Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 11 okt 2018 10:04

TEST: Audi e-tron sätter en ny standard i bilvärlden

Nya Audi e-tron, elbil med fantastiska köregenskaper (enligt Allt om Bilars expert) – här i full frihet i den namibiska öknen.

Nya Audi e-tron, elbil med fantastiska köregenskaper (enligt Allt om Bilars expert) – här i full frihet i den namibiska öknen.

1/40

Foto: AUDI

2/40

Foto: AUDI

3/40

Foto: AUDI

4/40

Foto: AUDI

5/40

Foto: AUDI

6/40

Foto: AUDI

7/40

Foto: AUDI

8/40

Foto: AUDI

9/40

Foto: AUDI

10/40

Foto: AUDI

11/40

Foto: AUDI

12/40

Foto: AUDI

13/40

Foto: AUDI

I Audi e-tron sitter du högt, även i baksätet.

I Audi e-tron sitter du högt, även i baksätet.

14/40

Foto: AUDI

Audi e-tron är tung men känns ändå lätt, enligt Allt om Bilars expert.

Audi e-tron är tung men känns ändå lätt, enligt Allt om Bilars expert.

15/40

Foto: AUDI

16/40

Foto: AUDI

17/40

Foto: AUDI

18/40

Foto: AUDI

19/40

Foto: AUDI

20/40

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

21/40

Foto: AUDI

22/40

Foto: AUDI

23/40

Foto: AUDI

24/40

Foto: AUDI

25/40

Foto: AUDI

26/40

Foto: AUDI

27/40

Foto: AUDI

28/40

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

29/40

Foto: AUDI

Den nya digitala backspegeln i Audi e-tron.

Den nya digitala backspegeln i Audi e-tron.

30/40

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Den digitala kameran avslöjar bilens färg under maskeringen.

Den digitala kameran avslöjar bilens färg under maskeringen.

31/40

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

32/40

Foto: AUDI

33/40

Foto: AUDI

34/40

Foto: AUDI

35/40

Foto: AUDI

36/40

Foto: AUDI

37/40

Foto: AUDI

38/40

Foto: AUDI

39/40

Foto: AUDI

40/40

Foto: AUDI

BITTERWASSER LODGE, NAMIBIA. Jag bestämmer mig för att provocera nya Audi e-tron i ingången till nästa s-kurva.

Jag kör medvetet för fort och för snävt.

Men bilen drar sig säkert och stabilt ur kurvan i en enda lång skön sladd.

Jag har aldrig kört en elbil som känns så lite elbil som nya Audi e-tron.

Det tyska ingenjörsteamet som står som värd för den allra första testkörningen av Audis nya elbil, suven e-tron, har tillbringat åtskilliga månader i norra Sverige. Där har de fintrimmat chassi, det avancerade bromssystemet, styrningen och framför allt fyrhjulsdriften på Audis första riktiga elbil.

Enligt samma ingenjörer ska botten på den saltsjö som finns intill Bitterwasser Lodge, 30 minuters guppig flygresa sydost om Namibias huvudstad Windhoek, ge samma slags fäste som en svensk vinterväg.

Jag är tveksam till underlaget när jag tar plats bakom ratten på Audi e-tron. Som första journalist får jag chansen att testa manöverbanan. Min instruktör byter bland körprogrammen och förklarar skillnaden. Vi ändrar också inställningen på antisladdsystemet och Audi e-tron byter snabbt skepnad.

LÄS MER: Så bra är Jaguars elbil I-Pace 

Audi e-tron kan ändras från trygg till sportig

Från stabil fyrhjulsdriven familjebil till framhjulsdriven suv med viss understyrning och till slut en effektstark bakhjulsdriven sportbil som älskar att kasta med bakänden runt kurvorna.

På mitt fria varv får jag välja inställning fritt. Och gissa vad jag valde? Den lösa bakänden förstås. Jag kastar runt e-tron i svängarna och det är verkligen så likt en rolig dag i nysnö med en bakhjulsdriven Volvo Amazon. Med den skillnaden att e-tron går exakt dit jag vill. Exakt dit jag styr kör bilen och jag kan lägga framhjulen med centimeterprecision i den perfekta skärningspunkten i kurvan.

Jag har aldrig kört en bil som kunnat visa upp så helt olika personlighetsdrag.

Jag har aldrig kört en elbil som känns så lite som en elbil som Audi e-tron.

LÄS MER: Därför är Tesla Model X en föregångare 

Elbilen som trollat bort radiobilskänslan

Jag har tidigare testkört Jaguars elbil I-Pace – och blivit imponerad. Audi har byggt sin e-tron på liknande principer men gått några steg längre. Framför allt är styrningen mera exakt och trots att e-tron är längre och tyngre så känns den lättare.

Audi har trollat bort den lite tunga känslan som många elbilar dras med och även det lite svävande intrycket som gör mig lite lätt åksjuk i flera elbilar. Jo, vissa elbilar känns faktiskt som radiobilar.

Hur har biltillverkaren lyckats?

Ja, Audis enkla beskrivning av Audi e-tron är på 35 sidor. Det är översikten och grunden i den mycket tekniskt utvecklade och potenta bilen. Den som trodde att det var enkelt att bygga en elbil har inte satt sig in i Audi e-tron.

Fyrhjulsdriften är en hemlighet där Audi blixtsnabbt kan flytta kraft mellan bak- och framaxeln. En elmotor på varje axel, där motorerna också finjusterats för rätt egenskaper för sin position, ger frihet och snabbhet att påverka bilens köregenskaper. När en axel, eller hjul, tappar fäste flyttas kraften till den andra. Det här klarar förstås många konventionella fyrhjulsdriftsystem men med elmotorer och datorer går det snabbare och är mera direkt.

