Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 28 feb 2019 16:28

TEST: Kia vill väcka känslor med nya ProCeed

1/5

Foto: Jan-Erik Berggren

2/5

Foto: Jan-Erik Berggren

3/5

Foto: Jan-Erik Berggren

4/5

Foto: Jan-Erik Berggren

5/5

Foto: Jan-Erik Berggren

En fräck och lite sportigare Ceed.

En Ceed med lite mer attityd och karaktär.

Ja, designen av nya ProCeed lovar allt det där men för en gång skull har Kia i mina ögon misslyckats med själva utförandet.

Första gången jag såg nya Kia ProCeed satt jag i ett konferensrum i Kias Europakontor i Frankfurt. Kias projektteam bakom Ceed ville visa oss bilder på två nya karossformer. Den ena var en så kallad Shooting Brake. Uttrycket är nymodigt i bilvärlden och härstammar från tiden då vi jagade i stället för att spela golf på fritiden. Och alla som jagade ville ha en vagn de kunde få hem sitt vilt med – en Shooting Brake.

Mercedes är den tillverkare som använt begreppet allra mest med sina halvkombibilar med coupéliknande taklinjer, som snygga Mercedes CLA. Porsche Panamera är ett annat exempel. Eller i viss mån BMW:s GT-bilar. 

Och visst går det att kasta in ett rådjur i Kia ProCeed. Lastutrymmet klarar 594 liter men det är långt, lågt och lasten ska helst vara kilformad.

LÄS MER: Alla nya bilmodeller 2019 – 117 modeller 

Instängt baksäte

Taklinjen gör också att det blir väldigt instängt i baksätet. Passagerarna sitter lågt och med små sidorutor blir det en liten grotta där bak. Sidorutorna är små även fram där jag som förare också sitter relativt lågt.

I en tid där många vill sitta högt upp och ha en luftig och öppen planlösning i kupén så är Kia ProCeed något helt annat. Jag tror att det här kan få vissa bilköpare att vända ProCeed ryggen.

Jag testar ProCeed GT vilket betyder en fyrcylindrig 1,6-litersmotor på 204 hästkrafter. Det ska räcka till för att matcha den fräcka designen med en sportig karaktär.

Kraften hanteras av en sjustegad dubbelkopplingslåda och även det verkar lovande.

Men något har gått snett i matchningen här. Jag är lite besviken på Kias bilguru Albert Biermann som ska se till att alla bilar som byggs ska ha rätt karaktär.

Växellådan är helt enkelt för långsam för att ge den där extra sportiga karaktären. Oavsett om jag kör med paddlar på ratten eller spaken i manuellt läge så har jag inte kontakt med kraftkällan. Kia ProCeed GT är ingen bil för racerbanan. Istället är det en bil som trivs bäst på svepande små landsvägar i lagom fart. En liten snabbglidare helt enkelt.

LÄS MER: Vi tetar Kia Ceed som kombi 

Sport ger mer ljud

En liten knapptryckning ger ett sportläge som skjuter in lite mer motorljud i kupén. Responsen blir lite bättre men växellådan är fortfarande alldeles för seg och långsam.

Testbilen har dubbfria vinterdäck vilket förstår ger ett högt vägljud som tillsammans med det höga motorljudet – oavsett sportläge – gör sextimmarsresan onödigt ansträngande.

Kia brukar pricka helt rätt med sina bilmodeller och rusar uppåt i försäljningsstatistiken i Europa. Det finns säkert en tydlig och betalningsvillig målgrupp för Kia ProCeed nånstans därute men ag tror inte att det nödvändigtvis är i Sverige.

Här för Kia ProCeed tillsammans med Kia Stinger agera blickfång i bilhallen för alla som kommer att köpa en Kia kombi eller XCeed – den andra modellen som Kias projektteam visade bild på i konferensrummet i Frankfurt. 

Köregenskaper

Kombiversionen fick fyra getingar i den här kategorin men som ni förstått av mina intryck så skrämmer växellådan effektivt bort ett flygfä, snudd på två. För när Kia ändå har en dubbelkopplingslåda på plats – och inte en steglös växellåda – som måste det gå att göra det bättre. Den stabila styrningen kan upplevas trög runt nollläget men Kia vill ha det så för att skapa en trygghet i bilen. Styrningen är för övrigt väldigt sig lik i alla Ceed-bilar jag kört.

Säkerhet

Kia tog åt sig av kritiken för sitt autobromssystem efter Car of the Year-juryns tester i Danmark i höstas. Nu ska alla nya Kia-bilar ha den senaste versionen. Bra och snabbt agerat. Filkörningsassistenten stängs effektivt av med en knapptryckning men är på varje gång jag startar bilen. En högt uppsatt Kia-ingenjör viskade i mitt öra att han också stänger av assistenten – varje gång. För trots att den är smidig så inverkar den för mycket på styrningen. 

Design

Ceed kombi ser lite ledsen ut bakom mittstolpen men den känslan är helt borta i ProCeed. Här handlar allt om den fina sluttande taklinjen, om den snygga grillen – som ska snyggas till ännu mer inför modellår 2020 – och snygg detaljer. Röda bromsok och trösklar lyser upp min mörkgrå testbil. Den helvita ProCeed som Kia kört till Car of the Year-juryns finaltester har inte samma omedelbara närvaro. ProCeed ska vara en huvudvändare och är det också. Interiördesignen blir lidande av de små sidorutorna och låga taklinjen. Det blir instängt och mörkt.

Komfort

Med dubbfria vinterdäck och ett högt vägljud blir det rent av jobbigt att köra ProCeed en längre sträcka. Kia har stadigt förbättrat komforten i kupén men ProCeed är ett litet steg tillbaka för att få till den sportiga ljudkulissen de tycker tillhör biltypen. De sportiga stolarna tycker jag å andra sidan är en bra kompromiss mellan komfort och bra stöd vid lite snabbare svängar. Bagageutrymmet sväljer förvånansvärt mycket men har du till exempel tänkt ta med en kylväska så behöver den stå närmast baksätet och det finns tyvärr inget eluttag bak. Det saknas också usb-uttag i baksätet. Ett tips till alla biltillverkare: oavsett bilmodell så behövs det alltid tre gånger så många el- och usb-uttag som ni tror.

Ekonomi

Jag tittar till minst två gånger på prislappen. Kostar verkligen den här bilen under 300 000 kronor? Ja, tydligen. Det finns en anledning till at Kia seglat upp som nummer tre bakom Volvo och Volkswagen i Sverige. Bra priser för bra bilar. Kia utklassar nämligen sina konkurrenter i mellansegmentet med sin prisstrategi. Jämför gärna med Opel, Honda, Hyundai, Mazda och några till. Och när du jämfört priset kan du som ett extra ess plocka fram Kias fina garantipaket. Slutdiskuterat.

2 konkurrenter

Hyundai i30N Fastback

Mercedes CLA Shooting Brake