Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 2 apr 2019 10:52

TEST: Fords nya suv Edge är stor, stark och sävlig

1/5

Foto: Ford

2/5

Foto: Ford

3/5

Foto: Ford

4/5

Foto: Ford

5/5

Foto: Ford

Ford blir mer och mer amerikanskt.

Senaste beviset är stora suven Edge där jag sjunker ner i de mjuka stolarna och gungar fram med tung styrning och en kraftfull dieselmotor.

Tyvärr tror jag inte det här lockar speciellt många köpare i Sverige.

Ford har en uttalad strategi att bli ett mer enat företag där varje bilmodell ska säljas på alla marknader. När Ford tog sig ur bilkrisen 2008-2009 och bland annat sålde Volvo till kinesiska Geely skapade dåvarande vd:n Alan Mulally uttrycket One Ford. 

Nu, tio år senare, börjar den strategin sätta sig hos Ford som bygger mer och mer amerikanskt. Det betyder att Ford-bilar som säljs i Europa mer och mer liknar de Fordar som säljs i USA. 

Ett bevis på den delvis nya strategin är ansiktslyfta suven Ford Edge. På något annat sätt går det inte att förklara den något tunga styrningen, den tydliga prioriteringen av komfort före kvicka köregenskaper. Fjädringen är mjukt satt men blir ändå stötig vid slag. 

Styrningen upplever jag som onödigt trög i vanlig fart, det vill säga när jag inte använder ratten speciellt mycket. Det blir till och med jobbigt att köra bilen rakt fram under lång tid. Det är också en mycket märklig upplevelse att vrida mycket på ratten utan att bilen svänger. Det händer gång på gång att jag missbedömer vinklarna när jag till exempel ska parkera. Jag behöver backa och ta omtag. Vändcirkeln är 11,9 meter men den upplevs större än så.

LÄS MER: Vi testar nya Sverigefavoriten Fiesta Active

Foto: Ford

Stort bagageutrymme

Ford Edge är en riktigt stor bil och hela 800 liter i bagagevolym imponerar. Baksätet har också gott om plats oavsett hur långt bak jag skjuter framstolarna. Det är överlag platta säten men i alla fall framstolen är mjuk och bekväm. Takhöjden på ytterplatserna bak är låg så långa personer tvingas söka sig mot mitten.

Fords instrumentering är av gammalt snitt. Jag känner igen det mesta från den S-Max jag hade som långtestbil för många år sedan. Det är också samma typ av design som på S-Max, alltså att instrumentbrädan är djup och jag sitter långt ifrån vindrutan. Lite otidsenligt och sittpositionen långt in i bilen gör att jag har svårt att få överblick. A-stolparna skymmer en del av sikten och det är svårt att veta exakt var bilens hörn är.

Den stora dieselmotorn på 238 hästkrafter skickar i väg bilen bra trots att växellådan inte direkt hjälper motorn. Men hög förbrukning och höga CO2-värden ger en saftig fordonsskatt de första tre åren.

LÄS MER: Ford Focus har hittat körglädjen

Köregenskaper

Jag kommer inte riktigt överens med styrningen och motor och växellåda är långt borta i periferin. Jag saknar alltså en riktigt bra kontakt med bilen. Det tar tid för Ford Edge att svara på mina kommandon. Den mjuka fjädringen gör att jag behöver köra bilen mjukt och försiktigt för att det inte ska gunga och kränga. Det här är framför allt en bil för motorvägen – men då ska du stå ut med den tunga styrningen. Edge är fyrhjulsdriven men bara om något av framhjulen tappar fästet – i grundläget är det framhjulsdrift som gäller. 

Säkerhet

Ford har passat på att uppdatera flera assistanssystem och Edge har nu en modern autobroms, filkörningsassistent och adaptiv farthållare. Låt vara att filkörningsassistenten bråkar lika mycket med styrningen som i alla andra bilar. Och det här är inte en bil där du släpper ratten bara för att det går eller är kul. 

Design

Insidan känns omodern och det är tydligt att Ford behöver en ordentlig genomgång av interiören. Att den inte kommer här i ansiktslyfta Edge är begripligt. Men det är på insidan skillnaden mot flera av konkurrenterna märks tydligast. På utsidan tycker jag att Ford trollar bort de stora måtten på ett smart och snyggt sätt.  

Komfort

Ljud- och sittkomforten är bra och det ör riktigt mysigt att i lugnt tempo gunga fram i den rejäla suven. Motorn är till och med lite för stark för att matcha den i övrigt lugna stilen. Men getingarna gillar inte den tunga styrningen som är besvärande under långresorna och att det är så svårt se hörnen på bilen. Växelspaken – ett snurrvred – är en sämre variant av Jaguar/Land Rovers och gör inte livet enklare direkt. 

Ekonomi

Ford vill vara premium men det räcker inte att prislappen är det. Det finns väldigt många konkurrenter som erbjuder lika stora utrymmen och bättre köregenskaper för mindre pengar. Fordonsskatten de första tre åren gör inte livet lättare för Fords återförsäljare. 

Totalt: 14 (av 25)

2 konkurrenter

Hyundai Santa Fe

Jag testkörde nya Santa Fe redan när Car of the Year-juryn testade 2018 års nyheter i Danmark. Det var i höstas men Hyundai har ännu inte fastställt priserna för Sverige och lanseringen ska ske någon gång senare i år. Santa Fe är ändå den bil som i storlek och egenskap liknar Ford Edge allra mest.

Pris: från 409 900 kronor.

Kia Sorento

Systerbilen till Hyundai Santa Fe uppdaterades under förra året och Kia var snabbt ute med sina priser. En rymlig suv med sju sittplatser och hyggliga köregenskaper. Vid provkörningen klagade vi på högt vägljud.

Pris: från cirka 505 850 kronor.