Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 17 jul 2019 06:30

TEST: Audi A4 Allroad ska konkurrera ut Volvo V60

Audi A4 Allroad quattro.

Audi A4 Allroad quattro.

1/11

Foto: AUDI

2/11

Foto: AUDI

3/11

Foto: AUDI

4/11

Foto: AUDI

5/11

Foto: AUDI

6/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

7/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

8/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

9/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

10/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Audi A4 Allroad quattro, Audi S4 Limousine TDI, Audi A4 Avant.

Audi A4 Allroad quattro, Audi S4 Limousine TDI, Audi A4 Avant.

11/11

Foto: AUDI

Det är lätt att prata mest om allt det som Audis uppdaterade A4 Allroad inte är. 

Inte en laddhybrid, inte den nya instrumenteringen som i A6, 48 Voltsmildhybrid bara i S-modeller och inte ens den bästa fyrhjulsdriften till alla motorer.
Men då missar du allt det där som A4 Allroad fortfarande är: en oerhört bekväm och välbalanserad bil för alla möjliga typer av vägar.

Audi svarade för en mäktig modelloffensiv förra året och passade på att genomföra en omfattande designförändring och en stor teknisk uppdatering. Då är det självklart att vissa modeller hamnar lite i kläm. Som uppdaterade mellanklassaren A4. Plattformen är densamma som på den generation som presenterades inför modellår 2016. Det betyder att Audi hade behövt göra kostsamma förändringar i hela produktionskedjan för att få A4 att hänga med modeller som A6, A7 och A8 som alla tre visade upp nya generationer förra året.

Därför tvingas också Audis experter och talespersoner på plats vid provkörningen i bergen norr om italienska Bolzano att gång på gång hitta på (bort)förklaringar. Nej, Audi A4 kommer inte att få någon laddhybriddrivlina. Först heter det att det är för dyrt, sen att marknadsavdelningen gjort analysen att efterfrågan är för svag och lite senare är svaret att Audi kommer att satsa på sin g-tron, sin biogasdrivna bil i A4-familjen. Ändå finns alltså möjligheten till en A4 e-tron på samma sätt som plattformen rymmer syskonbilen Volkswagen Passat GTE.

LÄS MER: Här är nya efterlängtade BMW 3-serie som kombi 

Får inte dubbla bildskärmar

Kan det rätta svaret möjligen vara att VW-koncernen precis som alla andra måste ransonera sina batterier?
I vilket fall går svenska tjänstebilskunder miste på en riktigt fin upplevelse. Uppdaterade g-tron kommer i höst och finns inte med på provkörningen i Italien.

Nej, Audi A4 får inte heller samma design med dubbla bildskärmar som finns i bland andra A6. Det hade blivit för dyrt. 10,1-tumspekskärmen hanterar i stället ett uppdaterat informationssystem med flera nya digitala tjänster och uppdaterad navigator. Vill du ha en helt digital instrumentpanel behöver du köpa till MMI Plus.

Nej, Audi kommer att inte att sälja sin diesel-S4:a i USA, där blir det bara bensinare. 48 V:s-mildhybridsystemet från A6-familjen kommer bara till S4 och S4 Avant och den effektiva fyrhjulsdriften som kallas Quattro ultra, säljs bara till bensinmotorerna.

Mildhybridsystem är en stor nyhet i uppdaterade A4-familjen men två motorer – dieseln på 190 hästkrafter och dieseln på 231 hästkrafter – får inte ens 12-Voltsystemet.

LÄS MER: Undersökning visar: Den är svenskarnas drömbil 

Höjd markfrigång

Det är verkligen nya tider då Audi tvingas skära ner på antalet alternativ och marknadsanpassa utbudet hårdare än tidigare. Det kan också tolkas på det viset att en helt ny generation A4 inte är speciellt långt borta.