Innovativt bromssystem

Brake-by-wire kallas det smarta bromssystemet som både arbetar med fyrhjulsdriften för att stabilisera bilen och med energiåtervinning. När ett hjul tappar fäste flyttas inte bara mer kraft till den andra drivaxeln, utan det hjul på axeln som har fäste kan bromsas en aning. Samma teknik används för att förbättra styrningen och är en anledning till att e-tron styr in så fint och exakt i kurvorna.

Tekniken har provats av andra tillverkare tidigare – främst Mercedes – men inte visat sig vara problemfri. Med elmotorer går det här att göra både snabbare och som en del av bilens stabiliseringssystem och energiåtervinning.

När du släpper gasen återvinns energi och även när du bromsar så återvinns energi innan friktionsbromsarna tar vid. Du märker ingen skillnad men bilen kan återvinna så mycket som 90 procent av bromskraften och hela 220 kW, mer än i någon annan elbil. Hela 30 procent av räckvidden får Audi ut från energiåtervinningstekniken.

Du kan också välja att öka på eller minska energiåtervinningen – motorbromsen – med paddlar på ratten. Men som Audi-ingenjörerna påpekar flera gånger, det är bara skillnad i körsätt och inte hur effektivt återvinningen arbetar. 

Audi är ensamma om smart kylning

Audi är också ensamma i dag om smart kylning och värmeåtervinning från elmotorerna – och hela batteripaket på 95 kWh är monterat i golvet för bästa möjliga viktfördelning och styvhet. Även batteripaket har en avancerad kylning. 

Självklart har e-tron också värmepump, värmning av batteriet vid laddning och teknik för både långsam och snabb laddning. Audi e-tron kan laddas med 150 kW och när e-tron Sportback kommer sent nästa år ska det gå att snabbladda med hela 350 kW, mer än någon annan elbil i dag. Det betyder snabbladdning på 30 minuter med e-tron och halva tiden för en Sportback.

Audi e-tron har samma fina säkerhetssystem som Audi A6 och A7 och samma fina instrumentering. Dessutom är e-tron är rymligare än en Q5 och smidigare än Q7. 

När jag åkte till testkörningen var jag nyfiken på hur de nya digitala backspeglarna skulle fungera i praktiken. Men väl på plats är den världsnyheten det kanske minst uppseendeväckande med elbilen e-tron. 

Det är dags att en gång för alla sluta jämföra alla nya elbilar med Tesla och deras Model S eller Model X. 

Audi e-tron har satt en ny hög standard för alla elbilar i premiumklassen. 

Köregenskaper

Kommentar: Med hjälp av de två elmotorerna på vardera axeln och smart styrning av fyrhjulsdrift och bromsar så har Audi byggt en bil med flera olika skepnader. Den trygga familjebilen, den sportiga bilen och terrängbilen. Styrningen är så exakt och följsam att jag önskar att alla tillverkare ska bygga elbilar – nu direkt. En ren njutning att köra. Ute i terrängen visar e-tron samma fina egenskaper som Jaguar I-Pace och att glida runt ljudlöst bland djuren i parken vid Bitterwasser Lodge är magiskt. Jag längtar till att testa den här bilen på besvärliga svenska vintervägar.

Säkerhet

Kommentar: Förseriebilarna i Namibia har inte alla Audis assistanssystem men enligt Audis ingenjörer är det samma teknik som redan visats i Audi A8, A6 och A7 Sportback. De nya backspeglarna ger lite extra uppmärksamhet bakåt och bilden kan justeras beroende på om du kör på motorväg eller i stan – men speglarna kostar lite extra. Audi har också valt att lägga vissa assistanssystem i Prolinepaketet.

Design

Kommentar: Jämfört med konkurrenten Jaguar I-Pace ser e-tron lite snällare och mera vanlig ut – släktskapet med de populära suvarna Q5 och Q7 syns förstås tydligt, bland annat på den stora grillen. Interiören är hämtad till stor del från A6 och A7 med undantag för den stora växelväljaren som också fungerar som handledsstöd när du ska arbeta med de två stora bildskärmarna. De fräcka backspeglarna ger bilen en speciell karaktär – om du betalar extra för dem. E-tron blir första Audi som kan uppdateras över internet. Ett nytt effektivitetssystem hjälper föraren att köra energieffektivt med hjälp av kameror och radar samt information i GPS-navigeringen.

Komfort

Kommentar: De olika körlägena och luftfjädringen, som är standard tack och lov, betyder högsta komfort oberoende av underlag. I offroadläget höjs bilen och fyrhjulsdriften är mycket följsam. Att drivaxlarna reagerar så snabbt på hjulspinn betyder att det går att köra mjukt även i den allra svåraste terrängen. Det är svårt att bedöma ljudnivån i kupén men här finns förstås samma isolering som i syskonbilarna A6, A7 och Q5. Baksätet är rejält tilltaget med gott om benutrymme – bättre än i Q5 – och du sitter relativt högt även bak, högre än i en A6 även om dörrsidorna skymmer en del av utsikten för barnen i baksätet.

Ekonomi

Kommentar: Det är inget snack om att ett frånpris på 885 000 kronor är riktigt högt. De nya backspeglarna kostar 15 000 kronor extra, och de måste du bara ha. Men titta också under skalet och du hittar en hel den banbrytande och ny teknik. Audi har investerat i teknik som kommer att betala sig i många år framöver, som bromssystemet och fyrhjulsdriften. E-tron är på flera sätt en bil långt i framkant av den tekniska utvecklingen, inte bara för elbilar, och sånt kostar.

Audi e-tron får betyget A++ för att den inte har något koldioxidutsläpp.