Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 15 feb 2018 13:54

TEST: BMW:s fräcka suv snyggast i klassen

1/6

Foto: Jan-Erik Berggren.

2/6

Foto: BMW

3/6

Foto: BMW

4/6

5/6

Foto: BMW

6/6

Foto: BMW

LISSABON. På många sätt är det så rätt, så perfekt.

En snygg coupésuv med en lite lägre sittposition. Den perfekta blandningen mellan mellanklassbil och suv.

Ändå visar BMW:s nya modell X2 exakt hur snabbt det går i bilvärlden.

Perfekt valda vägar utmed kusten norr om Lissabon. Perfekt väder för en soltörstande skandinav och en körupplevelse som bäst kan beskrivas som "handen i handsken".

Jag funderar på olika sätt att än gång försöka beskriva BMW:s förmåga att skapa en bil som jag direkt känner mig hemma i. Visst, den är lite stötig och styrningen kanske inte är lika fjäderlätt som i till exempel en Volvo XC60 men när det börjar svänga vill jag aldrig sluta köra.

Jag njuter i kurvorna där bilen placerar sig exakt där jag vill. Följsamt och med kvick och snabb respons. Det finns tre körlägen men utan adaptiva dämpare är alla tre relativt hårda, stabilitet har fått betyda lite mer än komfort. Det enda som påverkas av att jag trycker fram Sport eller Eco är responsen i gas, ratt och växellåda. Jo, Eco, förändrar också aerodynamiken, luftintagen, och försöker dämpa förbrukarna i bilen.

LÄS MER: Här är 10 bästa småsuvarna just nu 

Lägre sittposition än i X1

Jag sitter lägre i bilen än i till exempel en X1 eller en X3 och det är en kännbar skillnad. Ändå är sikten bra. Förarplatsen är verkligen behaglig och jag har instrumenten där jag vill ha dem och jag kan se allt.

Jag sitter också riktigt bra i baksätet där benutrymmet är imponerande. Bagageutrymmet är lika stort som på syskonet X1 men lite mindre om stolarna fälls ned, taklinjen spelar en viss roll här.

Insteget i baksätet är också bra vilket förvånar med tanke på coupélinjerna, det brukar bli problem att vika in sig i baksätet men det har BMW löst bra.

Jag testkör en tvålitersdiesel på 190 hästkrafter och med en åttastegad automatlåda. Men jag är mer nyfiken på bensinalternativen och den helt nya dubbelkopplingslådan som BMW nu plockat in i en X-modell. Vi kör också fyrhjulsdriften xDrive men X2 ska säljas även som enbart framhjulsdriven.

LÄS MER: Nu visar BMW upp den nya suven X4 

Bara snyggt

De små byarna utmed vägen vilar i det vackra solljuset och lyser upp bilens guldfärg – den heter Galvanic Gold. Det är lätt att smälta för BMW X2 när den parkeras i solen med Atlantens blåvita vågor i bakgrunden. BMW X2 är en väldigt vacker suv. Möjligen hade jag hellre sett nedlackade detaljer på sidan men proportionerna skapar harmoni. Den grå plasten och vissa designelement i tillvalspaketet M Sport X ska i stället påminna om hur Mini designat koncernens rallybilar.

BMW har inte försökt att ställa till med en scen när de ritat X2, det är inget som upprör utan bara – snyggt. 

...men stopp där

Ni ser att det är lätt att följa i de gamla invanda hjulspåren. Kanske fortsätta beskrivningen med att berätta om hur BMW med X2 vill locka till sig nya, yngre köpare – det vill alla biltillverkare – och hur väl BMW lyckats paketera om den digra listan över tekniska finesser som finns till bilen. Kanske också nämna att prislappen är hög vilket kanske rimmar illa med den tänkta målgruppen. Hur ska en 30-åring har råd med det här?

Men stopp en stund. Tänk efter. Här visar BMW en helt ny modell som byggts för unga välbeställda och välutbildade med en önskan att verkligen köra bil – adaptiv farthållare och filkörningsassistans är tillval – och så visar de upp en dieselmotor på 190 hästkrafter samt ett par andra diesel- och bensinalternativ.

Jo, det kommer en trecylindrig bensinare också.

Men inte ett ord om elektrifiering. Inte ett ord om någon elbil, inte på den här bilen. En elversion av X3 ska komma först 2020. 