Av alla alternativ utanför flygplatsen i Bolzano väljer jag en Allroad med en bensinare på två liter och 245 hästkrafter. För att ändå försöka få ihop en trolig storsäljare kombinerar jag det med att också provköra den 190-hästkraftersdiesel som finns i en vanlig Avant, en kombi alltså.

Skillnaden mellan en A4 Avant och en A4 Allroad finns på utsidan. Allroad är lite bredare och hjulen står lite bredare isär. Här finns också de typiska Allroad-detaljerna vid hjulhusen och undertill. Allroad har också ett golv som klarar lite mer stryk underifrån. Markfrigången har höjts med 35 millimeter där större hjul ger en liten del av höjningen.

Tyvärr vill inte Audi meddela någon markfrigång för vare sig Avant eller Allroad, de säger inte mer än att Allroad har höjts 35 millimeter. Det är inte första gången det är svårt att få fram en siffra för markfrigången från en biltillverkare och förklaringen jag får är att det inte finns någon standard för hur det här ska mätas vad gäller hjulstorlek och last med mera. En klen men trolig förklaring.

LÄS MER: Ford och Volkswagen ska bygga elbilar – tillsammans

Tyst och behaglig kupé

Utgående A4 Allroad hade en markfrigång på 17 centimeter. Oviljan att berätta om bilens höjd ligger kanske i att flera konkurrenter står högre ovanför markytan. Nya Volvo V60 CC klarar till exempel ett hinder på 20,5 centimeter.

Fortsätter vi jämförelsen med den Allroad vi haft i bilhallarna fram till i maj i år ser du skillnaden främst på skuldrans linje. På den nya modellen är den delad i tre och aningen lägre. Den förra var spikrak. Nya Allroad har också en lite lägre, men större grill, som är lite mer fri från motorhuven än tidigare. Små men tydliga skillnader när du ser bilarna bredvid varandra. 

Lastutrymmet har minskat med fem liter trots att bilen växt två centimeter på längden och det är samma innermått. De 20 millimeterna ska i stället finnas i den nya grillen.

Men nu längtar i alla fall jag ut på vägen. Italien bjuder på strålande sol och vi behöver ta oss upp till 2 000 meters höjd för att temperaturen ska sjunka från 28 till 14 grader.

Allroad klarar alla typer av vägar och knorrar inte när serpentinvägarna slingrar sig uppförs eller nedförs. Ute på motorvägen skyndar vi fram i höga motorvägsfarter ivrigt konverserande. För det är tyst och behagligt och som en mjuk skön svalkande linneskjorta att köra nya A4 Allroad.

Styrningen är inte fjäderlätt men det är ändå lätt att styra eftersom det är helt linjärt och exakt. Jag behöver inte jobba så mycket med bilen, vi samspelar bra.

LÄS ÄVEN: Här är de fem snålaste bilarna i sex klasser 

Konkurrerar med Volvo V60 CC

Fjädringen fungerar som allra bäst i komfortläget och där tycker jag också att styrning och gas- växellåderespons är som mest behagliga. Sportläget är inte ens det speciellt hårt eller brutalt. A4 Allroad är en bil som fungerar bra hur du än ställer in den – den är välbalanserad oavsett vilket körläge du väljer.

Den sjustegade automatlådan är mjuk och på gränsen till för långsam i sportläget, det är svårt att provocera fram en sportbil ur Allroad och inte ens när jag får en kortare sväng i nya S4 blir det för nervöst eller för hårt.

Mildhybridsystemet på 12 V märks inte alls – precis som det ska vara. Och när jag växlar till 190-dieseln – en väldigt beprövad drivlina som får vara kvar i A4 – är det inte ens då någon tydlig skillnad. Det är lika tyst i kupén och den sjustegade lådan ser till att jag har kraften när jag behöver den.

Redan när A4 Allroad presenterade dagens generation fick den beröm för sin fina komfort och fram tills dess att nästa generation presenteras blir det också A4 Allroads styrka jämfört med konkurrenterna. Mercedes och BMW satsar på Allroad-versioner på E-klass och 5-serie så A4 Allroad får fortsätta konkurrera internt med VW Passat Alltrack och externt med Volvo V60 CC och Subaru Outback.

