Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 14 feb 2018 17:05

TEST: Kia utmanar Volvo med nya snygga Ceed

1/2

2/2

SITGES. Här är Kias nya storsäljare – i Europa och i Sverige.

Nya Cee'd byter namn till Ceed – stavas CEED på bilen – och det blir mer av det goda.

Framåt senhösten kommer den snyggaste Ceed du sett men tills dess: vi har kört nya Kia Ceed.

Car of the Year-juryn samlas i Sitges strax söder om Barcelona för att titta på och testköra en av favoriterna till 2019 års upplaga av tävlingen, nya Kia Ceed.

Ett antal maskerade bilar står parkerade bakom hotellet och en omaskerad färdig lanseringsbil står inne i ett konferensrum. Kia Ceed ska visas på bilsalongen i Genève om några veckor men redan nu kan vi skvallra om köregenskaperna, utrymmet i baksätet och designen.

Kia har vässat det mesta och försett Ceed med en hel del karaktär. Kia har identifierat en plats på bilkartan för sportiga och snygga bilar som inte kostar skjortan. På vissa områden ska Kia kunna konkurrera med premiummärken som Audi och BMW men prislappen ska vara lägre.

Ceed är utvecklad helt och hållet i Europa och för europeiska kunder. Det ska betyda kvicka köregenskaper och fölsam styrning tillsammans med pigga drivlinor.

LÄS MER: Så ska Kia upprepa Cee'd-succén i Europa 

Följsam styrning, men trög – som Kia vill ha det

Nya Ceed är också trevlig att styra runt på de smala bergsvägarna norr om Sitges. Styrningen är följsam och snabb i låga farter men jag måste gnälla lite inför ingenjörerna på att den blir lite trögare i snabba kurvor. Förklaringen är att Kia vill ha det precis så. Styrningen ska inte vara för orolig när g-krafterna ökar.

Det är lite tycke och smak och det viktiga för de flesta kunderna är ändå att den är enkel att hantera på trånga utrymmen, som till exempel en parkeringsplats. 

Vi kör en ny 1,6-litersdiesel och en ny bensinare på 1,4 liter. I takt med att vi testkör allt fler bensinare och hybrider börjar dieselljudet från ansträngda motorer bli jobbigt. Dieseln har dubbelkopplingslåda med sju steg medan bensinaren är manuell. Det ska komma automat till bensinaren också och den är så här långt den drivlina jag rekommenderar.

Instrumenteringen är snudd på traditionell och Kia har valt att inte gå all-in på digitala mätare och stor display. Med navigator får du en skärm på 8 tum och utan pekande och svajpande blir det till att samla ihop knappar på rätt plats på instrumentbrädan. Kia fortsätter att montera många funktioner högt upp på panelen och allt känns logiskt och enkelt att hantera. Här går Kia som sagt inte först i ledet men jag troligen är det mer i takt med kunderna. En högre instrumentpanel ger bland annat utrymme för fler platser för mobiltelefon och laddning nere vid mittkonsolen.

LÄS MER: 10 bästa småsuvarna just nu 

Kombin blir rejält större

Filkörningsassistent och autobroms är så här långt samma teknik som vi sett i Optima, Rio, Stinger och Niro. Det är enkelt och välbalanserat. Baksätet är rymligt men extra glädjande är lastutrymmet på kombin som växt rejält tack vare att kombin tillåtits bli längre än tidigare.

Nya Ceed är vacker som kombikupé med en mera upprätt och rak design där motorhuven fått dominera. Det är samma designstrategi som vi bland annat sett hos Volvo. En mer upprätt kupé och en ny taklinje får bilen att se lyxigare ut, mer premium.

Vi får också se bilder på kombin som kommer efter sommaren och framför allt på två snygga syskon som kommer senare i höst och i början på nästa år. En Shooting Brake får mig att längta till senhösten och den crossover-Ceed som kommer om ett år kan till och med få mig att ge rådet till bilköpare att ha tålamod i 10-12 månader.

Shooting Brake har designdetaljer från snygga GT-bilen Stinger och kommer att få nya typer av bilköpare att besöka Kia-handlarna. Troligen kallas modellen Proceed och det är en typ av bil som ingen av Kias konkurrenter har i sina modellprogram. Crossovern – möjligen kallad Exceed eller något liknande – är logisk med tanke på trenden och gör att Ceed-programmet närmar sig Kias suvar samt inte minst mittemellan-bilen Niro.

Kia fortsätter sin strategi med relativt få tillval och enkla utrustningspaket. En nyhet blir ett slags ecopaket där bilen utrustas med ett nytt golv, justerbart luftintag i grillen och däck med lågt luftmotstånd. Ecopaketet ska göra Ceed riktigt bränsleeffektiv. Däremot ska inte Kia bygga Ceed som elbil.