Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 31 maj 2018 15:57

TEST: CLS – snygga bilen som väcker avundsjuka

1/5

Foto: Mercedes

2/5

Foto: Mercedes

3/5

Foto: Mercedes

4/5

Foto: Mercedes

5/5

Foto: Mercedes

Det här är bilen som Volvo allra helst skulle vilja lägga till i sitt modellprogram.

En stor, lyxig, snygg och dyr coupé.

Mercedes CLS rullar in många vackra euros till huvudkontoret i Stuttgart.

Ända sedan Volvo började skissa på bilmodellerna som skulle byggas på den nya SPA-plattformen har funderingarna på en snygg coupé funnits där. Om inte annat för det här är lite av favoritbilen hos många bilchefer och bildesigners. 

Mercedes behöver sällan fundera så mycket på om de har råd med ytterligare en modell i det redan svällande programmet. Det har de, så gott som alltid.

Och med nya S-klass och E-klass redan presenterade var det dags för tredje generationen av snyggbilen CLS lagom till bilsalongen i Los Angeles.

LÄS MER: 12 bästa begagnade bilarna du kan köpa just nu 

En fröjd för ögat

Enligt Mercedes är det här själva moderbilen till alla fyrdörrarscoupéer. Och ja, visst är den en fröjd för ögat, och för luften som smeker bilen till mycket låga luftmotståndsvärden. Några nya designtrick har Mercedes vågat sig på jämfört med den förra CLS-generationen, som den nya grillen med diamantformade detaljer. Även frontlyktorna har gjort om till en skarpare form.

Mercedes har passat på att förse CLS med en rad nya motorer. Jag testar dieselmotorn på beskedliga 286 hästkrafter, modellen 350d. Precis som designen så är drivlinan oerhört mjuk. Inte ens i sport+-läget på körprogrammen är det speciellt aggressivt. Det är bara lite kvickare respons och ett styvare chassi. Själva drivlinan med den niostegade automatlådan är fortsatt silkeslen.

Allra mest intressant är kanske CLS 450 där ett 48 Volts mildhybridsystem ger bensinmotorn på 367 hästkrafter ett krafttillskott på 22 hästkrafter och till det en rejäl bränslebesparing. 

LÄS MER: Nya Mercedes A-klass kör ifrån allt 

CLS är riktigt lyxig

Testbilen har förstås luftfjädring som ger bästa möjliga komfort och olika inställningar för körprogrammen – men för köparen kostar det en bra slant extra.

Inredningen känns igen från S-klass och E-klass och är helt digital med den liggande, stora dubbla bildskärmen. Och vilka linjer! Den ljus klädseln passar väldigt bra ihop med bilens image och mjuka former. 

Så även om Volvo hade fått ihop resurser till en snygg coupé på sin SPA-plattform undrar jag om de nått upp till den här nivån av lyx, design och harmoni.

Motor och köregenskaper

Den mjuka dieseln spinner så fint och Mercedes har verkligen lyckats isolera bort allt oljud från motor och drivlina. Den niostegade automatlådan bemästrar kraften helt sömlöst och i alla olika körprogrammen upplevs motorn svara bra. Även stötdämpare och chassi hänger med i de sex olika körprogrammen. Styrningen är inte direkt fjäderlätt men ändå kvick för att vara på en bil som är närmare fem meter lång. 

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper  

Säkerhet och förarstöd

Testbilen har säkerhetspaketet Plus vilket bland annat betyder adaptiv farthållare och filkörningsassistenten från E-klass om kan köra bilen själv i långa sträckor. Det känns tryggt i en Mercedes och är det något av alla tillvalspaket som du ska satsa på så är det säkerhetspaketet. Plus kostar måttliga 23 200 kronor. 

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd   

Teknik och uppkoppling

Det saknas absolut inte teknik eller utrustning till CLS men så gott som allt kostar extra vilket skrämmer i väg många getingar. Testbilen har utrustning för över 300 000 kronor, inklusive 10 000 då för metalliclacken (snygg). Vettigt? Nej, inte om du frågar mig och den här paketeringen tror jag är på väg ut. Tyvärr har CLS inte Mercedes senaste röststyrning, den som introducerades i nya A-klass. Ljudsystemet kostar 46 600 kronor. Jo, det är sant.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling  

Design

Det är snyggt och det är i många fall smart. Den ljusa inredningen på testbilen passar fint med den bruna lacken. Jag förstår också att det är något alldeles speciellt med fyrdörrarscoupéer. Taklinjen är speciell men det är en väldigt vacker bil på vägen.

TV: Så betygsätter vi design  

Köpa och äga

Testbilen kostar över en miljon kronor och med en rad fräcka, snygga och effektiva suvar på gång tror jag kanske att coupéerna kommer att få lika svårt att överleva som de dyraste sedanerna, i alla fall i Sverige och i Europa. Jag skulle, faktiskt, hellre lägga miljonen på Mercedes nya elbil. Och jag tror inte att jag är ensam att tänka så. Bensin- och dieselbilarna kommer att tappa i attraktionskraft i gruppen bilkunder som har råd att betala över en miljon kronor för en bil.

Totalt: 19 (av 25)

TV: Så betygsätter vi köpa och äga  

3 konkurrenter

Audi A7 Sportback – läs testet av den här 

BMW 6-serie GT – läs testet av den här 

Lexus LS 500