Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 jan 2019 15:49

TEST: Hyundai lyckas inte alls med drivlinan i Tucson

1/8

2/8

3/8

4/8

5/8

6/8

7/8

8/8

El och diesel med AdBlue.

Hyundai har gjort allt de kan för att minska mängden farliga utsläpp från sin mellanstora suv Tucson.

Men tyvärr. Det här fungerade inte alls tillsammans. 

Tucson 2,0 CRDi 48V är väldigt besvärlig att köra mjukt.

AdBlue är en tillsats till dieselbränslet som tar ner mängden utsläpp av farliga kväveoxider. Det är en beprövad metod för att göra dieselmotorer bättre och det påstås att det var kostnaden för AdBlue som fick Volkswagen att börja fuska med sina dieslar till den amerikanska marknaden – det som senare blev den stora dieselskandalen.

Nu har fler och tillverkare av dieselmotorer på grund av tuffare utsläppskrav valt att rena utsläppen med AdBlue.

Hyundai gör mer än så. Förutom en tvålitersdiesel med extratank för AdBlue arbetar förbränningsmotorn tillsammans med en förstärkt eldrivlina. Ett parallellt elsystem med ett batteri hjälper dieselmotorn när det behövs lite extra kraft och till exempel vid start. 48 V-hybrider fungerar som en vanlig hybridbil men tack vare den starkare elmotorn och mer energi i batteriet kan elmotorn kapa lite större toppar av dieselmotorns förbrukning.

Hybriddrivlina sänker förbrukningen med cirka sju procent, enligt Hyundai, vilket kanske inte märks så mycket när vi står vid macken men för Hyundai spelar varje gram koldioxid roll för EU:s tuffa utsläppskrav från hela modellprogrammet.

LÄS MER: Test av Kia Sportage 48 V

Kommer fler hybrider

Både Kia och Hyundai har börjat använde den nya hybridteknik som bland andra Audi storsatsar på och som även Volvo ska lansera inom något år.

Först av Kia och Hyundais bilar att få den nya hybriddrivlinan är de mellanstora suvarna Tucson och Sportage. Vi har tidigare testkört Kia Sportage med samma drivlina. Sportage har aningen högre förbrukning än Tucson.

Tyvärr tycker jag inte att Hyundai lyckats balansera drivlinan alls. Det är synd för Tucson är i övrigt en komfortabel, rymlig och snygg bil. 

Den åttastegade växellådan, stopp-start-systemet och hybriddrivlinan arbetar mycket dåligt tillsammans. Det blir ryckigt från stillastående och det är svårt att köra mjukt i låg fart och över de olika stegen i växellådan – både uppåt och nedåt. Elmotorn levererar effekt på ett sätt som verkligen inte passar med utväxlingen. Lägg sen till stopp-start som stannar bilen vid helt fel lägen. 

Med tanke på att Kia och Hyundai har värvat förre BMW-chefen Albert Bierman för att se till att alla bilar är välbalanserade är det konstigt att den här bilen släppts av produktionsbandet i det här skicket. 

När Hyundai under våren ska plocka in eldrivlinan tillsammans med en 1,6-litersdiesel hoppas jag att ingenjörsteamet balanserat effekten mycket bättre. Även Santa Fe ska få den här drivlinan och i den större bilen kan obalansen från Tucson bli riktigt hemsk.

Förutom den nya drivlinan har Hyundai passat på att uppdatera den Tucson som gjorde comeback för ett par år sedan och som i modellprogrammet ersatte ix35. 

Köregenskaper

Drivlinan är så pass obalanserad att det är obehagligt att köra bilen. Jag körde mestadels på mindre landsväg och motorväg vilket var tur. Hade jag testkört Tucson 48V i mer stadstrafik tror jag inte att jag klarat av en testvecka. Den mjuka fjädringen och dåliga styrresponsen förbättrade inte körintrycken direkt. Det här är en märklig bil att köra så du som trots det här testet är intresserad måste provköra och skaffa dig en egen uppfattning.

Säkerhet

Lätt styrning utan respons från hjulen i kombination med stark styrinverkan av filkörningsassistenten – som börjar arbeta i farter över 60 km/tim – är direkt farligt. Du måste stänga av filkörningsassistenten för att stå ut med bilen. Men det finns autobroms, helljusautomatik och smart farthållare med stopp-start för bekväm kökörning. 

Design

Hyundai har lyckats få till en mer sofistikerad design än syskonet Kia som gått på lite fräckare detaljer. En ny front ger en elegant look. Instrumentbrädan domineras av den stora bildskärmen men knapparna är väl ihopsamlade i olika kluster. Rent och snyggt. Baksätet är rymligt men sittpositionen låg. Dålig sikt bakåt.

Komfort

Precis som i nya Santa Fe har Hyundai valt mjuk fjädring och satsat på komfort. Men det betyder också att bilen kränger lite för mycket i kurvorna. Obalansen i drivlinan är ändå det som påverkar komforten allra mest – det blir för ryckigt för alla som sitter i bilen.

Ekonomi

Hyundai har ett fint garantipaket vilket sänker ägarkostnaden. Billigaste Tucson har ett frånpris på drygt 200 000 kronor och det gäller då bensinaren på 1,6 liter. Tills vi sett hur Hyundai lyckats med hybriddrivlinan till den mindre dieseln är det också den motorn jag rekommenderar. Med AdBlue-teknik och 48 V-hybrid rusar priset till drygt 350 000 kronor och för de pengarna finns det en rad mycket bättre alternativ.

Totalt: 13 (av 25)

3 konkurrenter

Kia Sportage

Nissan Qashqai

Mazda CX-5