Teknikens Världs senaste stora test bland den här typen av bilar – som du hittar i nummer 6 i år och som kan köpas i pdf-version – vanns av Volvo V60 CC. Där fick även Passat Alltrack fler poäng än syskonet Allroad. Den omfattande uppdateringen och de nya motorerna har i alla fall tagit A4 Allroad närmare toppen.

Köregenskaper

Styrningen är inte fjäderlätt men A4 är ändå lätt att köra tack vare att den är så välbalanserad och tydlig. Jag behöver aldrig brottas med bilen, inte ens på de kurvigaste serpentinvägarna, utan den går exakt dit jag styr. Ute på landsvägen är det också väldigt avslappnat. Det går lätt att köra bilen rakt fram i hög fart. Möjligen är växellådan i sportläget lite för otydlig och Audi har prioriterat komfort även i de sportigaste körlägena.

Säkerhet

Audi har förpackat sina assistanssystem i Tour-, City- och Park-paket. I princip är bara Pre sense City bromsassistans standard. Det betyder autobroms för bilar och fotgängare upp till 40 km/tim och bromshjälp upp till 85 km/tim. Vill du ha Audis fina farthållare som kan klara att anpassa farten i till exempel kurvor så behöver du köpa till ett paket. Tour innehåller också start-stopp och filkörningsassistenten. Tour innehåller bland annat systemet som bromsar bilen vid vänstersväng och mötande trafik, automatisk avbländning och läsning av trafikskyltar. Se till att få med rätt paket till din A4.

Design

Lyktor och grill har förändrats till det bättre och sidolinjen gör A4 lite fräckare. På insidan är det mindre förändringar i utseendet men bakom 10,1-tumsskärmen har det hänt mycket. Röststyrning, navigering och individuell anpassning av instrumenten har kompletterats med fler digitala tjänster och wifi. Men även här kostar det bästa lite extra. Med Audi connect key kan du låsa och låsa upp din A4 med en androidtelefon.

Komfort

Det är märkligt tyst och lugnt i kupén i Audi A4 trots att vi dundrar fram snabbt på norditalienska motorvägar. Den mjuka drivlinan och fina fjädringen gör sitt till för att få mig att känna mig väl till mods. Det är lite underligt hur mjuk och fin A4 Allroad känns även i det sportigaste körläget. Motorljudet är effektivt bortisolerat och vindbruset finns knappt. Imponerande.

Ekonomi

Tack vare att det här är en uppdatering kan Audi hålla nere priserna trots flera tekniska förbättringar. I Allroad får du till exempel den nya och effektivare fyrhjulsdriften quattro ultra. I Sverige ingår bland annat utrustningspaketet Tour, MMI Navigation Plus och den trådlösa anslutningen my Audi app. Att framför allt Tour är standard trycker ner priset ytterligare. Att få en A4 Allroad för cirka 450 000 kronor är bra – jämför bara med vad motsvarande teknik och utrustning skulle kosta i en suv. Höga CO 2 -värden driver upp skatten de första tre åren och vi saknar laddhybriden.

Totalt: 20 (av 25)

2 konkurrenter

Volvo V60 T5 AWD Cross Country

Vi provkörde Volvos nya skogsmulle i vintras och så länge BMW inte jobbar fram en lite högre version av BMW 3-serie blir det här A4 Allroads huvudkonkurrent. Imponerar med hög markfrigång.

Pris: från 400 000 kronor.

Subaru Outback 2,5i

Vi fick se en ansiktslyft variant våren 2018 men nästa vår är det dags för nästa generation. Outback är ändå relativt tidlös med många nöjda kunder. Har ett mycket bra säkerhetspaket.

Pris: från 394 900 kronor.

Med ett koldioxidutsläpp på 155 gram/km får Audi A4 Allroad ett D-betyg.