Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 6 dec 2018 13:54

TEST: Kaxiga Jeep Wrangler är dyr och osäker

1/9

2/9

3/9

4/9

5/9

6/9

7/9

8/9

9/9

TANNISHUS. Många köper bil med hjärtat.

Ja, vissa använder rentutav bara blodomloppet som riktlinje när de köper bil.

Men när det gäller Jeeps nya Wrangler undrar jag om inte blodtrycket kan bli för högt.

Det är inte lätt att göra en seriös bedömning av Jeep Wrangler Sahara. För vad ska man egentligen säga om en bil för över en halv miljon kronor där det går att se ut genom springan mellan dörr och tak? Jeep Wrangler är förstås en ren entusiastbil. På utsidan ser den ut som en bil som kan dra ut i strid vilken dag som helst och på insidan är det en slags combat-bestyckad iPad.

Det enda som verkligen imponerar är terrängegenskaperna med en fin fyrhjulsdrift med möjlighet till lågväxel.

Ute på landsvägen kräver Wrangler en viss hantering och du kan inte slappna av vid ratten. Jeep skryter också med en fin ljudanläggning men då väg- och motorljud är högt så har jag svårt att tro att någon kan bedöma ljudkvalitén från anläggningen.

LÄS MER: Volvo får högsta betyg i nya krocktestet 

Kanar ut ur manöverbanan

I undanmanöverprovet klarar Jeep Wrangler undanmanöverbanan i 60 km/tim men allra mest för att bilen understyr kraftigt men att det ändå går att kränga runt bilen. I 65 km/tim blir farten för hög och Wrangler understyr ur banan efter den andra svängen. Tyvärr har Jeep valt att inte låta antisladdystemet arbeta vilket ändå hade stärkt säkerheten något. När jag testar att sladda runt på en parkering går det att göra en rundsväng trots att antisladdsystemet är inkopplat – oroväckande.

Med lite mer fäste i däcken från Bridgestone hade Wrangler fått ordentliga problem i undanmanöverprovet.

Autobroms saknas helt varför testpatrullen inte ens kör Wrangler mot ballongbilen.

Det är lite oklart vad som ingår som standardutrustning i Sverige. I Jeeps broschyr finns en filkörningsassisten beskriven men det saknas när krocktestarna Euro NCAP utvärderar bilen. Jeep Wrangler floppade rejält hos Euro NCAP och fick bara totalt en ynka stjärna. I en tid när mer eller mindre alla bilar får fem stjärnor och fyra anses vara ett dåligt resultat är en stjärna ett stort fiasko.

Euro NCAP uttrycker också en stor frustration att en ny bil lanseras 2018 utan autobroms. 

Jag har svårt att tänka mig någon bil som är mindre prisvärd än en Jeep Wrangler men så är det också svårt att sätta ett värde på entusiasm. Det finns de som älskar Jeep Wrangler oavsett hur den uppför sig på vägen med sin oprecisa styrning och kantiga väghållning. Och uppenbarligen kan de betala mycket för att förverkliga sin dröm.

LÄS MER: Vi testar nya Jeep Cherokee 

Foto: Jeep

Köregenskaper

Vi bävade lite för att köra Jeep Wrangler genom undanmanöverprovet. En hög bil med tveksam styrning – ja, det kan gå riktigt illa. Men tack vare ett obefintligt antisladdsystem och dåligt fäste i däcken kanade Wrangler mest omkring på asfalten. Puh! Fyrhjulsdriften är fin och ska du ut i skogen eller ner till sandstranden är det här en riktigt bra bil. Fyrhjulsdriften och terrängegenskaperna med många olika verktyg och inställningar räddar några getingar.

Säkerhet

Att antisladdsystemet inte bromsar bilen i undanmanöverprovet är förstås inte alls bra. Jämför med till exempel Audi Q3 som i samma test på exakt samma underlag bromsade bilen helt och hållet och därmed klarade banan på ett säkert sätt – om än på ett lite udda sätt. Autobroms finns inte heller och vi ger Wrangler samma betyg som EuroNCAP – en geting. Jeep förklarar utebliven autobroms att det inte fungerar tillsammans med fällbar vindruta. Den förklaringen håller inte.

Design

Det finns de som älskar formerna och flirten med originaljeep från de gamla krigsfilmerna. Men det måste gå att utföra det bättre. Eller varför inte gå steget fullt ut? Jag förstår inte idén med att göra reklam för en fin ljudanläggning när det går att se ut genom dörrspringorna. Interiören är en blandning mellan gammal och nytt. Det ser faktiskt väldigt läckert ut på bilderna i Jeeps broschyr men det är inte alls lika fin finish i verkligheten.

Komfort

Jag testkör tvådörrarsbilen där vi funderar en stund på hur det går att ta sig in i baksätet. Men som tur är går det att köpa en fyrdörrarsversion. Sittkomforten är inget vidare i baksätet men okej fram. Kupéljudet är högt med i det närmaste obefintlig ljudisolering. 

Ekonomi

Skyhögt pris och hög skatt de första tre åren. Du får betala dyrt för ett köra den här entusiastbilen. Jag har också svårt att se att andrahandsvärdet ska hålla sig speciellt bra just för den här modellen. Jag skulle hellre satsa på en veteranjeep. 

Totalt: 9 (av 25)

3 konkurrenter

Land Rover Defender

Mercedes G-klass

Lada Niva