Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 5 jun 2019 09:30

Uppdaterad 5 jun 2019 09:45

TEST: Elracerbilen med magisk acceleration

PWR Racing 001, en riktig elsportbil.

PWR Racing 001, en riktig elsportbil.

1/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

2/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

3/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

4/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

5/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

6/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

”Men var är motorn?!”

”Men var är motorn?!”

7/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

8/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

9/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

Provkörarexperten Jan-Erik Berggren till höger (framför Cupras WTCR-bil) och fotograf Marcus Engström.

Provkörarexperten Jan-Erik Berggren till höger (framför Cupras WTCR-bil) och fotograf Marcus Engström.

10/10

Foto: MARCUS ENGSTRÖM

Ljudet av framtiden är ett högfrekvent visslande. Accelerationen är hisnande. Men vill du se hur motorn ser ut och lyfter på motorhuven – då är det tomt sånär på en svart låda. 

Vi är först i världen med att köra PWR Racings elracerbil 001. Och vi har jämfört den med nutiden – Cupras WTCR-bil.

Att kliva in i PWR 001 är precis som vanligt. Det är trångt, ratten måste flyttas bort och det krånglar med fempunktsbältet. PWR Racings förare Daniel Haglöf, Mikaela Åhlin Kottulinsky och Robert Dahlgren – som fram till nu är de personer som kört elracer-bilen, som finns i ett enda exemplar – är alla tre lite kortare och mindre mjuka på mitten än vad jag är.

När jag väl sitter där jag ska finns det inte speciellt mycket att se på. Det finns tre vippbrytare som är av den där sorten som du behöver köpa ett tio-pack av för att det ska gå att betala med mynt. En är huvudström-brytare, den andra är ”tändningen” och den tredje är – växelspaken. Det finns tre lägen – framåt, bakåt och neutral. Det är allt.

Jag behöver inte fundera över varvtalsräknare, växlingsindikator, oljetryckslampor eller temperatursiffror. Ingenting. Men som den lydiga testchaufför jag är inväntar jag instruktören Per Busks anvisningar. Och jag gör allt lite extra långsamt. När jag tävlade i Renault Clio Cup var jag lite för snabb när min mekaniker bad mig trycka på den röda knappen. Just den röda knapp jag tryckte på var till sprinklersystemet… Det blev blött runt fötterna och lite halkigt på pedalerna. Jag har listat ut att om jag rör mig lite långsammare hinner mekanikern stoppa mig nästa gång jag är på väg mot fel röd knapp. 

LÄS ÄVEN: Straffskatt på elbilar – kan höjas 5 600 procent 

Glöm att elbilar inte låtar – det gör de

När jag styr ut elracerbilen på Emmaboda flygfält är det torrt i bilen men aningen vått på marken. Eftersom instruktionerna är 1) skada inte bilen, 2) kör inte sönder bilen och 3) krascha inte, så börjar jag lugnt framför Marcus Engströms kamera. Vi kryssar lite försiktigt fram över banan. Jag kör på regndäck – på grund av de där tre instruktionerna – och först när Engström ger tummen upp kan jag gasa på lite mer. Jisses. Glöm det där med att elbilar inte låter.

Det högfrekventa visslandet och gnisslet från transmissionen är påtagligt men ger faktiskt lite racekänsla. Ljudet sjunker när jag släpper gasen vilket ger en viss ljudkuliss till hastigheten. Nej, det är långt ifrån samma sak som med en förbränningsmotor men det är i alla fall någonting.

Batteripaketet väger 366 kg och PWR har valt att sätta drivningen på bakaxeln med hjälp av tre elmotorer. Den extra vikten och bakhjulsdriften märks när jag styr in i kurvorna. Men styrningen är precis och exakt och det är i de här farterna inga problem att få bilen exakt dit jag vill. Det hade varit intressant att testa hur tyngden påverkar bilen i lite längre, svepande kurvor.

Accelerationen är magisk och något som jag inte vänjer mig vid under hela provkörningen. Den är lika hisnande varje gång. Motorbromsen, som alltid är speciell i en elbil, fungerar på två olika sätt. I låga farter bromsar det hårt när jag släpper på gasen men i höga farter händer nästan ingenting. Om det här blir en riktig tävlingsklass kommer energiåtervinningen och hur den ska fungera behöva regleras exakt. 

