Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 14 dec 2017 14:10

Test: Kritik mot nya XV – men Subaru tror på sin steglösa växellåda

1/8

2/8

Subaru XV.

Subaru XV.

3/8

4/8

Subaru

Subaru

5/8

6/8

Subaru XV.

Subaru XV.

7/8

Subaru Impreza.

Subaru Impreza.

8/8

TANNIS. Gamla Subaru XV fick kritik för dålig ljudisolering.

Det har Subaru rättat till i andra generationen och börjar också sälja en ny Impreza – kombicoupéversionen av XV.

Men den steglösa växellådan – som också fått kritik – är här för att stanna.

Jag sätter mig tillrätta vid bordet, plockar fram anteckningsboken och ställer första frågan.

Efter alla klagomål ni får, vid alla testkörningar, på den steglösa växellådan. Varför behåller ni den?

Det blir tyst en lång stund innan press och pr-ansvarige från Europakontoret i Bryssel, Otilia Bratu, tar till orda. Jag har ställt den lite förbjudna frågan men den fråga som gnagt i mig ända sedan testkörningen av nya XV i Stockholm och provrundorna med både XV och nya Impreza i Danmark. Det är upp till varje förare att tycka om den steglösa växellådan, Lineartronic på Subaru-språk, och jag tycker att den inte alls passar bilar som XV eller Impreza. Det blir ett lite för stort avstånd till bilen som jag inte riktigt får kontakt med. Och jag tycker att motorn varvar lite för mycket vid acceleration.

Otilia Bratu har i alla fall svar på tal:

– Därför att kunderna vill ha den.

Ja, så enkelt kan det vara.

– Vi vet efter våra kundundersökningar att 80 procent av våra kunder gillar den steglösa växellådan. Vi vet också att kunderna i Europa har en lite annan körstil, lite sportigare. Men även i Europa är den steglösa växellådan populär. 

– Den är också den mest effektiva växellådan. Den ger bra prestanda vid verklig körning.

Otilia Bratu framhåller Subarus egna mätningar där bränsleförbrukningen i verkliga förhållanden ligger nära förbrukningen från körcykeln NEDC. Subaru är därför inte speciellt nervösa över införandet av en ny, tuffare, körcykel.

 

LÄS MER: 10 bästa fyrhjulsdrivna bilarna just nu 

 

XV byggs på en ny plattform

I höst har Subaru visat både XV och Impreza, där XV är den hetaste modellen för Sverige. Mellanklassuven byggs på en helt ny plattform och den andra generationen av XV ska försöka plocka med sig merparten av de 700 000 bilägare som redan köpt den första generationen. Men självklart vill Subaru också ge sig in och slåss om kunderna i det heta suvsegmentet. Här finns konkurrenter som BMW X1, Audi Q3, Ford Kuga, Mitsubishi ASX, Mazda CX-5, Mercedes GLA, Renault Kadjar och Nissan Qashqai. Och det här är bara några i ett getingbo.

Nya XV har relativt små designförändringar men framför allt har utrymmet i baksätet förbättrats, mest tack vare kortare överhäng. 

Äntligen har också Subaru lyckats plocka in Apple CarPlay och efter klagomål från kunderna har värmeintaget i kupén förbättrats. Subaru har också gjort vissa justeringar på automatlådan med en lägre etta och högre sjua. 

Eftersom Impreza och XV är relativt lika som bilar väljer vi att sätta betyg på dem tillsammans. Men XV-egenskaperna väger lite tyngre i egenskap av förmodad storsäljare i Sverige.

 

LÄS MER: 12 populäraste bilarna i år 

 

Motor och köregenskaper

Trots Subarus förändringar gillar jag inte den steglösa växellådan alls – den håller tvåliters boxermotorn som gisslan. Även styrningen ska ha förbättrats men styrningen kunde vara lite mer direkt och lättare runt nolläget. Responsen i gaspedalen gör att det är svårt att köra riktigt mjukt. Men när motorn ligger i arbetstempo hörs den mindre och det blir en behaglig och lugn färd. Active Torque Vectoring bromsar båda innerhjulen och ger en smidigare kurvlinje.

Säkerhet och förarstöd

Subaru får bra betyg i olika krocktester för sitt säkerhetssystem EyeSight. I Car of The Year-juryns autobromstest klarade både XV och Impreza testet i 75 km/tim. Autobromsen är också igång från 0 km/tim. Filkörningsassistenten består av en varning och med lane keep assist styr bilen in i filen, efter tre vinglingar börja den också varna. Tyvärr fanns ingen knapp för att stänga av pipandet. Fyrhjulsdriften och de olika körlägena är – rätt använda – en bra säkerhetsdetalj. EyeSight består av en rad kameror som också används för en avancerad adaptiv farthållare och för att känna igen fotgängare, cyklister och såklart andra bilar.

Teknik och uppkoppling

Äntligen erbjuder Subaru Apple CarPlay och Android Auto. Den nya plattformen har byggts för både XV och Impreza och den ska också användas för en större suv. Plattformen ska även klara av hybrider och elbilar i framtiden – Subarus första hybrid ska komma 2019. Subaru har infört så kallade stabiliseringsstag för att minska rullningar i kaross och chassi. Vridstyvheten såg till att Impreza klarade undanmanöverprovet i 73 km/tim och XV rullade igenom i 70 km/tim.

Design

Baksätet imponerar i både Impreza och XV och passar fint även för tre personer. Totalt finns tre bildskärmar med den större pekskärmen i mittkonsollen som central – övriga är bara till för att ge information och den mindre i mitten av instrumentbrädan känns lite onödig. Subaru borde jobba hårdare för att skapa en renare förar- och passagerarmiljö. Nu är det fortfarande mycket knappar och väldigt instängt. XV har fått bättre klimatanläggning. Både XV och kombicoupén Impreza har tydliga suvdrag vilket ligger i tiden. Men designen kommer kanske inte att dra till sig nya köpare. Subaru får rikta in sig på att behålla dagens redan frälsta. Lastutrymmet är okej men med en viss tröskel.

Köpa och äga

Massor, massor av nöjda Subaru-ägare är den allra största tillgången. I väntan på den första hybridbilen, kommer 2019, får Subaru lita till sina duktiga återförsäljare och sin pålitliga fyrhjulsdrift. I Sverige såldes det 1 600 XV förra året och den siffran borde med den nya, förbättrade, modellen vara lätt att slå. Det blir svårare för Impreza men båda bilarna bör sett till utbudet och traditionen fortsatt ha ett väldigt bra andrahandsvärde.

Totalt: 16 (av 25)

 

3 konkurrenter

Till Subaru XV:

Mazda CX-5 – läs testet av den här 

Nissan Qashqai – läs testet av den här 

Skoda Karoq – läs testet av den här 

Till Subaru Impreza:

Volkswagen Golf 4Motion

Mitsubishi ASX 4WD

Suzuki Vitara 4x4