Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 4 jun 2018 17:14

TEST: Jaguars elbil I-Pace slår alla förväntningar

1/5

2/5

3/5

4/5

5/5

FARO, PORTUGAL. Det finns nya bilar och så finns det bilar som visar något helt nytt.

Jaguars elbil I-Pace är ett bevis på det senare.

Det är den första elbilen från en etablerad biltillverkare, den första bilen som redan från dag ett utvecklades för en enda drivlina bestående av två elmotorer och ett batteripaket.

Och det här är bara början – I-Pace är väldigt mycket mer än så.

Tillverkarna av premiumbilar står på kö för att visa upp sina nya elbilar. Jaguar ligger först där nya I-Pace redan visats och där jag fick testköra bilen på en stor parkering redan vid bilsalongen i Genève i mars. Den riktiga, långa, testkörningen gjordes på, och vid sidan av, vägar i södra Portugal.

Audi ska smygvisa sin e-tron redan i början av juni med stor världspremiär i slutet av augusti. BMW kommer snart med sin eldrivna X3, Mercedes ska visa sin nya EQC i september och under nästa år hoppas vi att både Polestar och Volvo visa elbilar.

Men det finns vissa grundläggande skillnader mellan de här. Några har valt befintliga plattformar – som BMW med X3, Mercedes med GLC och Volvo med SPA – medan andra börjat från början.

TEST: Mercedes CLS – snygga bilen som väcker avundsjuka 

Magiskt ljudlös i terrängen

Jaguar lockade tillbaka sin tidigare tekniske utvecklings chef Wolfgang Ziebart från pensionering för att tillsammans med designchefen Ian Callum leda I-Pace-projektet. På fyra och ett halvt år byggde de bilen i vad de kallar en "start-up-anda". 

För Ziebart var konstruktionen självklar. Han kallar det "skateboard"-plattform med batteripaketet i mitten och elmotorer både på fram- och bakaxeln. Därmed skapades en bil med låg tyngdpunkt och en jämn viktfördelning.

De två motorerna används för att driva och stabilisera bilen. Elmotorernas direkta kraftpåslag ger mycket bra fäste och med ett smart terrängkörningsläge blir I-Pace en effektiv och svårslagen bergsklättrare. 

Teststräckan tog oss uppför branta backar på löst grus, nedför lika branta backar och till och med ut i en bäck. När jag hör vattnet klucka runt hjulen som ljudlöst drivs av elmotorerna är det bara David Attenboroughs röst som saknas för att jag ska befinna mig i en naturfilm smygandes på någon stor alligator.

Det är närmast magiskt att ljudlöst ta sig fram så effektivt och så enkelt i så svår terräng. Elbilens fördelar märks så tydligt på det lösa underlaget. Jag ställer in en specifik fart och sen räcker det med att styra – bilen sköter resten.

LÄS MER: 12 bästa begagnatköpen just nu 

Lika bra på racingbanan

Lika imponerande är I-Pace på racerbanan Portimao. Den effektiva motorbromsen, eller rättare sagt energiåtervinningen, när jag släpper gasen är så effektiv att jag knappt behöver bromsa, inte ens på racerbanan. Visst är det mycket vikt och kanske kunde fjädringen varit tuffare satt men I-Pace kränger oerhört lite och bilen sitter stadigt i banan i alla lägen. Jaguar I-Pace ska bli tävlingsbil i höst och jag blir verkligen avundsjuk på förarna som ska få tävla som supportrace till Formel E.

Hjulbasen på I-Pace är cirka tre meter vilket är ger stora och bekväma innerutrymmen. Men en så lång hjulbas brukar bara vara möjligt på större bilar, I-Pace är totalt 4,6 meter lång. Wolfgang Ziebart förklarar att hemligheten är de två motorerna som gör det möjligt att dra isår axlarna så mycket. Med bara en motor behöver vikten ligga över drivaxeln och då trycks axlarna ihop.

Jaguar har också arbetat hårt med energiåtervinningen, som kan ställas i två olika körlägen, hur energin används och på laddning av bilen. Batteriet arbetar bäst i vissa temperaturer och bland annat en värmepump, den stora grillen med effektivt luftflöde och ett effektivt kylsystem ser till att batteriet alltid har bästa möjliga arbetstemperatur. Det går också att förvärma eller kyla kupé och batteri innan du ska ut och köra.

Med Jaguar ev-navigering får du veta hur långt du kommer på en laddning och var det finns laddning. Bilen lär sig också din speciella körstil över tid och tar med det i beräkningen av räckvidden. 