PWR Racing har också gett mig chansen att testa en vanlig TCR-bil för att ha något att jämföra med. Det är en likadan bil som Mikaela Åhlin-Kottulinsky vann med i TCR Scandinavia-premiären (STCC:s efterträdare) på Knutstorp nyligen och likadan som den bil som PWR Racings Daniel Haglöf och Mikel Azcona gör succé med i internationella WTCR-serien. Den fyrcylindriga motorn med turbo levererar 350 hästkrafter. Här är det om möjligt ännu trängre och den bultade stolen går inte att flytta bakåt. Reglagen känner jag igen från andra racerbilar men det finns ingen växelspak – all växling sköts med paddlarna framför ratten. Den stora spaken i mitten är handbromsen.

LÄS ÄVEN: Här är de 9 bästa elbilarna 

Svårflörtad fotograf muttrar mest

Jag var sprudlande glad och framtidshoppade ur elracern. Jag bubblade på om att det här blir hur bra som helst och att om bara publiken accepterar ljudet så kan standardbilsracing med elbilar verkligen fungera. Förarna kommer att älska det och det kommer att passa långsamma svenska racerbanor perfekt. 

Fotograf Marcus Engström muttrar mest. Han tycker att PWR001 är för tung. Och förklarar tydligt med handrörelser och nedväxlingsljud att han tycker om att växla. Även om han också är imponerad av accelerationen, den direkta styrningen och att chassit inte rollar det allra minsta så vidhåller han envist: det är roligare att växla. Engström stör sig också på ljudet, det högfrekventa, inne i bilen. Rakskurna drev gör att det lever om rejält och det är meningen. 

Men okej då, det är något tryggt, speciellt och härligt med att känna förbränningsmotorns kraft genom växellådan. Att höra motorljudet, att pricka att växla upp och ner rätt, att känna sparken i rumpan när jag växlar ner.

Du kör bil snabbt med rumpan och rygg-slutet och även om du känner elbilens rörelser på samma sätt så händer det något mer när du adderar en förbränningsmotor. Hur gärna jag än vill se in i framtiden med tro och ett öppet sinne mot ny teknik så vill jag inte förlora känslan av hur mekaniken kopplas ihop med min kropp och min hjärna via ratt, växelspakar, stol och hur motorns vrålande vägleder min körning. 

Cupra kommer att bygga vidare på den konceptbil som lastas på en släpkärra efter testdagens slut. Inom ett par år vill Cupra börja sälja elracerbilar till andra tillverkare och redan nästa år, 2020, kan det bli elbilar som komplement till den WTCR-serie som nu växer sig starkare och starkare. Den utvecklingen går inte att stoppa.

Framtiden är redan här och den är annorlunda. När vi ser PWR-teamets elracerbil och TCR-bil lastas på var sin släpkärra och lämna Emmaboda flygfält väljer jag ändå att se framåt. Engström sneglar helst i backspegeln… 

Fem frågor till PWR Racings Daniel Haglöf:

Nu har ni byggt och kört med elbilen. Hur går det här projektet vidare?

– I mitten av nästa år är det meningen att det ska börja köras tävlingar. Vi har sagt att vi vill vara en del av det och därför byggde vi bilen. Det är en helt ny värld och vi har lärt oss väldigt mycket.

Är det då som en supportklass till WTCR eller en egen serie?

– Det vet vi inte än, det är inte bestämt.

Är tanken att Seat ska bygga bilarna och sälja till andra?

– Ja, i alla fall batteripaketet som blir standard. Och det är många tillverkare som är intresserade.

Tror du på racing med elbilar?

– Ja, det är framtiden. Först var det V8:or och när turbon kom var det många som gnällde och sa att det inte var bra. När turbobilarna körde ifrån V8:orna tystnade kritiken. Nu är det samma sak med elbilar. Bilen vi har byggt är bara ett första steg och den kan bli mycket bättre. Vi valde en konstruktion med rakskurna drev i transmissionen för vi tror att ljudet betyder mycket för upplevelsen, både för föraren och för publiken.

Testbilen hade ingen energiåtervinning men det måste väl bli en stor del av det tekniska reglementet, hur det ska fungera?

– Det stämmer men vi valde att bygga en bil som kan köras i race under 15 minuter. Vi har också skruvat ner effekten till 70 procent eftersom motoralgoritmen inte är helt färdig. Det här är ett första steg och ett test – men det visar hur bra det kan bli i framtiden.

Daniel Haglöf, teamchef PWR Racing.

Foto: WTCR