Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 6 sep 2018 14:55

TEST: Här är räddningen för transportbilsbranschen

1/3

Foto: VOLKSWAGEN

2/3

Foto: VOLKSWAGEN

3/3

Foto: VOLKSWAGEN

HAMBURG. Efter de nya skattereglerna går försäljningen av transportbilar trögt.

Men här kommer räddningen.

Volkswagens nya stora skåpbil Crafter är en miljövänlig elbil som klarar 1,7 tons last.

Volkswagens ingenjörer varnar oss innan vi ger oss ut i Hamburgs intensiva trafik.

– Tänk på att köra försiktigt, ingen kommer att höra er.

Ja, det är onekligen nya tider i bilvärlden. Elbilstider. Volkswagen presenterade sin nya stora transportbil Crafter förra året och i höst lanserar en eldriven version. 

Batteriet på 35,8 kWh är placerat under lastgolvet och elmotor med tillhörande styrsystem och generatorer sitter på där vi i vanliga fall hittar en bensin- eller dieselmotor.

Lastvolymen är densamma som i en fossil-Crafter med totalt fyra EU-pallar på golvet. Lastvikten varierar mellan 970 till 1 720 kg. Toppfarten har begränsats till 90 km/tim och effektuttaget är 100 kW med ett vridmoment på 290 Nm.

Dessutom har e-Crafter försetts med flera avancerade säkerhets- och förarassistanssystem.

LÄS MER: Miljözoner kommer att behövas – även i Sverige 

Bästa kompromissen

Paketet har dimensionerats efter analyser av några testbilar som VW placerat i Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och Sverige. I Sverige har bland andra Postnord och Scania varit med och testat bilen. Information från de som kört bilarna har fått styra den slutliga kompromissen vad gäller storlek på batteri, effektuttag och laddtider.

Hela batteriet laddas från tomt till fullt på 17 timmar i ett vanligt 230-uttag, på fem timmar och 20 minuter i en laddbox på 7,2 kW och du får 80 procent av batteriet laddat på 45 minuter i en snabbladdare.

Räckvidden är teoretiskt 17,3 mil men i praktiken runt 10-12 mil. Jag överraskades av min egen testrunda runt Hamburgs stora hamnområde. Efter fyra mil i stadstrafik var snittfarten drygt 20 km/tim och förbrukningen cirka 23 kWh per tio mil. Det hade gett mig en räckvidd på drygt 15 mil.

Körningen kändes betydligt snabbare än så – min gissning hade varit en sniffart på 50 km/tim och det visar bara att stadstrafiken går så mycket långsammare än vi tror.

Här syns också en stor skillnad mellan en dieselbil och en elbil där elbilen verkligen drar näst intill noll energi när jag står stilla. 

LÄS MER: Ford först med laddhybrid i en stor transportbil 

Svaret i de stora städerna

Volkswagen hoppas att e-Crafter ska bli svaret för allt fler transportörer i de allt större stadskärnorna. Med hjälp av eltransportbilar ska transporten "den sista milen" kunna ske utan några utsläpp alls. Och VW:s analyser säger också att med allt större städer, allt fler begränsningar av fossila drivmedel och bland annat en galopperande e-handel så kommer efterfrågan på rena transporter att öka.

Testkörningen sker i omväxlande långsam stadstrafik och i lite större industriområden. Jag tycker framför allt att VW lyckats med den svåra balansgången att göra e-Crafter mjuk och smidig att köra, det finns ingen risk att körningen blir för ryckig. 

Det är extra viktigt att köra mjukt om du har last i skåpet och det går verkligen med e-Crafter. Tester visar också att det direkta vridmomentet gör att bilen är lika snabb i stadstrafik med last som utan – till skillnad mot en bensin- eller diesel som kan gå trögare vid full last.

LÄS MER: Miljöpatiet anklagar bilindustrin för nytt fusk 

Bättre arbetsmiljö

Däremot saknar jag ett system för effektivare energiåtervinning, något som vi bland annat hittar i flera nya elbilar. På personbilar är det vanligt med någon form av reglering av energiåtervinningen med paddlar eller olika körprogram. Det saknas i e-Crafter.

Styrningen är neutral och liknar den i vanliga Crafter och VW har inte dimensionerat om bilen på något sätt för eldrift.

Elbilen erbjuder också en lugnare arbetsmiljö. Det enda jag hör är lite vindbrus från a-stolpen och lite knakande i drivning och fjädring när bilen ska igång från stillastående. Elbilarna kommer att betyda ett stort lyft för arbetsmiljön i yrkestrafiken.

Priset för e-Crafter i Sverige blir 699 000 kronor plus moms. Det är hela 300 000 kronor mer än för motsvarande diesel-Crafter. Många inköpare hickar säkert till vid prislappen men varje körd meter kommer att betyda besparingar på bränslenotan. 

Och som Volkswagen säger – vad har vi för val när allt fler städer stoppar bensin- och dieselbilar från att köra i så kallade miljözoner?