Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 7 aug 2019 17:00

TEST: Dieselexpressen S6 är på gränsen till överflödig

Robin Törnros reste till Frankfurt för att sätta Audi S6 Avant TDI på prov.

Robin Törnros reste till Frankfurt för att sätta Audi S6 Avant TDI på prov.

1/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

Det fejkade motorljudet går att stänga av via infontainmentsystemet.

Det fejkade motorljudet går att stänga av via infontainmentsystemet.

2/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

3/13

Foto: AUDI AG

4/13

Foto: AUDI AG

5/13

Foto: AUDI AG

6/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

7/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

På marknader som USA och Asien har S6 fortfarande bensinmotor under huven.

På marknader som USA och Asien har S6 fortfarande bensinmotor under huven.

8/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

Fyrhjulsstyrning gör att S6 känns smidigare, kostar 23 100 kronor.

Fyrhjulsstyrning gör att S6 känns smidigare, kostar 23 100 kronor.

9/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

10/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

11/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

Ratt som är kapad i nederkant går att få mot 2 900 kronor extra.

Ratt som är kapad i nederkant går att få mot 2 900 kronor extra.

12/13

Foto: ROBIN TÖRNROS

13/13

Foto: AUDI

Sedan den första generationen Audi S6 lanserades 1994 har det suttit en hel del olika maskiner under huven. Samtliga har drivits av bensin. Nu är det dock slut med det då Audi storsatsar och fokuserar helt på dieselmotorer på den europeiska marknaden.

Regntyngda moln hänger i luften över Frankfurt när jag sätter mig i förarsätet på en lysade röd S6 Avant TDI. Stolarna har både hög komfort och kniper åt kring benen samt ryggen på ett betryggande sätt. Stolarna i just denna bil är de så kallade S Sportstolarna som kostar 12 100 kronor extra. Interiört är det inte mycket som skiljer S6 från vanliga A6, ratten är fortfarande rund i stället för att vara kapad i nederkant vilket är populärt bland sportigare bilar. 

Bland de svarta plastpanelerna, pianolack och silverfärgade detaljer sitter tre stora skärmar som dominerar förarmiljön. Audis konfigurerbara digitala instrumentering är standard, likaså de två stora infotainmentskärmarna i mittkonsolen.

LÄS MER: TEST: Audi A4 Allroad ska konkurrera ut Volvo V60  

Förstärkt motorljud för sportbilskänsla

Jag trycker ner startknappen framför växelväljaren och motorn brummar i gång med ett ljud som inte låter så mycket som en diesel, alla fall inte i kupén. När jag kliver ur bilen envisas den med att stänga av sig så fort dörren öppnas. Men med hjälp av en kollega får jag till sist höra ljudet utifrån och då är det ingen tvekan om vad det sitter för motor under huven då ett tydligt dieselknatter hörs. Ljudet i kupén är alltså förstärkt via bilens högtalare för att signalera att detta är en sportbil. Enligt Audi har de behövt göra på detta sätt på grund av att katalysator och liknande gör att det inte finns tillräckligt med tryck kvar när avgaserna väl kommer till ljuddämparen för att ge ett riktigt maffigt ljud. Antingen så gillar man det eller inte, jag hör personligen till den senare skaran.

Motorn i fråga är Audis nya treliters V6-diesel, samma som också sitter i S7 Sportback och SQ5, och kommer att sitta i S4 när den väl lanseras. I S6 levererar den 349 hästkrafter och maffiga 700 newtonmeter mellan 2 500-3 100 r/min. Den har både turboladdning och kompressor. Den sistnämnda är en elektrisk sådan, liknande den som vi tidigare sett i värstingen SQ7. Men detta är en vidareutveckling som får extra hjälp av 48-voltsystemet. Resultatet är en motor som levererar massiv effekt utan turbolagg men jag upplever ändå en viss fördröjning i accelerationen som kan skyllas på växellådan.