Wolfgang Ziebart är märkbart nöjd med "sin" bil och det måste kännas oerhört skönt att efter ett helt liv i bilbranschen få runda av med en riktig framtidsbil. För det är så jag ser Jaguar I-Pace. När jag kör de sista milen till flygplatsen slår det mig hårt: hur ska jag någonsin kunna uppskatta en bensin- eller dieselbil igen efter det här?

Motor och köregenskaper

Flera av de elbilar jag tidigare kört har haft en märklig lite svävande körupplevelse. Lite som att köra en stor radiobil. Jag har också påpekat flera gånger att elbilstillverkarna måste arbeta hårt med responsen i gaspedalen och med energiåtervinningen för att inte förare och passagerare ska bli åksjuka. Det gungar gärna lite för mycket. Men det där har Jaguar jobbat bort helt. Responsen i de första 25 procenten på gaspedalen är effekt och när jag övat på den högsta nivån energiåtervinning går det att köra I-Pace mjukare än någon annan bil jag kört. Styrningen är inte lika nervös som i E-Pace men lättare än F-Pace. Jaguar valde bort fyrhjulsstyrning på grund av utrymmesskäl och har ändå lyckats skapa en kvick bil på trånga utrymmen. 

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper   

Säkerhet och förarstöd

Tyvärr finns inte all den fina säkerhetsutrustningen som standard i den billigaste I-Pace-varianten. First Edition är den dyraste och mest påkostade bilen och innehåller förstås allt. Filkörningsassistenten fungerar längre än på de flesta bilar men klarar inte lika snäva kurvor som till exempel nya Volvo V60. Den billigaste modellen har autobroms som upptäcker fotgängare och cyklister, farthållare med hastighetsbegränsare och skyltläsning. Här finns också en enklare filkörningsassistent och backkamera och allt i det parkeringspaket som ingår i I-Pace S. Men vill du ha nödbroms i högre hastigheter, adaptiv farthållare med styrassistent, stop-and-go och kökörningsassistent krävs ett Drive-paket.

TV: Så betygsätter vi teknik och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Den fina luftfjädringen – som finns i båda testbilarna, First Edition och S – är tyvärr inte standard på instegsmodellen I-Pace S utan kostar hela 16 100 kronor. Och så fortsätter det. I-Pace S kostar över 800 000 kronor men du behöver betala för att få en elektrisk baklucka. Jag har svårt att förstå den affärsmodellen. Men utgår vi från den högsta utrustningsnivån så finns det en rad tekniska finesser. Ett stort plus för alla laddplatser för telefoner, för wifi-hubben och för den smarta anslutningen till HomeLink-tekniken. Jag måste också ge en geting för den fina fyrhjulsdriften.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling 

Design

Jag får ofta frågan varför elbilar ska se så märkliga ut. Inte ens nya Nissan Leaf verkar ha ändrat på den åsikten. Men se på I-Pace, det räcker väl för att övertyga er om att en ny tid är här. I-Pace är en riktigt snygg bil – och smart. Luftflödet runt bilen tjänar många syften. Jag gillar också inredningen och att Jaguar tänkt till med bland annat snygga vred för inställning av temperaturen i stället för att ha gått hela den digitala vägen. Jag har faktiskt svårast att vänja mig vid knappar i stället för vred på växellådan. Här finns viss utvecklingspotential. Vi tackar också för att Jaguar erbjuder möjlighet att dra 750 kg. 

TV: Så betygsätter vi design 

Köpa och äga

Jaguar I-Pace har många rätt och är ett sätt för Jaguar att verkligen sticka ut hakan och visa vägen till en eldriven framtid. Men det har kostat att fylla bilen med all den här avancerade och nya tekniken. Jaguar har tvingats räkna fram ett pris på från drygt 800 000 kronor upp till närmare 1,1 miljon kronor. Det är fortfarande på den nivån att en elbil kostar närmare dubbelt så mycket som motsvarande bensin- eller dieselbil. Ändå är det här tre starka getingar då I-Pace har en räckvidd, en laddkapacitet, en design och en teknisk nivå som kommer att hålla i många år framöver. Det blir väldigt tufft för Audi, BMW och Mercedes att matcha Jaguar och kanske är det först nästa generation från de stora premiumtillverkarna som kan matcha den fina Jaguaren. 

Totalt: 20 (av 25)

TV: Så betygsätter vi köpa och äga 

3 konkurrenter

Tesla Model X – läs testet av den här.

Audi e-tron – läs mer om den här.

Mercedes EQC – läs mer om den här.