Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 13 dec 2018 16:20

TEST: Familjebilarna från Opel, Peugeot och Citroën

1/3

2/3

3/3

TANNIS. Flera likheter men skillnader i design och pris.

PSA-koncernen satsar på en nyutvecklad trippel till svenska familjer.

Strax efter årsskiftet får Citroën Berlingo och Peugeot Rifter konkurrens om kunderna av syskonet Opel Combo.

Vi har testkört alla tre.

Både Peugeot Rifter och Citroën Berlingo har varit möjlig att köpa i Sverige under hösten. Men vi har väntat på Opel Combo, bilen som jag testkörde vid Opels anläggning i Rüsselsheim i Tyskland tidigare i år.

Då berättade Opels ingenjörsteam hur de den här gången utgått ifrån personbilsegenskaperna när de byggt den flexibla bil som kan fås i flera längder och som kan frakta både människor och gods. 

Den praktiska familjebilen är en typ av bil som är på väg att försvinna då allt fler vill bygga snyggt designade suvar. Och visst har utmaningen i utvecklingen av Citroën Berlingo, Opel Combo och Peugeot Rifter främst handlat om utseendet.

Alla tre bilarna fanns med vid Car of the Year-juryns testvecka i Danmark. Där blev likheterna och skillnaderna tydliga.

Citroën har fått styra fronten

Jämfört med syskonbilarna Peugeot Rifter och Opel Combo har Citroën Berlingo fått behålla en hel del design. I alla fall på utsidan. Där hittar vi Citroëns typiska sidopaneler och också den lite speciella tvådelade fronten. Ser vi på de andra syskonen så är det Citroën som fått styra de yttre måtten i fronten.

På insidan har Citroën fått montera sina egna bekväma stolar och det är snyggt med tre individuella stolar i baksätet. Instrumentbrädan är däremot inte lika upprätt som Citroën brukar ha den men som tur är har Citroën fått konfigurera sin egen ratt och förarens sittposition i stället för att ärva det rakt av från Peugeot.

Jag testkör alla de här tre bilarna med samma drivlina – dieselmotor på 130 hästkrafter och ny åttastegad automatlåda. Och visst är köregenskaperna likartade även om Citroën fått förtur på begreppet komfort med en lite mjukare inställning.

Hos Citroën heter syskonbilarna på EMP2-plattformen C3 Aircross och C4 Cactus.

Gemensamt för Rifter, Combo och Berlingo är att de försetts med en rad säkerhetssystem men här ska köparen verkligen se upp och försöka jämföra respektive märkes paketering och prissättning. Bilarna är så pass lika att det verkligen är slutpriset som avgör – och relationen till handlaren.

LÄS MER: Premium - Volvo XC40 mot Audi Q3 

Peugeot har bytt namn

Peugeot har bytt namn på gamla Partner Tepee till lite fräckare Rifter. På insidan är det Rifter som sticker ut allra mest då hela Peugeot-designen plockats in. Den lilla tillplattade ratten finns där förstås och det gäller att passa in rattens placering så att du får instrumentklustret över toppen. Ratten hamnar lätt i knät vilket ger en speciell körposition.

Rifter byggs också på EMP2-plattformen som hos Peugeot-familjen betyder släktskap med modellern 308, 3008 och 5008.  Plattformen ger också Rifter tillgång till den mjuka och fina åttastegad automatlåda som fungerar bra tillsammans med dieselmotorn på 130 hästkrafter.

LÄS MER: Vi testar Citroën C3 Aircross 

Opel satsar på Life

Hos Opel heter Combo i familjebilsutförande, Life, och som skåpbil, Cargo. Både Life och Cargo erbjuds i långa respektive korta versioner och håller vi oss till familjebilen så kan den fås fem- eller sjusitsig, oavsett längd. Den nya plattformen EMP2 ger Combo lägre vikt jämfört med föregångaren och också olika lösning för bakaxel och fjädring. 

Jag sitter långt ifrån vindrutan och då instrumentpanelen är relativt hög är det lätt att känna att man sitter lite lågt. Det höga taket förstärker det intrycket. Men det går att ställa in stolen i många lägen och till slut hittar jag rätt position.

Med manuell växellåda kommer en rejäl mittkonsoll med stora förvaringsfack. Jag gillar inte riktigt placeringen av växelspaken då högerarmen kom i en lite konstig vinkel. Jag vill ha spaken närmare mig och lite längre ner. Nu blev varje växling ett moment i stället för att det känns naturligt.

