Foto: LAMBORGHINI

Köregenskaper

Det är imponerande att Lamborghini lyckats få till rena sportbilsprestanda i en stor, tung och hög bil som Urus. Att bilen nästan klarar 80 km/tim i det tuffa undanmanöverprovet är ett bevis på det. Alla olika inställningsmöjligheter och tydliga skillnader i körprogram gör att du kan få din Urus exakt så som du vill ha den – även om det kräver en del knappande.

Säkerhet

Jo, det finns filkörningsassistent och adaptiv farthållare och en slags autobroms är standard. Urus undvek vår ballongbil i autobromsprovet i 65 km/tim, klart godkänt. Det finns tillvalspaket som ger dig en bättre kamera och trafikinformation samt hantering av släp. Bromsarna är rejält tilltagna för att bromsa de stora fartresurserna. Filkörningsassistenten var avslagen i grundläget men kan slås på med en knapp. Påslagen fungerar den lika dåligt som de flesta andra, det vill säga för mycket påverkan på ratten och för lite praktisk nytta.

Design

En bil som Lamborghini Urus ska förstås inte be om ursäkt för sig. Formen måste matcha varumärket. Och här har Lamborghini lyckats exceptionellt bra. Mycket bättre än till exempel en konkurrent som Maserati eller halvsyskonen Porsche och Bentley. Det blixtrar om Urus och även inredningen är en skön mix.

Komfort

Förarmiljön med de sportiga stolarna är stenhård, det är inget snack om vilken bil det här handlar om. Baksätet är bra i utrymme och den sluttande taklinjen stjäl inte för mycket takhöjd invändigt. Att kunna lasta över 600 liter i en sportbil är magnifikt. Men de små rutorna i baksätet kommer att skrämma familjerna. Du kan välja mellan två eller tre platser i baksätet. Två platser är så klart snyggare men väldigt opraktiskt.

Ekonomi

Att investera i en Lamborghini Urus behöver absolut inte vara fel, inte alls. Men med 6 000 sålda bilar per år kommer det här inte att bli en lika unik bil som syskonen i modellprogrammet. Vi måste också reagera lite på koldioxidvärdet 279 gram CO2/km – det visslar till när fordonsskatten kommer, från ditt bankkonto alltså.

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Porsche Cayenne Turbo – läs test av Porsche Cayenne hybrid här 

Range Rover Sport SVR – läs test av Range Rover Sport hybrid här 

Jaguar F-Pace SVR – läst test av Jaguar F-Pace Portfolio här