Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 25 maj 2018 16:49

TEST: Audi A7 Sportback är en lyxbil med sportprestanda

1/2

Foto: Audi

2/2

Foto: Audi

Små och stora sedaner är ute i bilvärlden och flera tillverkare drar ner på produktionen.

Men luta taket lite och höj bakluckan – så vips är samma bil mer eller mindre en given succé.

Audi har i nya A7 Sportback en kaxig sportbil i lyxbilsformat.

Redan med sin stora lyxbil A8 visade Audi upp sin nya tekniska offensiv med nya drivlinor, ny design med bland annat en ny stor grill och framför allt en ny inredning med stora bildskärmar som blickfång.

Samma verktygslåda har använts för att bygga den snygga, kaxiga sportcoupén A7 Sportback. Audi har nu också utvecklat sin 48V mildhybrid som är standard i A7 Sportback. Mildhybridsystemet gör att bilen kan köras mer på el i låga farter men också rulla frihjul när bilen motorn inte belastas.

SE MER: Så fungerar Audis mildhybrider 

Hybriddriften tar vid utan att det märks

Mildhybridsystemet fungerar helt friktionsfritt och det märks överhuvud taget inte alls att hybriddriften tar vid. Inte på samma sätt som på många laddhybrider där du kan höra och känna hur elmotorn kickar in.

A7 Sportback är också en tekniskt mer eller mindre fulländad bil. Jag har svårt att tänka mig att det går att plocka in speciellt många fler finesser utan att landa i en elbil eller en självkörande bil.

När vi om sisådär en tio år kommer att sammanfatta omställningen från bensin- och dieselbilar kan Audi A7 Sportback få representera den sista generationen av de bilar som haft i över 100 år.

Men för dig som bilköpare är ett problem att tekniken kostar. Instegspriset är 668 000 kronor men det är inte alls den bilen du kommer att vilja ställa på garageuppfarten. 

Testbilen – med den fina inredningen, de stora digitala skärmarna med alla finesser, säkerhetssystemen med mängder av radars och kameror – kostar ytterligare över 200 000 kronor.

LÄS MER: Vi testar Audi A8 – med all fina framtidsteknik

A7 Sportback är ingen billig bil

Jag har tidigare kritiserat lockpriserna och inte heller förstått varför biltillverkarna lever i tron att bilköparna vill kryssa i utrustningslistor. Den nya körcykeln WLTP, där utsläppen mäts på varje bil mer eller mindre individuellt, kommer att förändra en del då tillverkarna inte kan gå låga utsläppsvärden för en hel modellserie. Men jag hoppas också att nya aktörer – som Lynk & Co – kommer att visa att bilköparna är redo för färdigpaketerade bilar.

Det riktiga frånpriset på en Audi A7 Sportback är alltså närmare 850 000 kronor.

Motor och köregenskaper

V6-diesel på tre liter och 286 hästkrafter brukar betyda höga utsläppsvärden. Men mildhybridtekniken hjälper på ett smidigt sätt till att driva bilen mer på el. Fyrhjulsstyrning, som kostar extra, gör bilen smidigare på parkeringar vilket behövs då bilen är närmare fem meter lång och hjulbasen nära tre meter. Fyrhjulsstyrningen är densamma som på A8 och Q7 och trots att den stjäl lite utrymme så anser Audi att det är värt att offra den platsen. Men även utan fyrhjulsstyrning är styrningen direkt och följsam. Olika körlägen ger viss anpassning till förhållandena.

Säkerhet och förarstöd

Den svenska importören har valt att lägga Assistanspaket Tour som standard. Det betyder att du får adaptiv förarassistans, kökörningsassistent, lane assist och Audis grundnivå på autobromssystemet. Men du behöver betala 12 000 kronor för att till exempel få den nyttiga funktionen att bilen varnar för om det kommer en cyklist bakifrån när du ska kliva ur bilen. Där ingår även autobroms vid backning, till exempel ut från en parkering. 

Teknik och uppkoppling

Audi connect navigation med MMI, de olika körlägena i Drive Select och kanske framför allt parkeringssensorer fram och bak är standard. Med interface för smartphone, den högre nivån på MMI och Audis digitala panel Virtual Cockpit ligger i ett paket för 22 000 kronor. Vill du ha en fyrzons klimatanläggning och kunna värma baksätet kostar det hela 25 000 kronor extra. Och det vill du. Det flyger ändå till en extra geting för det smarta 48V-systemet som gör mer än bara driver bilen på el (se länken ovan till vår film). 

Design

Jag har alltid gillat Audis coupéer, ända sedan A5 kom. A7 Sportback ser kanske inte lika lyxig ut som en A8 men den andas ändå flärd och form. Den ser arbetad ut i designen och inredningen passar egentligen bättre ihop med utsidan än på A8. De stora bildskärmarna med "dolda" knappar fungerar bättre än de rena, större pekskärmarna, i alla fall när du kör. Ett stort plus är också att du kan sköta det mesta från ratten bara du lär dig det djupa menysystemet.

Köpa och äga

A7 Sportback må vara dyr att köpa och trots 48V-systemet och den effektiva drivlinan så är det här en bil som i framtiden kan stoppas i kommande miljözoner, och det trots att det är bland det mest effektiva du kan köpa och köra försommaren 2018. Jag ser också en risk i att avancerade och moderna elbilar och suvar kommer att stjäla marknaden även för coupéer, precis som de gjort för sedaner. Ett frågetecken för biltypen och priset men ett utropstecken för just den här modellen som enskild produkt.

Totalt: 20 (av 25)

3 konkurrenter

BMW 6-serie GT – läs testet av den här 

Mercedes CLS – läs mer om den här 

Lexus 500 LS hybrid