Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 1 mar 2018 13:06

TEST: Jaguar E-Pace är sportsuven som har allt

1/7

2/7

Foto: Jaguar Land Rover

3/7

Foto: Jaguar Land Rover

4/7

Foto: Jaguar Land Rover

5/7

Foto: Jaguar Land Rover

6/7

Foto: Jaguar Land Rover

7/7

Foto: Jaguar Land Rover

Jaguars suvfamilj växer och bara i år presenteras elbilen I-Pace samt F-Paces lillebror E-Pace.

Och kanske har det gått lite för snabbt för Jaguar den här gången. E-Pace briljerar med massor av fin teknik och alla de rätta komponenterna.

Men någon måste ha glömt att sätta ihop allt på rätt sätt.

Den här veckan publicerade jag en lista över de allra bästa bilarna jag testkört under mina år bakom ratten. Där fanns Jaguar XE med efter att sportsedanen haft en imponerande uppvisning i balans och köregenskaper under en testkörning i Spanien.

Självklart ville Jaguar inte låta de fina grundkomponenterna gå till spillo och det var med XE och XF i ryggen som Jaguar till slut vågade fullfölja sitt suvprojekt.

Jag gillade också den lite större F-Pace under testkörningen i Montenegro förra året men noterade redan då att den sportigaste motorn kanske inte gav bilen full rättvisa. 

Det intrycket förstärks när F-Pace nu får en lillebror i E-Pace. Det är samma grundteknik som i XE, XF och F-Pace. Samma fina chassi, samma avancerade fyrhjulsdrift och samma drivlinor.

LÄS MER: Vi testkör nya Jaguar F-Pace 

Sitter inte riktigt ihop

Men det sitter inte ihop riktigt. Responsen i gaspedalen får mig att undra om jag nyss lärde mig att köra bil. Styrningen är lite för snabb och växellådan går knappt att känna igen. Den niostegade automatlådan är ryckig och tar inte alls fram det bästa ur den kraftfulla motorn. Tyvärr märkte jag av samma obalans i kombiversionen av XF som jag testade i Stockholm i slutet av oktober. 

För tre, fyra år sedan kändes Jaguars inredning lyxig och fräsch men även här går utvecklingen snabbt. Jaguar har inte lyckats förnya sig på samma sätt som konkurrenterna Mercedes, Audi och BMW och tyvärr ser jag inte speciellt bra tecken från Land Rover och Range Rover.

LÄS MER: Så snabbt laddar du Jaguars nya elbil 

E-Pace Saknar hybridmotorer

Jaguar behöver också uppdatera sina motorer. E-Pace lanseras med flera olika dieselmotorer men bara två bensinare, båda kraftfulla. Ingen hybridlösning och ingen laddhybrid.

Med elbilen I-Pace tar Jaguar ett stort steg åt rätt håll och det ska bli spännande att se om Jaguar verkligen lyckas gå direkt från bensinmotorer och dieslar till elbilar utan att passera hybridrutan.

Motor och köregenskaper

Siffrorna ser så bra ut. Fyrcylindrig bensinmotor med turbo på 249 hästkrafter och niostegad automat. Ett piggt chassi, smart och avancerad fyrhjulsdrift och olika körlägen för bästa egenskaperna vid rätt tillfälle. Men de fina enheterna sätts inte ihop på ett tillräckligt bra sätt. Det blir nervöst, ryckigt och rentav jobbigt att köra bilen på ett mjukt och bra sätt. Det enda som fungerar är att köra den hårt och aktivt.

Säkerhet och förarstöd

Filkörningsassistenten är i form av en varning till föraren glider över i fel fil och fungerar  från 50 km/tim och uppåt enligt EuroNCAP:s testprotokoll. Samma test visar att E-Pace:s autobroms – som använder en kamera i vindrutan – fungerar i farter mellan 10 och 80 km/tim. Det här är bra men inte toppklass. EuroNCAP skriver att en krock undveks upp till 45 km/tim. Antingen bromsar en bil själv eller inte och upp till en viss fart. JLR-koncernen behöver reda ut sina assistanssystem och se till att de fungerar på ett sätt som svarar mot bilens pris.

Teknik och uppkoppling

Det går att öppna och stänga bilens bagagelucka med en fotrörelse och med Active Key kan du låsa in bilens vanliga nyckel. En stor tiotums bildskärm och ett nytt underhållnings- och informationssystem.  En 12,3-tumsskärm är tillval. Men Apple CarPlay och motsvarande lyser med sin frånvaro vilket gör att du är helt i händerna på Jaguars egen InControl. Däremot kan din E-Pace bli en wifi-hubb. Det här blir lite samma sak som med käregenskaperna – många fina ingredienser men en krånglig och mindre bra slutprodukt för användaren. Lär ingenjörerna på Jaguar att sätta användaren i fokus och inte gå över ån efter vatten.

Design

Jaguar bygger snygga bilar i vanliga fall men suvarna är lite för runda och mesiga. Jamför gärna med Alfa Romeo Stelvio som utstrålar lite mer självförtroende. På insidan är det dags att Jaguar tar nästa steg och listar ut hur de ska modernisera layout och få tillbaka premium- och lyxkänslan. Andra tillverkare har kört ifatt, se bara på bland annat Volvos XC60. Med tanke på prislappen måste Jaguar vässa sig ytterligare. E-Pace är ändå rymlig och med ett rätt bra baksäte. Bra komfort och relativt lågt väg-, vind- och motorljud.

Köpa och äga

Att köpa en Jaguar är att ta ställning. Det är att säga att du vill ha något annat än en Volvo, BMW, Audi eller Mercedes men du vet vad. Du har valt bilen. Jaguar har ett fint varumärke och är precis som Alfa Romeo ett val som föraren gör. En Jaguar-förare är aldrig likgiltig till sin bil. Därmed finns det en hel del passionspengar i prislappen. Testbilen har det mesta som grundutrustning men då sticker också prislappen iväg över 600 000 kronor. Och tänk på att det här blir en väldigt dyr bil att äga efter att den nya fordonsskatten slår hårt mot det höga CO2-värdet efter den 1 juli. Gillar du köregenskaperna blir du inte besviken men före ett köp måste, måste du provköra bilen. Det här är på det viset ingen vanlig Jaguar där du vet vad du får. Trivs du inte med den i mitt tycke obalanserade bilen kommer prislappen att plåga dig.

Totalt: 16 (av 25)

3 konkurrenter

Audi Q3.

BMW X2 – läs testet av den här.

Mercedes GLC – läs testet av den här.