Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 23 aug 2018 13:21

TEST: Fords nya Sverigefavorit Fiesta Active är lite för dyr

1/6

Foto: Ford

2/6

Foto: Ford

3/6

Foto: Ford

4/6

Foto: Ford

5/6

Foto: Ford

6/6

Foto: Ford

Ford breddar sitt modellprogram med flera designversioner av först och främst modellerna Fiesta och Focus.

Active blir en Sverigefavorit – även i lilla Fiesta.

För bakom ratten är Fiesta en riktigt stor bil.

Förra året kom nya generationer av Ford Fiesta, Volkswagen Polo och Kia Rio. Därmed vässades konkurrensen i småbilsklassen som numera rymmer en hel rad bilar med storbilsegenskaper.

I år har Ford breddat sitt modellprogram och satt i gång försäljningen i Sverige för Fiesta ST och Active.

Som det låter på namnet är Active en slags crosscountryvariant på Fiesta. Det som märks allra mest är plastdetaljer vid hjulhusen och en högre markfrigång. Nej, det blir förstås ingen terrängbil eller ens en suv för det men den högre markfrigången ger i alla fall ett bekvämare insteg.

Sittpostionen är också något högre men skillnaderna jämfört med en vanlig Fiesta är på detaljnivå.

Motorn i testbilen är på hela 140 hästkrafter. Det är kanske i mesta laget sett till hur bilen främst kommer att användas. Ute på landsvägen eller motorvägen gillar jag förstås kraften i motorn och den sexstegade växellådan ligger högt vilket ger en behaglig resa även i hög fart.

LÄS MER: Vi testar konkurrenten VW Polo 

Går inte att trolla i baksätet

Ljudnivån är inte heller besvärande vid långkörning, en egenskap som Fiesta delar med till exempel VW Polo.

Att småbilarna på det här sättet visar upp egenskaper som vi tidigare bara hittade i mellanklassen kommer att locka fler att köpa mindre. Men det finns ett område där det inte riktigt går att trolla: baksätet.

I Ford Fiesta sitter baksätespassagerarna lågt och med höga knän – det blir besvärligt i längden. Mina tonåringar klagade också på att de såg så dåligt ut, de sitter alltså lågt i förhållande till sidorutorna och har svårt att se över framsätespassagerarnas axlar.

Testbilen hade sexstegad manuell låda som behöver arbetas. Stopp-start-systemet fungerar mindre bra med manuell låda men det går att välja automat till motorn med något mindre effektuttag.

Motor och köregenskaper

Fords hyllade trecylindriga motor fortsätter att leverera bra egenskaper. 140 hästkrafter kanske är i mesta laget för den här lilla bilen och motorn på 100 hästkrafter i kombination med automatlåda är ett bättre alternativ för vardagsanvändning. Active är 19 millimeter högre än en vanlig Fiesta men fjädringen har gjorts styvare för att det inte ska kränga – och det hjälper. Fiesta Active går väldigt stadigt. Styrningen är neutral.

TV: Så sätter vi betyg på Motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Hela det fina säkerhetspaketet inklusive autobroms med fotgängarskydd, adaptiv farthållare, start-i-backe-hjälp och filkörningsassistans är standard i alla Fiesta-variantern. Bra jobbat. När autobromsen testades vid Car of the Year-testerna i Danmark förra året klarade Fiesta provet i 55 km/tim. Volvo XC60 var bäst med 80 km/tim.

TV: Så sätter vi betyg på Säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Active är relativt välutrustad och det enda som du behöver fundera på är om du vill ha ett pluspaket innehållande bland annat större pekskärm för 15 000 kronor. Testbilen hade smarta dörröppningskydd som skyddar bilen för parkeringsskador men det kostar 700 kronor extra. Ja, och så behöver du betala för att få nyckellöst system, elfönsterhissar bak och lite annat.

TV: Så sätter vi betyg på Teknik och uppkoppling 

Design

Den snygga gula färgen på Active passar Fiesta riktigt bra. På utsidan ger Fiesta ett kaxigt intryck och bilen passar bra med plastdetaljerna vid hjulhuset. Förarmiljön är enkel men det är lätt att se rätt saker och komma åt rätt reglage. Baksätet är något lågt och bagageutrymmet litet, även om det är dubbla golv. 

TV: Så sätter vi betyg på Design 

Köpa och äga

Den största konkurrenten till Ford Fiesta är klassledaren Volkswagen Polo. Och Ford kommer att få det svårt att övertyga bilköparna att välja en Fiesta – även i Active-utförande och med en kraftigare motor – än en Polo så länge Fiestan är dyrare. Jag gissar att Active blir en populär småbil i Sverige men att vi kommer att se flera kampanjer och fördelaktiga privatleasingerbjudanden på Fiesta Active redan i höst. Fiesta Active är aningen för dyr just nu.

TV: Så sätter vi betyg på Köpa och äga 

Totalt:  17 (av 25)

3 konkurrenter

Volkswagen Pololäs testet av den här 

Kia Rioläs testet av den här 

Toyota Yarisläs mer om den här