Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 20 sep 2017 01:20

Test: Citroën C3 Aircross – kopian som kan slå originalet

Citroën C3 Aircross – en kompakt suv med gott om utrymme.

Citroën C3 Aircross – en kompakt suv med gott om utrymme.

1/4

Grip Control ger fäste även på grus.

Grip Control ger fäste även på grus.

2/4

Panoramaglastaket ger ljus och rymd.

Panoramaglastaket ger ljus och rymd.

3/4

Citroëns instrumentering har byggs in i PSA-plattformen.

Citroëns instrumentering har byggs in i PSA-plattformen.

4/4

KORSIKA. Det skulle vara lätt att avfärda Citroën C3 Aircross som ännu en plattformsbil, en kopia på Peugeot 2008 och Opel Crossland X.

Men gör inte det.

Ge Citroën C3 Aircross en chans – om inte annat så för färgens skull.

Citroën är ute på ett nytt äventyr. Varumärket ska byggas om från grunden och produkterna, de nya bilarna, ska anpassas för att passa in i den nya Citroën-mallen, det nya Citroën.

Jag är säker på att Citroëns vd Linda Jackson i det läget allra helst skulle önska sig en budget i samma storleksordning som till exempel Mercedes svenske utvecklingschef Ola Källenius. Då skulle bilarna byggas rätt från grunden. Men riktigt så bra går det inte för PSA-gruppen och därför har Linda och hennes utvecklingsavdelning fått sig tilldelade bottenplattor från PSA-hyllan. Taktiken har varit att snabbt, snabbt bredda utbudet av suvar, på bekostnad av familjebilarna, och att bygga suvar som ser ut som en suv på utsidan men upplevs lika trevlig och komfortabel som en familjebil på insidan, som C3 Aircross.

Citroën fick också samma förutsättningar som nya syskonet Opel med Crossland X: bygg en egen bil på samma plattform som Peugeot 2008. Och det ska helst vara så lite skillnad som möjligt och så mycket egen bil som möjligt. 

Ja, ni förstår svårigheten. 

Visar vilket äventyr Citroën är

För att visa exakt hur bra Citroën lyckats och exakt hur stort det här nya äventyret är erbjöd Citroën Car of The Year-juryn att testköra den nya bilen på den franska ön Korsika. Och för att visa exakt hur bra styrning och drivlina är på nya C3 Aircross hittade de vägar som svängde och svängde – hela, hela tiden.

Över berg och ner i dalgångar. Utmed bergsklippor, stränder och hängande grönska. Under de första åtta milens testkörning stod inte ratten på nolläget många meter. Testslingan avslutades med en brant, knixig grusväg där bilens avancerade antispinnfunktion med tre körlägen – sand, lera eller snö – och kör-nedför-brant-backe-funktionen testades. 

Vid strandkanten väntade ett gäng större tält för att vi verkligen skulle känna oss äventyrliga.

LÄS MER: Linda Jackson har hittat grejen med Citroën 

Motorn imponerar mest – faktiskt

Nu var varken backe eller grusväg speciellt svårframkomlig – de körde till och från restaurangen med en helt vanlig C4 Picasso – men funktionen kan verkligen visa sig nyttig på svenska vintervägar. Tyvärr ingår inte fyrhjulsdrift i den tekniska plattformen, inte än i alla fall, och Citroën väntar lika mycket som övriga i koncernen på hybridteknik till sina trecylindriga bensinmotorer. Det ska komma - men först 2019.

Det som i stället imponerade mest under svängarna i bergen var den relativt tysta trecylindriga motorn som är dragvillig och pigg. Motorljudet hörs när motorn tvingas arbeta men sjunker undan när motorn vilar. Vindbrus och vägljud finns där men är inte mer besvärande än i andra bilar i samma storleks- och prisklass. Och tänkt att jag fick prisa en drivlina från Citroën, till slut.

LÄS MER: Det är lätt att bli glad av nya Citroën C3 

Tyvärr inte nyaste fjädringen

Citroën har monterat sin egen instrumentering i C3 Aircross och finessen med ställbart baksäte gör att utrymmet i baksäte och bagageutrymme kan regleras.

