Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 13 jun 2018 11:47

TEST: Audi utmanar Volvo S90 med moderna A6

1/6

2/6

3/6

4/6

5/6

6/6

Audi A8 var först ut i Audis modernisering av sin serie lite större bilar.

Med nya A6 är den serien komplett.

Och även om A7 är lite kaxigare och A8 ännu lite mer sofistikerad är det A6 som kommer att sälja allra bäst.

En till ny Audi. Ja, 2018 är ett intensivt år för Audi med flera nya modeller. Och trots stora och exklusiva A8 och sportiga och snygga A7 är det förstås A6 som de allra flesta svenska bilköparna ser fram emot.

A6 testkördes för allra första gången i Portugal för ett par veckor sedan men jag fick chansen att testköra en av de allra första bilarna som landat på svenska vägar. 

En solig försommardag testkörde jag bilen på småvägarna runt Mariefred och så klart på motorvägen västerut från Stockholm.

LÄS MER: Så fungerar Audis mildhybrider 

Rullar frihjul

Jag får chansen att på egen hand testa det avancerade men sinnrika gränssnittet mellan förare och bil och skriver enkelt in min gatuadress med pekfingret på bildskärmen.

Audi har valt små men tydliga knappar bakom pekskärmen för bästa möjliga precision. Koncernsyskonet Volkswagen är kvar i den rena pekskärmen som bland annat också Volvo använder sig av.

Med "knappar" i pekskärmen minskar risken att fingret glider i väg till fel plats. Ni som använder pekskärm vet vad jag skriver om. Och visst är det här en bättre teknik, säkrare och effektivare.

LÄS MER: Vi testar nya Audi A7 Sportback 

Välisolerad kupé

Tack vare 48 Voltsmildhybriden kan A6 rulla frihjul i höga farter och när motorn inte belastas. Elmotorn kliver också in tidigare vid en stopp-start-situation. Det här är inget jag märker så mycket av alls ute på vägen. Det bara fungerar.

Drivlinan är mycket mjuk och körvänlig och inte ens i sport-läget bland körprogrammen blir det speciellt aggressivt. Det hjälper förstås till att motorljudet är mer eller mindre helt bortisolerat.

Motor och köregenskaper

V6-dieseln på 286 hästkrafter fick fyra snabba getingar när den satt i A7 Sportback. Fyrhjulsstyrning – som gör bilen lite extra smidig på parkeringsplatsen – är tillval för 23 100 kronor. Styrningen kunde vara lite mer fjäderlätt och egenskaperna är mer åt det mjuka hållet då komforten prioriterats, även i sportigaste läget. Det här är en glidarbil på närmare fem meter som du gärna vill sträcka ut med.

TV: Så betygsätter vi motor och köregenskaper 

Säkerhet och förarstöd

Audi-importören väljer att lägga assistanspaket tour som standard i Sverige. Vill du även ha det fina City-paketet kostar det 16 400 kronor. Filkörningsassistenten fungerar bra ute på landsvägen men är inte mer än en hjälp i svåra situationer. Och du behöver in i inställningarna i bilen för att stänga av funktionen (det brukar jag faktiskt göra allt oftare). 

TV: Så betygsätter vi säkerhet och förarstöd 

Teknik och uppkoppling

Tyvärr kostar MMI navigation plus extra och paketeringen liknar den i A7 Sportback – räkna med att lägga kanske 50 000 kronor för nyttig teknik inklusive bästa smartphone-anpassningen. Men A7 Sportback fick en femte geting mycket på grund av det fina 48 V-systemet som verkligen fungerar sömlöst och mjukt. Fyrzons klimatanläggning kostar 9 700 kronor och vill du ha fjärrstyrd parkeringsvärmare så kostar det närmare 20 000 kronor.

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling 

Design

A6 är inte lika lyxigt stor som en A8 och inte lika sportig och iögonfallande som en A7 Sportback. Audis designavdelning har satsat på en sofistikerad och exakt design som är rakare och kantigare än tidigare. Det här är en tydligare bil och en tydligare lyxbil än gamla A6. Kromlinjen över bakluckan hjälper till att skapa det intrycket. Interiören är lika sofistikerad och jag börjar vänja mig vid MMI-systemet med knappar i pekskärmen. Riktigt bra med plats i det platta baksätet.

TV: Så betygsätter vi design 

Köpa och äga

De stora sedanerna kan få det svårt framöver och framför allt också konkurrens från mellanklassuvar och elbilar. När A6 nu kliver upp något steg lämnar den också en hel del tjänstebilsköpare bakom sig. Frågan är också om de som har råd med en välutrustad A6:a kanska hellre väljer en A8 eller varför inte en ny elsuv? 

TV: Så betygsätter vi köpa och äga 

Totalt: 20 (av 25)

3 konkurrenter

BMW 5-serie – läs testet av den här.

Volvo S90 – läs testet av den här.

Mercedes E-klass – läs testet av den här.