Du kan köpa tre individuella stolar till baksätet och få plats med tre ISO-fixbarnstolar i bredd. Till det kommer ett rejält lastutrymme. Lastvolymen är 597 till 2 126 liter i den korta versionen och 850 till 2 693 liter i den längre bilen. Att även passagerarstolen fram kan fällas och bli platt gör att du kan lasta riktigt långa föremål på strax över tre meter.

LÄS MER: Opel satsar på komfort i nya familjebilen 

Helt olika köregenskaper

Alla tre syskonen hade det tufft i juryns autobromsprov där bilarna inte klarade att undvika ballongbilen i farter över 30 km/tim. I undanmanöverprovet stack främst Peugeot Rifter ut. Redan i 60 km/tim påverkades styrningen kraftigt av antisladdsystemet. I 65 km/tim var det i det närmaste omöjligt att styra bilen men Rifter klarade banan. Men i 70 km/tim var styrningen helt omöjlig att forcera och det gick inte att komma igenom banan.

Rifter hade däcket GoodYear Efficient Grip medan både Opel Combo och Citroën Berlingo hade däck för Michelin. Men det bör ändå inte vara så stor skillnad på bilarnas uppträdande. Och att låsa styrningen så som på Rifter är i det närmaste att betrakta som farligt.

Tack vare kraftig inverkan av antisladdsystemet klarade Combo och Berlingo undanmanöverbanan i hela 70 km/tim.

Interiördesignen är kanske det som skiljer allra mest på bilarna och här gäller det att hitta sin favorit. Peugeot har sin speciella ratt, Citroën en lite renare design och vi känner igen mycket av Opels knappar och reglage.

Opel har ännu inte prissatt sin Combo i Sverige. Peugeot ligger under Citroëns grundpris men det gäller att jämföra samma drivlina, storlek och utrustningsnivå. 

Betygen nedan gäller för Citroën Berlingo med en dieselmotor på 130 hästkrafter och åttastegad automatlåda.

Köregenskaper

Att bygga transportbilarna på plattformen EMP2 ger klart bättre köregenskaper än tidigare och tack vare en stabil bakvagn blir styrningen lätt och smidig. Bilen understyr en aning och visst finns det lite kvickare bilar på marknaden. Men Citroën och PSA-gruppen ska få en geting för att de verkligen förbättrat köregenskaperna jämfört med tidigare generationer.

Säkerhet

Resultatet i autobromsprovet var långt ifrån bra och PSA-ingenjörerna har dolt understyrningen med en kraftig esp-inverkan i undanmanöverprovet. Men säkerhetsnivån har i alla fall höjts och det finns ett tillvalspaket med lite fler hjälpsystem. I den bästa av världar skulle den här typen av bil – som används mycket i transportsektorn – ligga i framkant vad gäller säkerhet. Men så länge kunderna inte vill betala för det, eller tvingas betala för det, så lär det fortsätta som i dag: de dyraste premiumbilarna som används minst har högsta säkerhetsnivån.

Design

Av de tre syskonen i den nya familjebilsfamiljen så gillar jag Citroëns design allra mest. Här finns förstås kompromisser men på utsidan har Citroëns linjer smittat av sig även på syskonen. På insidan – ja, där är Citroën överlägsna.

Komfort

Det är väldigt bekvämt och praktiskt att köra och använda en Citroën Berlingo. Det är gott om plats överallt och riktigt lättlastat. Tyvärr är dragvikten ynka 1 100 kilo vilket gör bilen svårare att sälja till de stora familjerna som kanske vill hänga på en husvagn. Men å andra sidan får du plats med ett rejält tält och spritkök. Och om du vill kan du lätt bädda inuti bilen.

Ekonomi

Jag skulle verkligen önska att fler hade råd att köpa den här typen av bil. Peugeot ligger just nu allra lägst men med bra motor och hygglig utrustningsnivå så stiger priset till nivåer för en mellanklasskombi. Smart paketerat borde det här vara en bra bil för privatleasingkunderna men då gäller det att säkerhet och teknik är så pass bra att bilens andrahandsvärde inte sjunker. Tyvärr finns heller inte hybriddrivlinor som kunde få ner ägandekostnaden. Hela PSA-koncernen har godkänt sina dieslar för dieselbränslet HVO för den som vill köra extra miljövänligt, även om det kostar lite mer.

Totalt: 16 (av 25)

3 konkurrenter

Volkswagen Caddy

Nissan NV200

Ford Tourneo