Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 6 apr 2018 11:15

TEST: Audi RS4 Avant – drömbilen för alla kombiälskare

1/7

Foto: Jan-Erik Berggren

2/7

Foto: Audi

3/7

Foto: Audi

4/7

Foto: Audi

5/7

Foto: Audi

6/7

Foto: Audi

7/7

Foto: Audi

Det pratas mycket om självkörande bilar, adaptiv farthållare och filkörningsassistent.

Då är det spännande med en bil där det verkligen är roligt att hålla i ratten.

Nya Audi RS4 Avant är en njutning, varje meter på vägen.

400 till 500 hästkrafter. Kombi. Snygg design och ett chassi och en styrning som klarar av både dagishämtningar, en sväng till återvinningen och kanske till och med en och annan banracingdag.

Det blir färre och färre tillverkare som ger sig på att trycka in alla de där önskningarna i en enda bilmodell. Tack och lov fortsätter Audi sin satsning på RS-programmet och sin klassiker RS4 Avant.

Jag var inte med när Audi lanserade bilen med testkörningar i södra Spanien men fick i stället chansen att verkligen använda hela RS4 Avant under påskhelgen. Så in med hela familjen plus resväskor för en resa på drygt 150 mil. 

LÄS MER: 8 familjebilar du inte ska köpa 

Gnälls från fel plats

Trots att jag klickade fram comfortläget och låter de adaptiva stötdämparna försöka svälja ojämnheterna i vägbanan så gnälls det lite från passagerarhåll. Det är bekvämt vid förarplatsen men så är det ofta. Passagerarna är inte förberedda på samma sätt och upplever det ofta stötigare än föraren, det gör jag också när jag sitter på fel plats i bilen.

I baksätet gnälls det om att sikten ut är dålig, men då har tonåringarna å andra sidan börjat vänja sig vid att åka i suvar.

Det här är inget jag tänker så mycket på i den trevliga och bekväma förarplatsen. Här funderar jag mer på när jag ska få testa dynamic-läget och Audis Dynamic Ride Control. Den adaptiva fjädringen och sportdifferentialen ser till att fördela kraften till alla fyra hjulen på ett sätt som stabiliserar bilen i kurvor och motverkar både under- och överstyrning. Det här finns i flera sportbilar och prestandabilar men Audi har lyckats trimma och balansera systemen på ett mycket effektivt sätt.

TV: Audis vd tror på elbilen 

Bästa styrningen

Och ett välbalanserat chassi med bra fjädring resulterar i en bra styrning. Audi har dessutom ordnat en hastighetsanpassad styrning med variabel styrväxel. Inte heller det är något helt nytt i bilvärlden men Audi har även här balanserat och trimmat styrningen på bästa möjliga sätt.

I vardagstrafik är det så oerhört behändigt och enkelt att styra runt Audi RS4 Avant, ja, det är nästan löjligt njutbart. När sen bilen är urlastad och jag kan släppa loss alla de 450 hästkrafterna på trånga skånska landsvägar svarar styrningen på varje kommando. Det blir inte för trögt och inte heller för lätt – det blir helt perfekt.

Kraften från V6-motorn fördelas till fyrhjulsdriften via en åttaväxlad tiptronic-låda. Audi har alltså valt bort dubbelkopplingslåda. Växlingarna är det inget fel på men i jämn fart verkar motorn få hämta andan lite då och då – känslan är lite som att bränslet håller på att ta slut. Och det krävs lite träning för att inte mina växlingar via paddlarna på ratten ska "krocka" med automatlådans.

Familjen kommer alla dagar i veckan att välja en suv framför en låg prestandakombi, på grund av sitt- och siktkomfort. Men vid ratten är det tveklöst trevligare att köra en lägre bil.

Motor och köregenskaper

Det enda jag riktigt saknar med V6:an i RS4 Avant är snarkningarna vid gassläpp. Det är ett kaxigt ljud i dynamic-läget och mullret vid uppväxling är grymt. Men det är aningen för snällt vid gassläpp. Växellådan och fyrhjulsdriften sköter sitt och med adaptiva dämpare så ligger RS4 mycket bra på vägen. Det som till slut ändå ger fem getingar är den förnämliga styrningen. Njut. Ja, om du har råd alltså. Dynamikpaketet – som du måste ha – kostar 78 700 kronor. Så där flög en geting i väg.

Säkerhet och förarstöd

Autobroms med igenkänning av fotgängare och bilar är standard och det fungerar i farter upp till 85 km/tim. En enklare form av filkörningsassistent med varning är också standard. Men resten av assistans- och säkerhetssystemen återfinns i olika paket vilket tar ner betyget en aning. Till och med adaptiv farthållare kostar extra. Jag är i och för sig glad att jag slipper en filkörningsassistent som bråkar med den fina styrningen men tyvärr tror jag att många RS4-köpare kommer att satsa pengar på dynamisk styrning och adaptiva dämpare i stället för assistanssystem.

Teknik och uppkoppling

Navigatorn med MMI-kontrollen. Virtual cockpit och gränssnittet till telefonen med bland annat Apple CarPlay – allt finns tillgängligt men allt kostar också extra. Och det handlar om minst 50 000 kronor för att komma nära den bil som du vill ha och behöver. Det finns också ett connectivitypaket som tillval, för cirka 10 000 kronor. Men då vi försöker sätta betyg på den grundutrustade bilen så ryker en eller annan geting även i den här kategorin. 

Design

Audi genomgår för närvarande en stor designförändring där nya modeller som A8, A6 och Q8 kommer att visa hur de nya Audi-bilarna ska se ut. RS4 är på det viset en liten rest av gamla Audi. Ändå ger RS4 Avant ett kraftfullt intryck utan att för den skull vara allt för vulgär. Med tillvalet "virtual cockpit" och den snygga bildskärmen med MMI-kontroll känns RS4 också uppdaterad, trots att det saknas pekskärm och det nya gränssnitt som bland annat A8 och A6 visat upp. Det får vi vänta på till nästa A4.

Köpa och äga

Grundpriset för en RS4 Avant är cirka 780 000 kronor. Men testbilen kostar totalt 1,1 miljon kronor. RS4 har redan fått lida för det digra tillvalsutbudet i getingbedömningen ovan men det här ställer till det även för andrahandsvärdet. Det är förstås stor skillnad mellan olika RS4-modeller även om jag räknar med att de flesta som säljs i Sverige kommer att ha en extrautrustning för minst 100 000 kronor. Värdeminskningen kommer att bli kännbar de kommande åren, inte mint eftersom Audi nu tar nästa kliv i interiördesignen och digitaliseringen. 

Totalt: 17 (av 25)

3 konkurrenter

Mercedes C63 AMG kombi

Porsche Panamera Sport Turismo – läs testet av den här

BMW 6-serie Gran Turismo – läs testet av den här