Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 16 mar 2018 10:19

Test: Fords EcoSport hänger inte med konkurrenterna

1/4

Foto: / charliemagee.com

2/4

Foto: / charliemagee.com

3/4

Foto: / charliemagee.com

4/4

Foto: / charliemagee.com

140 hästkrafter och manuell växellåda låter piggt och bra.

Samma bottenplatta som Fiesta lovar gott.

Men Fords småsuv EcoSport har svårt att leverera något unikt och något som motiverar den höga prislappen.

Konkurrensen i småsuvklassen är stenhård med flera nya modeller bara det senaste halvåret. Kia, Hyundai, Opel och resten av PSA-gruppen öser ut små suvar som byggts med samma delar som märkenas vanliga småbilar.

Fords svar heter EcoSport – en liten suv på bara drygt fyra meter som till stor del är en högbyggd Fiesta. Under huven finns flera motoralternativ men testet genomförs med en trecylindrig bensinare på 140 hästkrafter och med en manuell sexstegad låda.

Jag vill inte kalla motorn orkeslös men 140 hästkrafter i den här lilla bilen borde generar lite högre tempo och snabbare respons. Styrningen är kvick och neutral och riktigt bra.

Det är lite hoppigt och slagit och kanske borde Fords chassiingenjörer har prioriterat komfort lite högre. Men det här är ett generellt problem som drabbar alla suvar. Det är svårt att få till balansen i bilen mellan gung och stötighet.

LÄS MER: Duellen: Mazda CX3 möter Renault Captur 

Hög och smal känsla

Kanske är det därför som konkurrenter som Seat Arona och Kia Stonic valt att bygga något lägre bilar. Tyngdpunkten känns hög i EcoSport och vid ratten känns bilen högre och smalare än vad den är.

Att bilen är kort märks framför allt i bagageutrymmet vars golvyta inte är speciellt stor. Men å andra sidan finns det då lite mer benutrymme i baksätet.

De höga bakdörrarna kan betyda att passagerarna bak får svårt att se ut.

Till en början har jag svårt att få till sittställningen men när jag hittar ratten för svankstödet blir det bättre. Stolarna kunde vara bekvämare och stödet i övre delen av ryggen bättre. Nu blir det lite som att jag sitter lutad framåt. 

Mitt största problem med Ford EcoSport är ändå priset. Jag vet att den svenska bilmarknaden är tuff och många slåss i spannet mellan 150 000 och 230 000 kronor. Men en bilköpare struntar förstås i det. Och med tanke på konkurrensen så blir det svårt för Ford när den billigaste varianten kostar från 177 000 kronor. Testbilen kostar från 207 000 kronor, som är ett lanseringspris, och då kostar ändå till exempel åttatumsskärmen 10 000 kronor extra.

LÄS MER: Biltest: Opel Mokka X lyfter med ny teknik

Motor och köregenskaper

Ford bygger mer eller mindre alltid mycket bra motorer och motorer som du trivs med över tid. Men den här enlitaren som ska ge 140 hästkrafter hade jag väntat mig mer av. Är 20 av dem på bete? Ändå bra balans i växellåda och koppling. För att slippa högt motorljud i kupén måste du växla ofta. Bra styrning men ett något stötigt chassi. Vill du ha Fords fyrhjulsdrift måste du köpa 1,5-litersdieseln som är tillgänglig våren 2018.

Säkerhet och förarstöd

Ford fick fyra stjärnor när modellen testades 2013 och det har inte skett några större uppdateringar sedan dess. Ingen autobroms, ingen filkörningsassistent. Till och med döda-vinkel-varnaren är tillval. Nej, det är är en modell som är minst fem år gammal i sin syn på säkerhet och förarstöd. Ford har helt enkelt inte brytt sig om att uppdatera bilen – alls.

Teknik och uppkoppling

Testbilen har förstås Apple CarPlay och en stor bildskärm. Men när jag läser på i tillbehörslistan så ska den större bildskärmen och telefonkopplingen kosta 15 000 kronor extra. Märkligt. Här är ett område där Ford verkligen kunde bjudit sina kunder på lite extra för att väga upp att de inte satsat på förarstöd och säkerhet. Men inte då.

Design

I ST Line-utförande är EcoSport riktigt kaxig och snygg. Interiören är enkel och bra och jag gläds åt att Ford flyttat fram usb-uttagen så att de går att använda. Om ni minns så satt de riktigt illa till på S-Max. Att bakluckan är en bakdörr har både för- och nackdelar. Det blir svårt att öppna med bilar bakom men lasttröskeln blir lägre och enklare. Tyvärr är dörren tung.

Köpa och äga

Ford har ett prisproblem i Sverige och det är svårt att göra något åt det i enskilda bilmodeller. Men att betala en bra bit över 200 000 kronor för en EcoSport ST Line kan omöjligt bli en bra affär över tre till fyra år. Om du däremot inte bryr dig så mycket om den usla säkerheten och vill ha en 140-hästkraftersmotor som släpper ut få gram koldioxid samt kan tänka dig att ha den här bilen i många år kan det bli en hygglig affär.

Totalt: 12 (av 25)

3 konkurrenter

Opel Mokka X

Renault Captur

Opel Crossland X