Och det är så klart det här som visar hur snabbt det går i bilvärlden för tillfället. När BMW la sin lanseringsplan och sina beställningar i bilfabriker och hos underleverantörer var bensin och diesel fortfarande alternativen vi pratade om. 

Så kanske har tiden på ett visst sätt sprungit ifrån BMW X2, den snygga, vackra, trevliga X2 som har så väldigt mycket av allt det som BMW är så duktiga på.

Motor och köregenskaper

X2 lanseras med två dieselalternativ och en bensinmotor men utbudet kommer att breddas snabbt under året. Jag gissar att någon av bensinarna passar bilen ännu bättre än den kvicka diesel vi kör. Bensinarna kommer att göra bilens köregenskaper mer rättvisa med ännu följsammare respons och en viss lätthet. Jag är också nyfiken på den sjustegade dubbelkopplingslådan till bensinarna för den åttastegade automatlådan vi nu testar vet jag fungerar väldigt, väldigt bra. Med dieselmotor blir också stopp-start-systemet lite ansträngt. Styrningen är mycket bra och jag behöver aldrig fundera eller justera kraften i ratten. Med lagom kraft placerar jag bilen där jag vill ha den. Sittpositionen och de bekväma stolarna förstärker känslan av att jag och bilen verkligen är ett.

Säkerhet och förarstöd

Det mesta av förarstöden har placerats i tilläggspaket. I Driving Assistant finns varning om bilen lämnar filen, skyltläsning samt varning för fotgängare och bilar som befinner sig framför fronten. Driving Assistant Plus har adaptiv farthållare med stopp-and-go i farter mellan 30–140 km/tim samt Traffic Jam Assist i farter upp till 60 km/tim. Det betyder enligt den svenska prislistan ett påslag på cirka 40 000 kronor. Jag förstår att BMW valt att förenkla tillvalen men några av förarstöden hade behövt vara standard för att locka till sig fler getingar. Systemen är bra när de sitter på bilen men det kräver att köparen lägger de extra pengarna i stället för att satsa på coola fälgar eller M-design.

Teknik och uppkoppling

BMW vill lansera sin egen app där du kan ha koll på din bil med hjälp av din smartphone. Men precis som för förarstöden så kräver det extrapaket och dessutom i rätt kombinationer. Det betyder ett påslag på priset på närmare 40-50 000 kronor. Risken är stor att många köpare inte väljer till de här funktionerna. En wifi-hub kan förstås locka till viss del men här krävs en insats av BMW-säljarna. Till och med Apple CarPlay kostar extra. Och du behöver köpa till navigator för att få en större bildskärm. Precis som för förarstöden så har BMW en rad bra finesser som i dag är enkla att hantera. X2 har inte någon gestkontroll – som vissa syskon – utan är lite enklare och mer som syskonet X1 i instrumentering och logistik.

Design

Designen håller ihop med den vackra utsidan och den funktionella och snygga insidan. Insteg är bra och den låga sittpositionen stör inte suvkänslan. Baksätet är funktionellt, snyggt och överraskande rymligt. Den låga taklinjen stör inte alls i baksätet. BMW-emblemet bakom bakdörren ska föra tankarn till klassiska BMW-coupéer. Bagageutrymmet är lika stort som på X1 och i två nivåer. Färgerna är väl valda men jag har en viss reservation för plastdetaljerna vid trösklarna, jag hade gärna sett dem nedlackade. BMW-grillen – de klassiska njurarna – blir bara tydligare och tydligare och kanske bedriver BMW och Audi någon slags tävling i att bygga den mest spektakulära grillen. 

Köpa och äga

Även om BMW rensat bland tillval och paket – helt rätt taktik – så blir det här till slut en bil som kostar minst 450 000 kronor i Sverige. Bensinalternativen är något billigare och jag ser fram emot den trecylindriga bensinaren. Förbrukningen hålls nere men vi ska reservera oss för BMW:s siffror som påstås vara framräknade NEDC-siffror efter mätning enligt WLTP. Efter den 1 september måste BMW publicera rena WLTP-siffror för alla sina modeller. Med tanke på att flera konkurrenter kommer med vassa el- och laddhybridalternativ under de kommande åren kan det här bli ett väldigt roligt men dyrt bilval över tid.

Totalt: 17 (av 25)

3 konkurrenter

Audi Q2 – läs testet av den här

Porsche Macan – läs testet av den här

Jaguar E-Pace.