Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 25 jul 2019 07:00

TEST: Camry Hybrid är både låg i skatt och kraftfull

Nya Toyota Camry Hybrid är både snål och billig.

Nya Toyota Camry Hybrid är både snål och billig.

1/11

Foto: TOYOTA

2/11

Foto: TOYOTA

3/11

Foto: TOYOTA

4/11

Foto: SEBASTIEN MAUROY

5/11

Foto: SEBASTIEN MAUROY

6/11

Foto: TOYOTA

7/11

Foto: TOYOTA

8/11

Foto: TOYOTA

9/11

Foto: TOYOTA

10/11

Foto: TOYOTA

11/11

Foto: TOYOTA

Från att ha varit en riktigt välsåld bil till att hamna lite i skymundan. Nu gör japanen comeback med nya Toyota Camry Hybrid och banar väg för snåla, men kraftfulla bilar. Dessutom räknas den som småbilsmodell, vilket gör rymliga Camry skrattretande billig i skatt.

Toyota Camry gör comeback efter att ha ratats i Europa de senaste 15 åren. Enligt Toyota har scenen ändrats i och med dieselgate och försäljningen av dieseldrivna bilar gått ner markant. Detta faktum banar väg för snåla, bensindrivna bilar, och i förhållande till sin storlek är nya Camry Hybrid mycket snål.

Men riktigt så ny är den inte eftersom den sålts i USA sedan slutet av 2017. Camry är för övrigt världens bäst säljande sedan i storbilssegmentet med över 700 000 exemplar årligen. I Sverige har det historiskt sålts över 35 000 Camry. Nu, 2019 är den däremot flång ny för oss européer. 

Camry har genom åren varit en populär, rymlig och pålitlig bil alltsedan första generationen kom 1982. Bäst sålde generation två och tre där det även fanns en kombiversion, något som tycks tilltala überpraktiska svenskar mer än andra. Nu med generation åtta är ingen kombi aktuell men väl en mycket rymlig sedan där framför allt baksäte och bagageutrymme är väl tilltagna. Dessutom att Camry Hybrid i kraft av sin snåla men ändå kraftfulla drivlina hamnar på småbilsnivå rent skattemässigt är ytterligare en viktig bit för sönderskattade svenskar.

LÄS MER: Flera nyproducerade bilar kraschade i krock i Ungern 

Enastående snål för sin storlek

Vägtrafikskatten de första tre ”malus”-åren ligger på låga 606 kronor om året för att efter detta bli skrattretande billig.

Den officiella förbrukningssiffran för blandad körning är 0,43 liter milen enligt den utgående mätningsnormen NEDC och omräknad till nya WLTP är siffran 0,52 vilket motsvarar 119 gram koldioxid per kilometer enligt samma mätningsförfarande. Ganska enastående med tanke på storlek (489 centimeter lång), vikt (ca 1 600 kilo) och effekt på 218 hästkrafter. Toppfart 180 km/h och 0 -100 km/h ska klaras av på 8,3 sekunder. 

Förbränningsmotorn på 2,5 liter och 177 hästkrafter har både indirekt och direkt insprutning samt variabla ventiltider för både insug- och avgasventilerna. Motorn har dessutom elektrisk olje- och kylvätskepump för att optimera snabbare uppvärmning. Allt sammantaget ger denna bensinmotor en världsledande termisk effektivitet på 41 procent. 

LÄS MER: Här är de hetaste bilarna på andrahandsmarknaden  

Helt nytt batteri

Även hybridsystemet är förbättrat med 20 procent lägre friktionsförluster och växlingsmönster i den sexväxlade CVT-lådan påminner mer om en vanlig automatlåda. En märkbar förbättring. Komponenterna tar också mindre plats vilket medfört lägre vikt och en lägre motorhuv. CVT-lådan har också försetts med Auto Glide Control, eller frihjul som tillåter bilen att rulla med minskad motorbroms. Ett lätt tryck på bromsen eller körning i nedförsbacke aktiverar dock motorbroms vilket framgår av en lampa på panelen. 

Batteriet (Ni-MH) är nytt och undanstoppat under baksätet där det inte stjäl någon bagageplats. Elmotorn utvecklar 88 kWh och den sammanlagda effekten är 218 hästkrafter. Så, då är många av teknikaliteterna avhandlade. Det som återstår är körintryck. 

LÄS ÄVEN: Subaru och Toyota utvecklar fyrhjulsdriven elbil 

Mer underhållande än tidigare modeller

Jag minns Camry som en ganska intetsägande apparat, men bra. Den tog folk dit den skulle utan känsla eller finess men tämligen bekvämt. Nya Camry Hybrid är ingen sportig typ vilket man heller inte påstår. Den bygger på samma arkitektur (TNGA) som nya RAV4 och Corolla som båda fått fin kritik för köregenskaper. Camry gör inte bort sig heller när den sätts på prov. 

