Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 16 okt 2017 11:46

Test: BMW X3 utmanar Volvo XC60

1/8

Foto: Jan-Erik Berggren

2/8

Foto: Jan-Erik Berggren

3/8

Foto: Jan-Erik Berggren

4/8

Foto: BMW

5/8

Foto: BMW

6/8

Foto: BMW

7/8

Foto: BMW

8/8

Foto: BMW

LISSABON. Volvo XC60 har fått en ny spännande och tuff konkurrent.

Men BMW satsar tryggt när de väljer små designförändringar på nya X3.

Det mesta nytt har hänt under skalet.

Varken motorchefen Christian Schwarz eller pressmannen Martin Schleypen känner till att Volvo XC60 är Europas mest sålda premiumsuv i samma storleksklass som nya X3. Inte heller att Volvo i somras visade en helt ny XC60 eller att Volvo och BMW blir grannar i South Carolina där BMW investerar för att klara av produktionen av nya X3.

Nej, BMW tänker inte så mycket alls på konkurrenterna. De är övertygade om sitt eget koncept.

Och varför inte? Vi testar BMW X3 på kurviga vägar söder och väster om Lissabon – för övrigt på vägar som Volvo tidigare använt för billansering och som Mercedes använde så sent som förra året för sin nya E-klass. 

Testbilen är värstingen M40i med en sexcylindrig bensinmotor. Vi testar också en 30d men då mestadels på en snäll terrängbana. Storsäljaren i Sverige blir troligen den mindre dieseln 20d men den bilen får vi testa senare.

BILTEST: BMW:s nya femma är både lättare och bättre 

Trögare styrning än XC60

Nya X3 bjuder på fina vägegenskaper men jag tycker att Volvo lyckats bättre med styrning och chassi. X3 är även i läget Comfort lite väl stissig på de dåliga asfaltsvägarna. I Sportläget reagerar chassit snabbare och hårdare och responsen i växellåda och gaspedal förändras – men BMW hade behövt ett snällare komfortläge.

Fortsätter vi jämförelsen med nya XC60 så är styrningen på BMW X3 trögare. Ratten är tjockare vilket ger ett skönt grepp men det krävs lite för mycket av armarna även vid lugn körning. Det går inte att köra bilen med fingertopparna på samma sätt som det gör med en XC60.

Förarmiljön är en blandning av nya 5-serien och 7-serien. Säkerhets- och förarassistanssystem har hämtats från 5-serien och X3 får samma gest- och röststyrningssystem som sina större syskon.

LÄS MER: BMW är bildelstjuvarnas favoritmärke

WLTP ger 5-10 procent ökad förbrukning

Jag har ett långt samtal med BMW:s motorchef Christian Schwarz som avslöjar att BMW kommer att fortsätta satsa på dieselmotorer, på fler an fyra cylindrar i framför allt Kina och USA, på mildhybrider och på laddhybrider.

Den X3 med sexcylindrig diesel vi testar ska om två år finnas som elbil. BMW frångår där och då sin tidigare strategi att bygga elbilar som egna modeller, som i8 och i3. 

Christian Schwarz avslöjar också att BMW räknat mycket på de kommande förbrukningssiffrorna i WLTP-körcyklen. Förbrukningen väntas stiga med fem till tio procent och Schwarz blir mycket förvånad när jag nämner att Volvo noterat en mer än 20-procentig ökning av förbrukningen i nya XC40 mellan NEDC- och WLTP-körcyklen.

Motor och köregenskaper

Sex cylindrar, dubbelturbo och åttastegad automatlåda. Kombinationen är en av de allra bästa i bilvärlden. Det går så mjukt och fint och responsen är direkt. En njutning. Men inte ens Dynamic Damper Control med Adaptiv-läget kan få stopp på den lite för hårda känslan. X3 kunde satts lite mjukare i komfortläget. Nu ligger X3 lite ovanpå vägen och det blir en hoppande känsla. Styrningen är direkt, bra och förutsägbar med X3 upplevs tyngre i ratten än den fjäderlätta XC60. Kanske blir det bättre med sportstyrningen som är tillval, men sportläget i testbilen förändrade inte känslan märkbart. Det är lite förvånande att BMW inte lyckats få till en bättre balans. 

Säkerhet och förarstöd

Jag tycker verkligen om BMW:s sätt att hantera filkörningsassistenten, även om jag behöver in i menyn för att stänga av den helt. När jag gjort det kan jag använda knappen på ratten för av och på. När jag låter bilen styra själv känns det väldigt tryggt. Men BMW pratar inte lika högt om nya innovationer inom områden som autobroms eller att kunna bromsa för fotgängare och djur. Här släpar BMW efter konkurrenterna. Kanske beror det på att bilen utvecklats främst för Kina och USA och där är de frågorna inte lika viktiga. Men autobroms finns i alla fall där. När Car of The Year-juryn testade autobromsen på 5-serien klarade bilen att bromsa för en annan bil i 60 km/tim.

Teknik och uppkoppling

Interiören och instrumentbrädan är en blandning mellan gamla 7-serien och nya 5-serien. Det är inte samma snygga touchknappar som i nya 6-serie Gran Turismo, som lanseras samtidigt som X3, och BMW envisas med att använda både styrreglage i mittkonsollen, röststyrning, knappar, pekskärm och geststyrning för flera funktioner. Här finns verkligen valfrihet. BMW satsar också på en internettjänst där du kan berätta för ett antal personer när du kommer fram. Men räknar BMW:s navigator lika mycket fel som de flesta andras så kan det bli problem. BMW:s head-up-display har maxats med mycket information. Vi testar Hill Descent Control på en skogsväg och den fungerar väldigt bra, testa den om du köper en X3.

Design

BMW har gjort en försiktig förändring men nya X3 liknar nu den större X5 väldigt mycket. På utsidan ger X3 ett väldigt lyxigt intryck. Interiören följer BMW:s nya modell och är en blandning av funktionella knappar och en ny digital verklighet. Baksätet är bekvämt och väldigt platt vilket gör det möjligt att sitta tre vuxna personer. Gott om benutrymme och bra sikt genom sidorutorna. Det stora glastaket, som är tillval, ger en luftig känsla. Bagageutrymmet under insynsskyddet är större än i XC60 och är väldigt praktiskt och lastbart. Insynsskyddet kan lätt läggas under golvet. 

Köpa och äga

Priserna ligger i nivå med konkurrenternas men räkna med att tillbehörskryssen kommer att kosta dig minst 50 000 kronor. Dynamic Damper Control och Adaptiv M-fjädring är verkligen värd pengarna. Det ger en mer följsam bil. Körassistenten – med bland annat filkörningshjälpen – kostar 8 700 kronor och vill du lägga på adaptiv farthållare blir det ett pluspaket för 22 000 kronor. X3 är en tidlös modell och den BMW som säljer allra mest efter 3-serien och 5-serien. Särar vi på kombi och sedan för 3 och 5 kan X3 konkurrera som den allra mest sålda. Med tanke på suget efter suvar och bilens totala utrymmen kan X3 visa sig vara ett bättre köp än en 5-serie, som ligger i samma prisklass.

Totalt: 19 (av 25)

3 konkurrenter

Volvo XC60

Audi Q5

Mercedes GLC