Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 22 mar 2018 07:30

TEST: Ikonen Ford Mustang både säkrare och roligare

NICE. Den amerikanska drömmen lever – och har blivit säkrare.

Ford har reagerat på de låga säkerhetsbetygen på storsäljaren Mustang och uppdaterat bilen på flera områden.

Men det som räknas – på riktigt – är förstås mullret från V8:an på fem liter.

Ford Mustang är en 50-plussare som med all rätt fått ikonstatus i bilvärlden. Jag älskar 1960-talarna och tycker att Ford med relanseringen av Mustang 2015 hittat tillbaka lite till den gamla känslan. Kanske har det också att göra med hur bilvärlden utvecklas med allt mindre motorer, elektrifiering och olika assistanssystem. Då är det uppfriskande att kunna starta en V8-motor och känna 450 rätt oregerliga hästkrafter stångas genom den sexstegade manuella växellådan.

Vid testkörningen i Nice finns Mustang i flera versioner. V8 med manuell eller automat, med eller utan tak. Och en mindre Ecoboost-motor på 2,3 liter och 290 hästkrafter. Jag rusar fram till en V8 GT Fastback – modellen jag tycker att du ska välja. Visst är cabben snygg och visst hörs V8:an ännu mer med den tunna cabrioleten. Men bilar utan tak? Nej, inte för mig.

LÄS MER: De stora bilnyheterna i år – 82 modeller 

Automatlådan kräver övning

Första dagen kör jag en V8 Fastback med den sexstegade manuella lådan. Andra dagen blir det V8 med automatlåda. Jag föredrar automaten trots att de tio stegen kräver lite mer. Där jag är van att växla ner ett steg krävs det två eller tre. Lådan är högt växlad och jag behöver lära mig att väcka motorn lagom mycket vid aktiv körning. Det blir något steg för mycket eller för lite några gånger.

Den stora nyheten med Ford Mustang modellår 2018 är förarassistanssystemen. Mustang har fått massor av kritik och låga krockbetyg då det saknas autobroms, filkörningsassistent och adaptiv farthållare. Det åtgärdas nu med kameror och radar och med det är nya Mustang i alla fall uppdaterad till hygglig nivå. Men framför allt filkörningsassistenten är skakig och inget jag litar på. Jag kopplar bort den efter mitt korta test. Men det gör jag å andra sidan med de flesta bilar.

Ford har också sänkt fronten en aning för att få bättre krockbetyg i EuroNCAP men för blotta ögat är det ingen stor förändring.

LÄS MER: Mustang och 6 andra bilar som borde vunnit Årets Bil 

Busig digital teknik

Interiören har uppdaterats och Ford Mustang tar ett tydligt digitalt kliv. Det finns nu flera olika körprogram där också instrumenteringen byter skepnad. Jag kan dessutom själv bestämma utseende. Det är också stor skillnad på normal och läget för racerbana, bland annat tack vare den adaptiva fjädringen, MagneRide, som anpassar bilen med fasta inställningar och sensorer. MagneRide är tillval men absolut värt pengarna – 20 000 kronor i Sverige.

Ford Mustang är en av Europas mest sålda sportbilar och med V8:an kan det absolut kvala in i den kategorin. MagneRide vässar också köregenskaperna, något som verkligen behövdes. Är du bara ute efter n kvick sportbilar med många hästkrafter som finns det andra, bättre, alternativ. Men Ford Mustang levererar så mycket mer. Här finns över 50 års bilhistoria som känns i varje detalj.

På väg till testbilarna passerar jag en vägg med samtliga Mustang-modeller från 1964 avbildade. Den första Fastback GT är från 1966 och den är faktiskt ännu snyggare än Fastback GT 2018.