Den har ett sportläge förutom normal och eco. I sport är gasresponsen klart piggare medan fjädring och styrning inte påverkas. Det gör inget eftersom fjädring och styrning duger precis som de är satta. Bilen är klart mer underhållande att ratta än tidigare modeller, utan att man för den delen försöker slå några rekord. Den är bara – vardagsduglig, i positiv bemärkelse. Den rullar också väldigt tyst på de kroatiska vägarna, som nog fått en skaplig EU-slant för att bli bättre – än svenska vägar.

Snygg och lättbegriplig interiör

Körpositionen är lägre än tidigare (hela bilen är lägre än föregångaren, som inte sålts i Europa) och både ratt och stol har bra justeringsmöjligheter. Bra stolar. Instrumentbrädan är modernt formgiven med riktigt bra material. Snyggt och lättbegripligt. 

Den enklaste modellen Active är mycket bra utrustad och har till och med läderklädsel som standard, dessutom eljusterbara stolar, aktiv farthållare, filhållning, automatiskt helljus, skyltigenkänning samt Toyota Touch 2 med 7-tumsskärm. Priset är satt till 334 900 kronor. För 25 000 mer köper du Executive med bi-LED strålkastare, dödavinkelvarnare, parkeringssensorer med autobroms vid backning, 18-tumshjul, 8-tumsskärm med Toyota Touch 2, navigation och trådlös telefonladdning. Executive kostar 359 900 kronor och går att merutrusta för ytterligare 25 000 kronor med Premiumpaketet som bland annat innehåller eljusterbart baksäte, JBL ljudsystem, solskyddsgardiner i sidorutor och bakruta samt head up-display.

LÄS MER: Här är de fem snålaste bilarna i sex klasser

Bekväm sedan med skatt som för en småbil

Bäst mår både bil och förare i måttligt tempo vilket också håller förbrukningen i schack. Som bäst avlästes 0,48 liter på displayen, men drygt 0,5 är en realistisk siffra vid lugn körning. Från avfärd i Split, ut på tomma landsvägar i ett fantastiskt vackert landskap. Märkligt få människor syns till, däremot märken efter skottsalvor i murar och hus. Då, under början och mitten av 1990-talet var det ingen dans på rosor här i det självständighetskrig som utkämpades. Nu framstår det mer som en idyll, framför allt längs kusten som hör till den finaste man sett. Efter dagens körning nås Sibenik och hotellet vid vattnet. 

Frågan är: Vem köper en Camry? Kanske de som haft en tidigare, eller vem som helst som vill ha en större, bekväm sedan och vill betala bränsle och skatt som för en småbil. Taxi som kör på Arlanda? Alla gånger. Nackdelar? Navigationskartan ser tio år gammal ut och Apple Car Play/Android Auto finns inte – än. När det kommer vet man i dagsläget inte och det går inte att implementera i efterhand. För den som överlever utan detta finns ingen anledning att vänta längre är till lanseringen 30 augusti. Redan nu går den att beställa.

Köregenskaper

TNGA-plattformen gör ett bra jobb även i Camry. Chassit är bekvämt men ändå spänstigt och styrkänslan är exakt.

Säkerhet

Camry Hybrid är försedd med allt man kan begära i säkerhetsväg. Toyota Safety Sense är standard.

Design

Kanske lite bardvalsvarning på undre halvan av fronten. Snygg eller inte är upp till var och en. Men nog syns den.

Komfort

Rullar tyst, åtminstone på utländsk asfalt. Det som hörs är däckljud vilket är det enda. Bra stolar och bra inställningsmöjligheter som passar de flesta kroppskonfigurationer.

Ekonomi

Bra pris med tanke på storlek och utrustning. Snål på bränsle gör den billig både att köra och skatta.

Totalt: 19 (av 25)

Två konkurrenter

Lexus ES 300h

Vill man ha lite mer flärd och ett högre pris men samma storlek och drivlina som i Camry Hybrid är Lexus ES det närmaste man kan komma i konkurrentväg. Pengarna hamnar dock i samma skattkista då Lexus är synonymt med Toyota.

Pris: från 417 900 kronor.

BMW 530e iPerformance

Till skillnad från den självladdande tekniken i Camry/Lexus är BMW en laddhybrid. Ska i bästa fall gå fem mil på el, sedan kickar bensinmotorn in. Vilken som passar bäst för din specifika körbild är avgörande för den totala förbrukningen.

Pris: från 533 500 kronor.

Med ett koldioxidutsläpp på 98 gram/km får Toyota Camry Hybrid ett B-betyg.