Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 25 apr 2019 13:20

TEST: DS 3 Crossback – en snygg och lyxig småsuv

Ingen skogsmulle, ingen fyrhjulsdrift.

Ingen skogsmulle, ingen fyrhjulsdrift.

1/13

2/13

Rolig bil att köra.

Rolig bil att köra.

3/13

Mycket kraft har lagts på infällda handtag.

Mycket kraft har lagts på infällda handtag.

4/13

Rätt snygga fälgar.

Rätt snygga fälgar.

5/13

Nedlackat på sportversionen,

Nedlackat på sportversionen,

6/13

Rektanglar och trianglar ska få oss att tänka på Louvren och diamanter.

Rektanglar och trianglar ska få oss att tänka på Louvren och diamanter.

7/13

Trångt för fötterna i baksätet.

Trångt för fötterna i baksätet.

8/13

Inte jättestort i bagageutrymmet.

Inte jättestort i bagageutrymmet.

9/13

10/13

11/13

12/13

Liten grej uppåt på sidorutan bak där det får plats en högtalare.

Liten grej uppåt på sidorutan bak där det får plats en högtalare.

13/13

Det är inga stora ord eller kaxiga affärsplaner. Det handlar inte om att förändra hela bilvärlden eller vända upp och ner på alla begrepp.

Det är inte något i stil med Tesla, Lynk & Co, Polestar eller för den delen Cupra.

Det är den franska evolutionen.

Matematiken bakom det nya bilmärket DS är enkel och logisk. Så gott som alla analytiker är överens om att det kommer att säljas fler och fler bilar i världen framöver. Och på en växande marknad ökar de lite dyrare, finare och lyxiga bilarna allra mest.

Premiummärken som Mercedes, Audi, BMW och Volvo svarar för cirka 11 procent av all bilförsäljning. Men samma grupp av märken håvar in 34 procent av vinsten.

Det här var förstås en för god tårtbit att välja bort för bilgruppen som 2015 bestod av Peugeot och Citroën. PSA valde att bygga ett helt nytt bilmärke, DS, på gamla klassikern Citroën DS. Där fanns designelement och inspiration att hämta för att skapa något världen inte sett tidigare, ett franskt premiummärke.

Och varför inte? Kan Frankrike leverera premiumvaror inom kultur, mat och mode borde det väl fungera med bilar.

LÄS MER: Vi provkör nya DS 7 Crossback 

Ska visa totalt 6 modeller

DS 3 Crossback är den andra av totalt sex planerade DS-bilar som ska fylla PSA-gruppens kassakista. Den första bilen kom förra året, DS 7 Crossback. Det är förstås ingen slump att båda är suvar men att DS valde att gå så långt ner i storlek som till en 412 cm kort suv är överraskande. 

Konkurrensen i b-suvsegmentet är inte direkt mördande och vi spenderar en stor del av provkörningstiden att spekulera om motståndare, dels i pris och storlek men också som logiska rivaler. DS tekniker och talespersoner på plats ser gärna Audi som en tydlig konkurrent. Men Audi Q2 är lite större än DS 3 Crossback och någon Q1 ser vi inte förrän tidigast nästa år. Möjligen kan nya Volkswagen T-Cross mäta sig med den lilla DS-bilen. Mini Countryman är en annan.

Att jag inte direkt jämför med bilar som Kia Stonic, Seat Arona eller Nissan Juke beror på den fina komforten och detaljkvaliteten i designen.

LÄS MER: Seats vd Luca de Meo om bildelning och framtidens elbilar

Behaglig ljudnivå i DS 3 Crossback

Ljudnivån är behagligt låg i DS 3 Crossback. Den nya trecylindriga motorn ger sig bara tillkänna när jag låter den arbeta i uppförsbackarna nordväst om Monaco. Då morrar den på sedvanligt trepipsvis men annars hör jag inte av den speciellt mycket.

Det finns tre olika körlägen som direkt ändrar respons från motor och den åttastegade fina automatlådan. I sportläget växlar det snabbt och jag får till och med lite tuff mellangas in i hårnålskurvorna. Styrningen blir lite tyngre, speciellt runt nolläget. 

I Eco eller Normal går det lugnare och då blir också styrningen behagligare. Jag hade gärna sett ett individuellt läge så att jag kunnat få drivlinan från Sport och styrningen från Normal. 

Styrningen är lite märklig runt nolläget då ratten hela tiden strävar tillbaka till utgångsposition, även när jag stänger av den vingliga filkörningsassistenten.

Jag är ingen vän av filkörningshjälp eller för den delen adaptiv farthållare men DS pekar på båda som viktiga nyheter i klassen för småsuvar. Nja.

LÄS MER: Knepen som ökar värdet på din bil 

Klarar kurvorna bättre än många suvar

När det svänger som mest och jag pressar på i svängarna blir understyrningen tydlig. Men korta och lite höga bilar som DS 3 Crossback brukar kränga och protestera mer vid sån behandling. 