LÄS ÄVEN: TEST: Mercedes GLC – komfortabel men osäker 

Komforten inte så oväntat på topp

Den åttastegade tiptronic-lådan tar några millisekunder på sig att växla ner när gasfoten blir tung men när den väl hittat rätt växel är accelerationen kraftig. Det är ingen jättefördröjning men tillräckligt för att den ska uppfattas som lite slö. Nya S6 är i princip lika snabb som sin föregångare. 0-100 km/h klaras på 5,1 sekunder medan föregångaren gjorde det på 4,9 sekunder. Fördelen med nya S6 är dock att den har avsevärt mycket längre räckvidd med 112 mil i stället för föregångarens knappa 70 mil. 

Det kräver dock att du valt till den större 73-literstanken som Audi Sverige tacksamt nog valt att montera som standard. Snittförbrukningen sägs vara 0,65 l/mil enligt den nu utgående NEDC-körcykeln som är de enda förbrukningssiffror Audi delar med sig av i nuläget. Siffrorna för den mer rättvisande WLTP-körcykeln kommer inte att presenteras förrän i slutet av året. 

Vid körning i vanligt körläge känns S6 i princip likadan som vanliga A6. Det vill säga riktigt komfortabel både fjädrings- och ljudmässigt. Provkörningsbilen är utrustad med akustikglas i de främre sidorutorna vilket gör gott för öronen men kostar 6 100 kronor extra. Att komforten är på topp råder det inga tvivel om och vanliga A6 är faktiskt tvåfaldig testvinnare, den senaste i Teknikens Värld nummer 12/2019.

LÄS MER: Världens första test av drömbilen Polestar 1 

Tillgång till kraft i överflöd

När jag med Drive Select-knappen navigerar till dynamiskt körläge spänner sig S6. Gasrespons blir kvickare, styrning och fjädring vassare och det simulerade motorljudet högre. S6 är en stor bil och upplevs även som en sådan på de smala landsvägarna kring Frankfurt, tillvalet fyrhjulsstyrning hjälper visserligen till att ”krympa” bilen och efter ett tag känner jag mig som hemma. Detta blir särskilt användbart i stadstrafik och parkering då vändcirkeln minskas med 1,1 meter. Under mer aktiv körning upplevs S6 trygg och det är härligt att ligga på lite längs kurviga vägavsnitt, motorn levererar verkligen efter förväntan och jag finner mig aldrig i brist på kraft. Snarare som att jag hela tiden har tillgång till kraft i överflöd, och efter en stunds underhållande körning för att se vad nya S6 går för finner jag mig hellre puttra fram lugnt och beskedligt. 

Kanske är hela bilen i sig lite överflödig, en vanlig A6 med 40 TDI eller 50 TDI skulle räcka minst lika bra, de är också 265 000 respektive 115 000 kronor billigare. De exteriöra detaljerna som särskiljer S6 från ”pöbeln” är också så pass diskreta att det krävs ett tränat öga för att se att det gömmer sig något extra under skalet. Dessutom är detta ingen bil som du skulle ta till trackdays som skulle motivera den extra prestandan. I ett land som Tyskland är S6 mer motiverad där hastigheterna på autobahn är höga men i ett land som Sverige är den helt enkelt överflödig.

Köregenskaper

Snäppet vassare än vanliga A6. I Sport-läge är styrningen välavvägd och även om bilen känns tung är den lätthanterad. Fyrhjulsstyrning hjälper till.

Säkerhet

Toppbetyg i krocktester och gott om säkerhetsutrustning som standard.

Design

I grund och botten samma som vanliga A6 men tack vare små diskreta detaljer blir helhetsintrycket snyggare. Bäst blir det om du väljer paketet med exteriöra svarta detaljer.

Komfort

I grunden hög komfort även med skruvfjädring, ännu bättre blir det om du väljer den adaptiva luftfjädringen.

Ekonomi

Dyr i inköp, hög förbrukning när gasfoten är tung och skattekostnaden drar också i väg på grund av koldioxidutsläppet.

Totalt: 18 (av 25)

Med ett koldioxidutsläpp på 171 gram/km får Audi S6 Avant TDI ett D-betyg.