Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 28 jun 2018 09:54

TEST: Ford Focus har hittat tillbaka till körglädjen

1/4

Foto: Ford

2/4

Foto: Ford

3/4

Foto: Ford

4/4

NICE. Sätt dig bakom ratten på nya Ford Focus och du känner – inget speciellt.

Men den snygga designen från utsidan kommer till sin rätt när du börjar köra – och svänga.

Styrningen är magnifik.

Fords ingenjörer, tekniker och projektledare tar emot på flygplatsen i Nice. Car of the Year-juryn får de allra första testdagarna av helt nya Ford Focus.

Modellen firar 20 år och de tre tidigare generationerna har alla sålt bra. Ford Focus är en av Fords allra viktigaste modeller och en grundpelare i modellprogrammet.

Därav också noggrannheten i utvecklingsarbetet. Nya Ford Focus ska stå som förebild och grund för Fords alla mellanstora modeller. Från nya Kuga till kommande Mondeo och den mindre suv som Ford planerar.

Alla kommer att utgå från designen i Ford Focus, från fjädrings- och chassikomponenter och de nyutvecklade drivlinorna. 

Vet om kritiken

Testörningen av nya Focus kommer att pågå i Nice i fyra veckor och det finns en sak som hela Ford-teamet förberett sig på: kritik för att det ännu inte finns någon Focus med elektrifierad drivlina.

Det är förstås en berättigad kritik men kom då ihåg att arbetet med Focus startade för fyra, fem år sedan och få biltillverkare har lyckats förutspå exakt hur snabbt omställningen från diesel till el har gått. Backa bara ett år så var de flesta experter överens om att det skulle gå något långsammare och därför har stora billanseringar från Volvo, Kia, Volkswagen, Peugeot med flera skett utan hybrider och laddhybrider. Och fler lär komma.

Ford avslöjar i alla fall så pass mycket i Nice att det kommer en elbil och att nya Focus är helt och hållet förberedd för elektrifiering. 

Elbil på gång

Jo, vi får faktiskt se en bild på det som kan bli Fords nästa elbil och vi får se bilder på nya Kuga och den kommande lilla suven.

Grunden i alla de här bilarna är köregenskaperna, designen och tekniken från Focus. Framför allt bådar det gott för styrningen som är nya Focus verkliga godbit. Därmed har Ford också lyckats knyta an till den första generationen av modellen som verkligen fick beröm för sina fina egenskaper vid ratten.

Ford har också valt att plocka paketera nya Focus med avancerad säkerhetsutrustning, och teknik för uppkoppling. Men Ford väljer att inte ta klivet till en rakt igenom digital instrumentering. Kanske är det ett smart val då jag tror och hoppas att röststyrning på sikt kommer att bli det bästa gränssnittet mellan bil och förare, snarare än flera stora och avancerade pekskärmar.

Nya Ford Focus är alltså allra bäst bakom ratten, med motorn i gång. Prismässigt der det också intressant ut för Sverige där Ford Focus framför allt kommer att konkurrera med nya Kia Ceed.

Den allra mest intressanta modellen för Sverige blir kombiversionen av Ford Focus Active, en modell som börjar säljas lite senare i år. 

Motor och köregenskaper

Jag testkör Ford två trecylindriga motorer med teknik för cylinderavstängning. 1,0-motorn har 120 hästkrafter och 1,5-litern 185. Tyvärr kommer inte den senare till Sverige till lanseringen. Enlitersmotorn räcker bra även om den hörs lite i kupén vid belastning. Att kryssa på motorväg i 130-140 km/tim är inga problem trots en liten motorvolym och tre cylindrar. Den manuella växellådan arbetar mycket bra tillsammans med kopplingen. Chassit kunde satts något hårdare i sportläget men den fina styrningen väger upp det mesta. Det är en njutning att pressa Focus på de kurviga vägarna runt Grasse och hjärnan börjar drömma sig bort till en racerbana och en riktigt tuff ST- eller varför inte RS-variant. 

TV: Så sätter vi betyg på Motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Ford har trimmat sin filkörningsassistent som numera tillhör den bättre på marknaden. Jag kan köra med aktiv påverkan på ratten utan att det blir för våldsamt de gånger jag väljer att inte blinka. I Sverige finns hela det fina säkerhetspaketet med som standard vilket betyder autobroms i alla hastigheter och igenkänning av fotgängare och cyklister, även i mörker. Många snålar här men Ford har valt rätt för att höja säkerhetsnivån på vägen. En sak som kostar extra är autobroms vid backning vilket har med backkameran att göra, även 180-graderskameran på bakluckan kostar extra. Och vill du ha den mest avancerade parkeringshjälpen – som du inte behöver – kostar det lite extra också. Jo, även adaptiv farthållare och skyltläsning ingår. Och Focus kan hjälpa till att styra undan en stillastående bil.  Bra Ford!

TV: Så sätter vi betyg på Säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Fordpass Connect heter Fords digitala paraply som innefattar en app där du kan hålla koll på bilen och med viss fjärrstyrning av olika funktioner samt möjlighet att göra bilen till en wifihubb för upp till sju användare. Att prenumerera på tjänsten är kostnadsfri i två år men du behöver ett eget avtal med internetleverantör. Ford Sverige erbjuder tre månader gratis med Telenor. Apple CarPlay finns förstås samt Fords hela Sync-gränssnitt. Elektrifiering ska komma senare och räkna med bland annat en 48 V-hybrid. Det mesta av den avancerade tekniken i nya Focus har med köregenskaper eller säkerhet och assistanspaket att köra. 

TV: Så sätter vi betyg på Teknik och uppkoppling 

Design

Ford har lyckats speciellt bra med kombin och Active-versionen. Där får Focus lite mer karaktär. Den smarta lösningen med en mer upprätt baklucka ger bra med plats i bagageutrymmet på kombin. Baksätet är platt och rymligt. Interiördesignen med en mellanstor bildskärm som sticker upp ur panelen och med en hel del knappar – även om Ford plockat bort hälften – är kanske inte det mest moderna vi sett på en ny bil 2018. Men jag vet att många bilköpare tycker att de nya pekskärmarna är lite besvärliga att använda och i väntan på en riktigt bra röststyrning kan Ford ha gjort rätt som avvaktar lite. Vägljud och vindbrus har isolerats bort effektivt.

TV: Så sätter vi betyg på Design 

Köpa och äga

Priset för en ny Focus ligger runt 200 000 kronor och tyvärr har vi än så länge ingen uppgift om hur stort påslaget blir för kombin eller för den fina Active-versionen. Men Ford har förstått vikten av att pressa priset i Sverige och kommer att gå en tuff match med bland andra Kia Ceed. Om Active kombi blir för dyr kommer den att få tuff konkurrens av de allra billigaste versionerna av V60. En extra geting flyger till Focus-boet tack vare den generösa paketeringen. Enlitersbensinaren kan på sikt bli ett fint alternativ till diesel för den som kör för långt och för snabbt för att klara sig med en laddhybrid. Nu är det upp till Fordhandlarna i Sverige att jobba för den här fina modellen.

TV: Så sätter vi betyg på Köpa och äga 

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Kia Ceed

Opel Astra

Seat Leon