LÄS MER: Lyxigaste nya sportbilarna 2018 

Motor och köregenskaper

De totalt sex olika körprogrammen och den adaptiva fjädringen MagneRide är ett lyft för modellen. Motorn kan fås att reagera snabbt och både med manuell och automatisk växellåda kan jag få ut kraften till bakhjulen på ett bra sätt. Styrningen är något trög men kan också anpassas för lite sportig körning. Inne i de små franska byarna är automatlåda att föredra och även i normalläget är det stötigt och besvärligt att kryssa fram i trånga utrymmen. Ford Mustang behöver plats och gärna svepande kurvor där motorn kan få sträcka ut ordentligt. MagneRide kostar lite extra men är verkligen värt pengarna. Bilen kränger mindre och blir lättare att hantera vid riktigt snabb körning. Den tiostegade automatlåda kräver övning för att hanteras på allra bästa sätt.

Säkerhet och förarstöd

Med kameror och radar i fronten har Ford Mustang nu adaptiv farthållare, filkörningsassistent och autobroms. Men det är en slags grundnivå och trots flera tester är filkörningsassistenten inte helt pålitlig. Den styr in bilen i filen men "släpper taget" lite för enkelt. Autobromsen fungerar i farter över 30 km/tim och Ford säger att den i alla fall klarar att reducera farten. Och den kan reagera för både bilar och fotgängare. Filkörningsassistenten fungerar i farter över 65 km/tim. Det här är krav som EuroNCAP ställer för att kunna ge fler stjärnor men det är inget revolutionerande nytt. 

Teknik och uppkoppling

Ford tar ett stort digitalt kliv med nya Ford Mustang med flera roliga funktioner. För vad sägs om ett läge som "låser fast" bilen så att du kan göra en burnout? Fords pr-folk nämnde funktionen lite i förbigående och med ett nervöst skratt. De förstår att många biltestare kommer att prova att bränna däck – flera gånger. Det finns också ett läge för dragracingstarter och för bankörning. Det är kul att Ford vågat gå lite över gränsen och det passar bilmodellen perfekt, även om svenska Mustangköpare väl inte är de mest aktiva besökare på racerbanor. Den digitala instrumenteringen är snygg och det är coolt att varvräknaren byggs om och blir tydligare i sport- och banlägena.

Design

En Ford Mustang med en V8 på 450 hästkrafter ska förstås synas och märkas. Och Ford fick till sin design redan när modellen relanserades 2015. Nu är det mindre förändringar, främst i fronten. Den integrerade bildskärmen smälter in bra i instrumentpanelen och hittills har Ford lyckats plocka in den nya digitala tekniken utan att tappa bort känslan av en sportig muskelbil – en inte helt enkel övning. Sportstolarna är både snygga och bekväma och baksätet är precis sådär litet och otillgängligt som det ska vara på en Fastback – det här är en bil där du ska använda baksätet till en väska eller jacka, inget annat. Taklinjen är klassisk Mustang Fastback - en av bilvärldens snyggaste siluetter.

Köpa och äga

Det går inte att komma undan den nya fordonsskatten och Ford-importören har laddat upp med cirka 75 förbeställda bilar som ska säljas före den 1 juli. Ett CO2-värde på 277 gram per kilometer får finansministern Magdalena Andersson att skratta ända till banken. Skatten kommer kliva uppåt 20 000 kronor – per år under de tre första åren. Det är cirka 15 000 kronor dyrare – per år – än i dag. Vi kommer att få se många Mustangägare som bara använder sin bil på sommaren bara för att slippa den högre skatten. Men varje gång skatten ska betalas får väl Mustangägare gå ut och trycka i gång V8:an och gärna ställa in högsta möjliga motorljud i kupén. V8-mullret är bra medicin mot fordonsskattesjukan. Med MagneRide blir priset för en V8 Fastback med automatlåda lite drygt en halv miljon kronor. I USA är Ford Mustang en billig sportbil för folket men det gäller inte längre i Sverige.

Totalt: 18 (av 25)

3 konkurrenter

Toyota GT86

Nissan 370Z

BMW Z4