ANNONS
X
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER
Publicerad 6 okt 2017 10.43

Test: Audi A8 – en lyxbil med mycket framtidsteknik

1/7

Foto: Jan-Erik Berggren

2/7

Foto: Jan-Erik Berggren

3/7

Foto: Jan-Erik Berggren

4/7

Foto: Audi

5/7

Foto: Audi

6/7

Foto: Audi

7/7

Foto: Audi

TANNIS. Nya Audi A8 är lyxbilen som har allt. 

Till och med en del som inte är tillåtet än.

Men du kan få inbyggd fotmassage i baksätet.

Förr om åren brukade vi läsa om hur tillverkare som Mercedes, Audi, BMW och Volvo specialutrustade och förlängde sina lyxigaste sedaner för den kinesiska marknaden.

Nu har den trenden kommit till Europa. Jag testkörde för några veckor sedan ansiktslyfta Mercedes S-klass med ett baksäte som mina barn ville flytta in i. 

Nu svarar Audi med en rad fräcka finesser i sin lyxiga sedan A8. Självklart kan stolarna ställas på alla möjliga sätt – tänk business class på långflygningar – och du kan bygga om baksätet till en arbetsplats eller biosalong. 

En märklig finess i nya A8 är fotmassagen. Det är ett litet hål i ryggstödet på den högra framstolen där baksätespassageraren kan stoppa in sina fötter för lite massage. 

Bra? Alldeles säkert. 

LÄS MER: Audis nya fräcka familjebil 

Klarar att köra själv i Level 3

Testbilen som Audi skickat till Car of The Year-juryn i Danmark har varken ställbara ryggstöd bak eller fotmassage. Kanske vet de om att juryns medlemmar allra helst sitter vid ratten.

Det är vad gäller interiören en relativt basutrustad Audi A8 vi testkör på danska landsvägar.

Och inte heller en annan stor nyhet i A8 – tekniken för självkörande enligt det som kallas Level 3 – finns på testbilen. Men det har inte med snålhet att göra – det är helt enkelt inte tillåtet att låta bilen köra sig själv på den nivån, inte än. Men Audi hoppas att vissa av systemen kommer att godkännas i Tyskland under 2018 och att resten av EU följer efter snabbt. Det handlar om systemen där bilen parkerar på egen hand, även i garaget.

Audi är första tillverkare i världen som byggt en bil för den avancerade nivån Level 3. Några konkurrenter kommer att följa efter Audi när tillstånden från respektive land väl är på plats medan andra kommer att vänta – bland annat Volvo – till Level 4. Volvo har också, precis som Audi, sagt att när bilen kör sig själv enligt Level 4 vill de att tillverkaren är ansvarig för bilen och inte föraren.

LÄS MER: Vi testar nya Audi Q5 

Mildhybriden som Volvo ska kopiera

Det går att fortsätta att räkna upp finesser och tekniska framsteg med Audi A8 men det här är inget rymdprojekt. Det är faktiskt en helt vanlig bil med ratt, motor och fyra hjul. Och en teknisk finess som faktiskt är både tillåten och användbar är 48 Voltsystemet, mildhybriddelen i drivlinan. Det är ett elsystem som arbetar parallellt med 12 V-systemet och som lagrar rörelseenergi i ett batteri på ett smart sätt. 

Enkelt uttryckt sparas rörelseenergin i ett lithium-ion-batteri som ligger under baksätet och den energin används för att kapa toppar i effektuttaget från bensinmotorn. I körcykeln stannar förbrukningen för bensinmotorn i testbilen på 7,5 liter med ett CO2-värde på 171 gram/kilometer. Det är väldigt bra siffror för en så här stor och tung bil.

Flera tillverkare kommer att följa efter Audis 48 V-teknik och bland dem finns Volvo som pekat på mildhybriden som ett viktigt steg för att elektrifiera modellprogrammet.

Motor och köregenskaper

En stor bensinmotor med en så pass låg förbrukning inger hopp för framtiden. Med mildhybridtekniken kommer vi att nå låga utsläppsnivåer trots ett relativt stort effektuttag. Den åttastegade automatlådan är silkeslen och du märker inget av hybriddriften vid ratten, den bara finns där. Audis teknik för att utnyttja frihjulsrull imponerar också. I undanmanöverprovet understyrde A8 en del men klarade provet i 67 km/tim – det är bra för en så här lång bil. Men Audi har förstås prioriterat komfort vilket ger en lite distanserad känsla i ratten. 

Säkerhet och förarstöd

Det finns över 40 olika förarstödsystem där Audi har paketerat dem i tre olika paket. Dessutom finns de så kallade AI-paketen för självkörandesystemen i olika nivåer. Audi hoppas att så kallade remote parking ska bli tillåtet i Tyskland och Europa under nästa år. Det återstår att se exakt hur bra A8 är i EuroNCAP-testerna men det finns en klar risk att Volvos toppresultat slås. Jag hade gärna sett bättre bältessträckare och system för att förbereda bilen vid en avåkning. När jag testar den vanliga filkörningsassistenten fungerar den varken bättre eller sämre än de som finns hos konkurrenterna. 

Teknik och uppkoppling

Om Mercedes gick på bredden med sin stora pek- och bildskärm i S-klass och E-klass så har Audi valt att jobba på höjden. Framför ratten är det Audis vanliga digitala bildskärm som vi sett i några år nu. Men bildskärmen till höger i mitten har kompletterats med en lika stor bildskärm i mittkonsolen. Där är det inte pekfunktion utan du behöver trycka en aning på skärmen, "under skalet" finns en typ av knapp. Det är väldigt snyggt och rent men bildskärmarna är inte helt enkla att manövrera när du kör. Audi visar också ett helt nytt röststyrningssystem som känner igen dagligt tal och fungerar även utan internetuppkoppling.

Design

Interiördesignen är magnifik men vill du ha det fina baksätet så kostar det extra. En del av av assistanssystemen och tekniken är även den tillval. På utsidan har Audi med A8 kanske bilvärldens största grill, och så ska det fortsätta att vara. Mycket av Audis nya design visas med A8 och nu är det tänkt att resten av modellprogrammet ska följa efter, speciellt i interiören. Audi har med A8 passerat premiumnivån – A8 ser på alla sätt verkligen lyxig ut. Nu kan vi bara önska lite fler ljusa detaljer. På utsidan är A8 bara i sin längd magnifik på vägen. Och det finns även en ännu längre version.

Köpa och äga

I nästa vecka är det officiell säljstart i Sverige och då får vi förhoppningsvis veta hur Audi tänker sig att paketera bilen och vad de olika tekniska finesserna kostar. Sett till Audis strategi med prissättning tidigare så gissar vi att det inte blir billigt med tillvalspaketen. Men så kan å andra sidan Audi A8 som sagt bli allt från massage- och till biosalong och kontor. När den nya svenska fordonsskatten slår igenom kommer A8 från våren 2018 att bli en eftertraktad importbil. 

Totalt: 21 (av 25)

3 konkurrenter

Mercedes S-klass

BMW 7-serie

Lexus LS