Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 9 mar 2018 12:20

Test: Hyundai Kona slår på allvar igenom som elbil

Hyundai Kona går att beställa i en rad olika färger.

Hyundai Kona går att beställa i en rad olika färger.

1/2

Foto: / Stuart G W Price.www.S-P.tv

2/2

Foto: / Stuart G W Price.www.S-P.tv

Hyundai visade sin lilla suv redan före årsskiftet.

Ändå dröjer det med priser för den svenska marknaden.

Det är synd för svenska bilköpare går miste om en pigg nykomling.

Under vintern har det viskats om att den svenska Hyundai-importören haft problem. Stora handlare har krävt lite större resurser för att få ordning på försäljningen. Koncernsyskonet Kia säljer rekordbra i Sverige men trots ett liknande modellprogram har Hyundai inte kunnat visa samma utveckling. 

Det senaste beskedet vi fått är att det ska komma något slags besked om Hyundais bilimport till Sverige i slutet av mars. Och kanske är det den här härvan som orsakat att den lilla suven Kona ännu inte fått säljstart i Sverige.

LÄS MER: Alla nya modeller under 2018 – 77 bilar 

Enkel paketering ger billigare bilar

För bilen har funnits sedan strax före årsskiftet då de första provkörningarna genomfördes. 

Koreanska biltillverkare brukar hävda att de inte ramlat i personaliseringsfällan och att enklare paketering ger billigare bilar. Det har varit deras sätt att komma runt problematiken med produktion långt borta ifrån Europa-marknaden. Men med Kona ska det gå att specialbeställa bilar och främst är det färger på in- och utsidan som ska kunna kombineras på olika sätt.

Det är snyggt att kunna få exteriörfärgen även på vissa detaljer på insidan men jag undrar om det är värt pengarna och den extra långa leveranstiden. Och kanske har Hyundai till slut fallit i fällan trots allt.

LÄS MER: Så undviker du parkeringsstressen 

Stundtals jobbig ljudnivå

Bakom ratten är Hyundai Kona en trevlig bekantskap med neutrala köregenskaper och en en pigg motor. Jag testar bilen med en sexstegad manuell växellåda till den lilla trecylindriga enlitersmotorn på 120 hästkrafter. Det finns också en större motor som samtidigt betyder automatlåda och fyrhjulsdrift.

Motorn surrar fint och hörs mest av under ansträngning. Kör du bilen hårt kommer ljudnivån att bli jobbig men låter du motorn återhämta sig vid mjukare körning så är det betydligt lägre motorljud i kupén.

Kona är i praktiken en i20 i suvkostym och erbjuder ett bra och högt insteg, ett bra baksäte och okej lastutrymme. 

Och kanske är den Kona Electric – som ska komma till Sverige efter sommaren – som verkligen kommer att sätta fart på försäljningen. Om nu det till att börja med blir ordning på importen.

Motor och köregenskaper

Den trecylindriga motorn är trevlig och de 120 hästkrafterna större än i flera fyrcylindriga motorer. Med sexväxlad manuell låda måste du arbeta hårt med växelspaken. Ljudet i kupén blir ansträngt om du stressar motorn så lär dig att köra mjukt. Styrningen är neutral och Kona kunde gärna få kännas lite lättare i ratten. Chassit är relativt hårt satt vilket lätt ger en stötig känsla.

Säkerhet och förarstöd

Autobroms med en funktion som känner igen fotgängare blir standard i Sverige. Filkörningsassistens och filvarning finns också. Det är bra. Men tyvärr saknas adaptiv farthållare, en finess som väldigt många lärt sig att använda. I EuroNCAP fick Kona fem stjärnor. LED-strålkastare med helljusautomatik är en välkommen finess för svenska bilköpare. Allt som ger bättre ljus är bra i vårt mörka land.

Teknik och uppkoppling

Apple CarPlay är standard och förarmiljön riktigt bra med en funktionell bildskärm. Det finns också tillval som ventilation i stolarna display i vindrutan för navigering. Men många bilköpare kommer att sakna tvåzonsklimatanläggningen som blivit mer eller mindre standard på nya bilar.

Design

Jag gillar exteriördesignen där Kona ger ett tufft intryck. Visst kan de stora plastdetaljerna runt lyktor och undertill se lite billiga ut – och vi får se hur snyggt de slits – men Hyundai har lyckats med färgalternativen. Interiören är klassiskt svart men med snygga dekorfärger. Bildskärmen – i tre olika storlekar – är inte integrerad men byggs ändå in i instrumentpanelen på ett okej sätt. Det är bra att Hyundai skapat ett rejält baksäte och att bagageutrymmet ändå rymmer en del. Hyundai har tidigare haft problem med vägljud på svensk asfalt och det ska vi hålla ögonen på när det blir testmil med sommardäck.

Köpa och äga

Hyundai har lagt lite krut på att det ska gå att beställa bilen i en rad olika färger. Vi får se om det är en bra taktik, jag är förundrad över att den trenden fortfarande lever. Jag hade hellre sett att Hyundai arbetat med att pressa priset. Nu gissar vi att priset på den billigaste bilen blir cirka 180 000 kronor och det känns lite mycket för en i grunden småbil med fräck design och högt insteg. Priset borde vara Hyundais stora konkurrensfördel – även mot syskonmärket Kia.

Totalt: 15 (av 25)

3 konkurrenter

Kia Stonic

Seat Arona

Mazda CX-3