Tyvärr finns inte Citroëns nya mjuka fjädring i C3, där får vi vänta till C5 Aircross och nya C4 Cactus. Därmed blir det lätt lite stötigt på de dåliga Korsika-vägarna.

Prismässigt ligger C3 Aircross relativt nära Opel Crossland X, det är utrustningsnivåer och teknik som skiljer. Men det finns en sak som gör Citroën lite mer tilltalande. Färgsättningen är explosiv med totalt ett 90-tal kombinationer. De flesta är riktigt snygga och ger en lite speciell känsla för bilen. Det ser helt enkelt kul och behagligt ut att äga en Citroën – precis så som vd Linda Jackson vill ha det.

LÄS MER: Citroën vill bli komfortkungen igen 

Motor och köregenskaper

Efter att ha testkört flera olika och märkliga automatväxlade Citroën och Peugeot-bilar är det en fröjd att nu låta den nya sexstegade automatlådan hantera kraften i den lilla pigga trecylindriga bensinmotorn. Det här är en lugn och trygg bil och växlingarna sker därefter. Men det blir aldrig ansträngt eller ryckigt, inte ens i de branta backarna. De olika körlägena och Hill Descent ger C3 Aircross en konkurrensfördel jämfört med syskonbilarna på samma plattform. Den mindre bensinmotorn på 82 hästkrafter väntas bli storsäljare i Sverige men den fanns inte med vid testkörningen där vi höll oss helt till 110-hästkraftersbilen. Två dieselmotorer säljs också i Sverige. Automatlådan finns till 110-bilen. Kvick och behaglig styrning. 

Säkerhet och förarstöd

Autobroms är standard i utrustningsnivåerna Feel och Shine. Den billigaste, Live, kan du i praktiken därför bortse ifrån. Det krävs också den dyraste Shine för att få Grip Control med de olika körlägena. Start-i-backe-hjälpen fungerade riktigt bra men att styrservot lägger av när stopp-start-systemet stannar bilen är irriterande. Den funktionen fanns även på Opel Crossland X och betyder att det kan bli problem om bilen stannat precis när du vill starta och vrida på ratten. Borde gå att bygga bort. Filkörningsassistenten varnar men påverkar inte styrningen, och den går att stänga av med en knapptryckning.

Teknik och uppkoppling

Citroën vill erbjuda funktionell teknik – alltså den teknik du verkligen behöver. Fällbart och skjutbart baksäte är en bra finess men tyvärr bara standard i Shine-nivån. Detsamma gäller panoramaglastaket och det fällbara passagerarsätet fram. Sjutums pekskärm och Apple CarPlay finns från Feel-nivån, precis som den trådlösa laddningen. Så - igen - du behöver minst utrustningsnivån Feel men helst den dyraste Shine. Trötthetsvarnare, dödavinkelvarnare och backkamera är bra utrustning.

Design

Interiören är helt och hållet Citroëns egen där flera funktioner finns i den stora pekskärmen. Jag hade gärna sett några fler knappar för till exempel klimatanläggningen och stopp-start-systemet. Nu måste jag in i bildskärmen för att stänga av stopp-start och för att slå om luftflödet vid till exempel en kösituation. Det ställbara baksätet ger bra utrymmen och det går att sitta bra på mittplatsen bak tack vare ett högt tak. Det stora glastaket ger ljus och rymd till den relativt lilla kupén. På utsidan ser färgerna till att Citroën sticker ut och märks. Men det är inte alls något galet utan mer glatt och snyggt. Bilen passar i många olika färger. 

Köpa och äga

Citroën sänker priserna cirka 10 000 kronor vid lanseringen och det är då också billigare att köpa till Feel och Shine. Men den fullutrustade testbilen med 110-hästkraftersmotorn och automatlåda slutar på ett kampanjpris på 239 800 kronor. Vill du nödvändigtvis ha diesel blir det nära 5 000 kronor dyrare. Och det är det priset du ska jämföra konkurrenterna med. Citroën erbjuder heller inte samma garantier som till exempel Opel. Men du får en snygg och rolig framhjulsdriven suv med vissa terrängegenskaper. 124 gram CO2 betyder att du får räkna med högre skatt de tre första åren om du köper bilen efter 1 juli nästa år.

Totalt: 16 (25)

3 konkurrenter

Opel Crossland X

Renault Captur

Suzuki Vitara