Det är tydligt att PSA-gruppen lyckats bra med sin nya plattform för småbilar, CMP. Det båda gott för en mer normal – lägre och bredare – bil som Peugeot 208.

DS designteam har lagt mycket arbete på detaljerna både på ut- och insidan. Här finns rektanglar och former som ska påminna mig om pyramiden vid Louvren och diamanter. Här finns en typ av stygn i skinnklädseln som ska ha tagit tre år att utveckla. Touchknapparna hänger snyggt ihop med bildskärmen och det är förvånande logiskt med tanke på att det ändå är en fransk bil.

Grillen och de nya led-matrix-lyktorna fram ger bilen ett tydligt ansikte. De stora hjulen och speciella fälgarna ger DS 3 Crossback karaktär och den är snygg på vägen.

Men måtten går inte att trolla bort. I baksätet är det trångt för ben och fötter och den lilla knorren på bakdörren tar bort mycket sikt. Till höger fram slår jag lätt i knäna i instrumentbrädan och fötterna har en plats, inte mer.

Bäst sitter jag vid ratten. 

LÄS MER: Tesla visar nya suven Model Y 

Styr ljudet till baksätet

Franska Focal har byggt en ljudanläggning med 12 högtalare i den lilla bilen – en sitter vid den där knorren på bakdörren. En fin finess är att ljudet kan styras till olika platser i bilen. Slut med tjat från baksätet alltså.

Precis som storasyskonet DS 7 Crossback är DS 3 Crossback en snygg bil med riktigt bra åkkomfort. Här finns finesser vi bara hittar i större och dyrare bilar – tyvärr kunde vi inte prova den automatiska parkeringen som inte alla testbilarna utrustats med – och drivlinan och växellådan är välbalanserad. 

Vid lanseringen i Sverige i augusti kan du köpa bensinmotorer på 155 eller 130 hästkrafter. Kanske kommer även en diesel samt en ännu lite svagare bensinare längre fram. I höst lanseras också elversionen av DS 3 Crossback, kallad E-Tense.

DS bygger som bäst också ut sitt nät av återförsäljare i Sverige och har inom kort bra representation i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det är en bra början för ett märke som senast 2021 ska ha 700 DS-affärer och finnas i 90 av världens 200 rikaste städer.

Köregenskaper

Små, korta och höga suvar brukar inte klara sig speciellt bra på kurvig väg. Men DS 3 Crossback ligger bra på vägen och kränger inte alls så mycket som jag förväntar mig. Den lite knepiga styrningen stjäl en geting. Jag hade också gärna sett ett individuellt alternativ på inställningarna för att skapa rätt respons i styrning och drivlina.

Säkerhet

Idén med DS-märket är att erbjuda många finesser i standardpaketen och det hoppas och tror jag att den nya svenska importören lyckas få till. De nya led-lyktorna är riktigt bra och även om ljuset på testbilen stod för högt så gick det att se hur det är tänkt. Passar bra i mörkret i Sverige. Bra med autobroms som standard. Något vinglig filkörningsassistent – slå av den.

Design

DS försöker hitta en egen position och jag tycker att de lyckas allra bäst med detaljerna och kvaliteten i interiören. Det är väldigt lyxig känsla och designteamet har hittat rätt med sin franska lyxkänsla. Det är verkligen något annat än i en tysk eller svensk bil. Men den lite instängda känslan i baksätet kan skrämma barnfamiljerna. Det är väldigt mycket en bil för föraren.

Komfort

Riktigt bra ljudkomfort, i alla fall på de fina franska landsvägarna mellan Nice och Monaco. Det kanske blir lite mer vägljud på svensk asfalt, vilket kommande tester i Sverige får utvisa. Trots en väldigt blåsig dag i Frankrike slapp vi vindbrus inuti bilen. Lite sämre komfort i baksätet där det är svårt att få plats med fötterna. Lite trångt för fötterna även vid passagerarplatsen fram. 

Ekonomi

Det blir väldigt svårt för DS på den svenska marknaden. Här finns ingen tradition och än så långe inget vidare starkt återförsäljarna – även om det blir bättre och bättre. Att konkurrera med Volvo, BMW och Audi i Sverige är så oerhört svårt och framför allt Volvos prisstrategi ger konkurrenterna små marginaler. Tyvärr blir det här ett dyrt bilköp. DS möjlighet kan ligga i riktigt bra privatleasingerbjudanden och fina garantipaket. 

Totalt: 17 (av 25).

Rivaler

Audi Q2

Audis hittills minsta suv provkörde vi för första gången för drygt två år sedan. Hyllad för köregenskaperna men något trång, speciellt i baksätet.

Pris: från ca 250 000 kronor.

Mini Countryman

Mini är allt annat än en liten bil och fler och fler kallar Countryman numera för en suv. Lite speciell design och udda personlighet gör Countryman till en naturlig konkurrent till DS3 Crossback.

Pris: från 269 000 kronor.