Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 1 nov 2018 16:35

TEST: Aston Martin kopierar Mercedes med nya Vantage

1/11

Foto: ASTON MARTIN

2/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

3/11

Foto: ASTON MARTIN

4/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

5/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

6/11

Foto: ASTON MARTIN

7/11

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

8/11

Foto: ASTON MARTIN

9/11

Foto: ASTON MARTIN

10/11

Foto: ASTON MARTIN

11/11

Foto: ASTON MARTIN

TANNIS. Aston Martin valde Mercedes som motorleverantör när de ville förnya och förbättra sin V8:a.

Tyvärr hängde en del av Mercedes inredning med på köpet.

Men på utsidan är nya Vantage i alla fall en klassiskt snygg Aston Martin.

Mercedes V8 på fyra liter och med dubbelturbo mullrar alltid lika skönt. Och även om Aston Martin skruvat på ljudet så att det är lite mindre brutalt så är det beroendeframkallande. Tryck på Track-läget bland körprogrammen och åk runt och njut. Lite drygt 500 hästkrafter, mittmonterad motor och låg tyngdpunkt gör att kraften lätt förflyttas till asfalten och bilen skjuter i väg 0-100 km/tim på 3,6 sekunder.

Vantage är Aston Martins instegsmodell. Det betyder att det är den här bilen, med en prislapp på 1,5 miljoner kronor, som ska locka sportbilsköpare till märket. De ska sen välja att återinvestera i ännu lyxigare och dyrare bilar. Därför blir det, för mig, ett problem att motorn kommer från Mercedes och är samma som du kan hitta i en AMG GT eller en E63. Mercedes har dessutom en tydlig affärsidé att sprida sina motorer i många olika modeller så V8:an är vid det här laget en dussinmotor.

LÄS MER: Vi testar Porsches nya familjebil 

Känner igen Mercedes-knapparna

Och vad kanske värre är: Aston Martin har av någon anledning också valt att plocka in delar av Mercedes inredning och instrumentering. Styrplattan och vredet i mittkonsolen, flera av knapparna, grafiken, känslan. Jag tycker att det är en farlig väg.

Aston Martin kommer inte att hålla Mercedes tempo vad gäller uppdateringar och det kan lätt sluta med att en Mercedes A-klass har en fräschare och mer modern inredning än en Aston Martin Vantage. Ja, när jag tänker efter – där är vi redan.

När det kommer till själva hantverket att skapa en sportbil av byggstenarna är det få som klår Aston Martins ingenjörer på fingrarna. 

En åttastegad automatlåda från ZF ger fina och snabba växlingar under full acceleration. Styrningen är exakt och med paddlarna på ratten kan jag snabbt och enkelt få rätt svar från drivlinan in i och ur kurvorna.

LÄS MER: Låna pengar till bil – det här ska du tänka på 

Första med e-diff

Enligt Aston Martin är Vantage första bil med elektronisk bakdiff. Den tillsammans med Dynamic Torque Vectoring gör bilen stabil i kurvorna. Differentialen reagerar snabbt och kan ge rätt kraft till rätt hjul på hjulaxeln. Mer kraft på ytterhjulet i kurvorna gör kurvtagningen stabilare och du kan hålla en tajt linje lite enklare.

Chassit är en vidareutveckling av DB11 och hela 70 procent av delarna har bytts ut. 

Det är inget snack om att Aston Martin kan bygga kompetenta, vackra och effektiva sportbilar. Men ska Aston Martin klara sin målsättning att ta ännu mer betalt för sitt varumärke är min uppfattning att även de billigaste produkterna måste vara mer unika.

Köregenskaper

Om vi bortser var drivlinan kommer ifrån och hur den låter – för det är lätt att bara åka runt och njuta av ljudet – så är det här en väldigt trevlig supersportbil. I snällaste läget blir det en behaglig bil på drygt 500 hästkrafter men i Trackläget är det en best. 

Säkerhet

Ingen autobroms, ingen filkörningsassistent. Döda vinkel-varning, parkeringsassistent och farthållare är tillval och kostar extra. Nej, här kan vi kräva lite mer av en bil för 1,5 miljoner kronor. 

Design

Jag gillar exteriördesignen där Vantage tuffat till sig utan att bli brutal eller vulgär. Den är heller inte så framåtlutad som tidigare modeller. Den är också snygg i lite olika färger. Men interiören är alldeles för mycket en blek kopia av en Mercedes. 

Komfort

Du sitter väldigt bra och är det något moderna sportbilar verkligen lyckats med så är det fjädringen. Adaptiva dämpare av senaste snitt, sköna stolar och vilsam körställning skapar förutsättningar för att både köra lugn och sportigt. Eller för att plocka ut Vantage på närmaste racerbana.

Ekonomi

Frånpriset är på 1,5 miljoner kronor men räkna med att du vill köpa till en hel del godsaker. Sport Plus Pack, Tech Pack och Comfort Pack – ja, du kommer att vilja ha allt det där. Så prislappen kommer alldeles säkert att närma sig och kanske också passera två miljoner kronor. Men sportbilar som Vantage tenderar att hålla ett rätt högt andrahandsvärde.

Totalt: 15 (av 25)

Aston Martin Vantage får lägsta betyget, F, för att den har hela 245 gr/km i koldioxidutsläpp.

 

LÄS ÄVEN: Elbilen Audi e-tron sätter en ny standard