Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 12 jul 2018 15:39

TEST: Hondas storsäljare CR-V blir ännu rymligare

1/2

Foto: richardpardon.co.uk

2/2

Foto: www.richardpardon.co.uk

KITZBÜHEL. Hondas stora mellanklassuv CR-V säljer bäst av alla i sin klass.

Trots att den riktiga spetskompetensen saknas.

CR-V är som ett svenskt landslag i fotboll – det är helheten och paketeringen som är attraktiv.

Det finns stora suvar med fler tekniska finesser. Det finns konkurrenter med vassare köregenskaper. Men frågan är om någon suv kan matcha Honda vad gäller pris, utrymme och att ligga nära kundernas verkliga behov?

Femte generationen av storsäljaren CR-V ska varsamt ta hand om arvet och ge de nära tio miljoner kunderna som någon gång ägt en suv från Honda. Och i det här fallet har storleken betydelse.

Jag har alltid sett Honda CR-V som en smidig mellanklassuv som åldrats fint. Designen har inte varit så iögonfallande – förutom märkliga underläppen på den utgående modellen – och både in- och utsidan har haft fina proportioner.

LÄS MER: Bästa sommarfynden i bilhallen 

Kan fås med sju sittplatser

Det intrycket har Honda lyckats behålla i den nya modellen, trots att hjulbasen förlängts och innerutrymmena blivit ännu lite större. Bagageutrymmet sväljer drygt 560 liter och baksätet är bland de största i klassen. CR-V är också rejält bred vilket märks när du vill ha tre vuxna i baksätet. 

Nya CR-V går att få med en extra stolsrad. Då krymper förstås lastutrymmet ordenligt men båda stolarna går att fälla individuellt så du får en väldigt flexibel och rymlig fem till sjusitsig bil.

Jag testkör CR-V med fram- och fyrhjulsdrift och med både CTV-automatlådan och en sexstegad manuell låda. Billigaste är förstås kombinationen framhjulsdrift och manuell låda. Då blir prislappen från cirka 260 000 kronor och uppåt. Just nu reas den utgående modellen ut för 199 000 kronor, ett mycket fint pris, men påslaget är för den nya bilen är cirka 20 000 kronor. 

LÄS MER: 17 populära suvar med stora brister 

Välj manuell låda

CVT-lådan har trimmats för att bli så lik en sjustegad automat som möjligt men belastar du motorn hårt vid till exempel acceleration blir det trots att höga varvtal. Jag föredrar den manuella lådan som fungerar smidigt tillsammans med 1,5-litersbensinaren. Honda lanserar en dieselmotor till sin Civic men det blir inget dieselalternativ till CR-V. Lite senare i år kommer istället en hybrid, som med tanke på den nya fordonsskatten blir mest intressant för svenska bilköpare.

Honda har förstärkt och förbättrat chassi och fjädring men det kränger ändå lite på den kurviga alpvägarna. Styrningen kunder vara mer precis och lätt.

CR-V är inte heller den tystaste suven i klassen och Honda ligger lite lågt med internetuppkoppling och de mest avancerade assistanssystemen. Filkörningsassistenten är mest till för motorvägskörning och som vanligt fungerar styrningen bäst när jag trycker bort funktionen helt.

Kan Honda fortsätta att trycka ner priset på CR-V i Sverige så kommer de också att behålla de redan frälsta kunderna. Priset blir också den viktigaste konkurrensfördelen när Honda vill värva köpare från Volkswagen och för all del även Volvo.

Motor och köregenskaper

Styrningen kunde vara lite mer precis och trots att chassit förbättrats så kränger den stora och breda bilen en aning. Väljer du automatlådan så får du lite mer effekt ur den fina bensinmotorn. Trots det tycker jag att den segstegade manuella lådan är ett föredra. Det går att få fyrhjulsdrift tillsammans med manuell låda. Allra mest intressant för Sverige blir den hybriddrivlina som Honda ska visa upp lite senare i år.

Säkerhet och förarstöd

Filkörningsassistenten är lite knepig att förstå sig på. Funktionen är tillgäng från drygt 70 km/tim upp till 180 km/tim men är inte helt konsekvent. Två vita linjer fylls i när bilens kameror lokaliserat sido- och mittlinje. Men bilen släpper taget lite väl enkelt och med en tam förvarning. Assistenten är mest ett stöd på motorväg och inte på landsväg. Och som vanligt påverkas styrningen för mycket. Hondas säkerhetspaket Sensing är standard på alla modeller i Sverige, vilket bland annat innefattar autobroms och avåkningsskydd. Men det saknas till exempel autobroms vid backning.

Teknik och uppkoppling

Apple CarPlay fungerar felfritt och jag får också tillfälle att se Android Auto i drift. Tyvärr finns fortfarande inte den funktionen tillgänglig i Sverige och Google kan fortfarande inte svara på när stöd för svenska är klart. Honda har en snygg inbyggd bildskärm och flera usb- och ladduttag än tidigare. Att bakluckan kan öppnas med en rörelse med foten är smart men troligen ett tillval även i Sverige. Paketeringen för Sverige är inte klar när det här skrivs men jag hoppas att den svenska importören plockar i all tillgänglig utrustning som standard. 

Design

Det kanske inte händer så mycket känslomässigt när jag tittar på nya Honda CR-V men getingarna flyger in när de ser de fina innerutrymmena med ett praktiskt bagageutrymme och ett platt och rymligt baksäte. Den stora mittkonsollen är det många som kommer att älska, här ryms verkligen allt och i alla former. På utsidan har CR-V tuffat till sig lite utan att hemfalla åt några extravaganser. Det är fortfarande fina proportioner och enkelt. Några listdetaljer kan orsaka problem i framtiden. Getingarna gillar också att dörrarna öppnas i så gott som 90 grader och insteget är både enkelt och högt. Markfrigången har ökats på några centimeter, bland annat tack vare större hjul. Tyvärr är därmed också vägljudet lite störande.

Köpa och äga

Konkurrensen i klassen är stenhård men Honda CR-V har något som svenska bilköpare alltid älskat: stora utrymmen. Och Hondas designers har lyckats skapa de fina innerutrymmena utan att bygga en allt för stor suv, även om CR-V är bredare än många andra. Priserna blir avgörande för hur bra CR-V kommer att sälja på den lite speciella marknaden i Sverige. Plus 20 000 kronor jämfört med dagens modell ser lovande ut. Få konkurrenter kan också erbjuda sju sittplatser.

Totalt: 17 (av 25)

3 konkurrenter

Mazda CX5

Toyota RAV4

Skoda Kodiaq