Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 4 okt 2018 15:55

TEST: Alpine är tillbaka med med läcker sportbil

JAN-ERIK BERGGREN

JAN-ERIK BERGGREN

1/8

ALPINE

ALPINE

2/8

JAN-ERIK BERGGREN

JAN-ERIK BERGGREN

3/8

ALPINE

ALPINE

4/8

ALPINE

ALPINE

5/8

ALPINE

ALPINE

6/8

ALPINE

ALPINE

7/8

ALPINE

ALPINE

8/8

TANNIS. Det finns de som på fullt allvar funderar på att köpa en Mazda MX-5 eller en Fiat 124 Spider.

Sluta med det.

Direkt.

För det är den här bilen som ni ska köpa: Alpine A110.

Behöver världen ytterligare ett bilmärke? Behöver vi ytterligare en liten sportbil? Jag är tveksam. Och tveksamheten håller i sig när jag ser Alpine A110, när jag ålar mig ner i förarsätet och när jag kör iväg ut på den lilla landsvägen i norra Danmark.

Renault köpte bilmärket Alpine, som startades av bilentusiasten och tävlingsföraren Jean Rédélé, 1973. Jean Rédélé hade byggt sina Alpine-bilar sedan 1955 men alltid med en tydlig koppling till Renault och Renaults motorer.

Framgångarna på rallyvägarna och racerbanorna fortsatte men 1995 stängdes fabriken i franska Dieppe. Då hade det byggts cirka 30 000 Alpine-bilar.

LÄS MER: BMW-förare kör sämst av alla 

Caterham i konkurs

När sen Renault började samarbeta med F1-teamet Caterham föddes en idé om en gemensam sportbil. Caterham skulle bygga bilen och Renault förse den med en bra motor. Det skrevs samarbetsavtal och det ryktades lite om att vår egen Marcus Ericsson, F1-förare för Caterham, skulle vara en del i utvecklingen och marknadsföringen.

Någon Caterham-bil fick vi aldrig se. Renault stoppade projektet redan långt innan F1-teamet gick i konkurs. Där och då var hela Alpine-projektet i gungning. Tack och lov valde Renault att gå vidare med sitt sportbilsprojekt. De valde också att tillverka bilen i Dieppe – cirkeln var sluten.

Motorn i Alpine A110 kommer från Renaults sportiga Megane RS. Och det går förstås att känna igen släktskapet med Renault på flera sätt i bilen. En sjustegad dubbelkopplingslåda från Getrag fördelar kraften från motorn sitter strax bakom stolsraden. 

Vi glider mjukt fram på den danska landsbygden och jag är fortfarande inte övertygad om att Alpine A110 behövs. Visst är den mycket tystare, bekvämare och behagligare än till exempel Mazda MX5. Men samtidigt inte lika mycket sportbil som en Porsche Cayman. 

Det räcker med att trycka på sport-knappen på ratten för att förstå. Track-läget fungerar allra bäst. Motorljudet exploderar bakom mig, responsen i gaspedal och växellåda väcks till liv. När vägen äntligen börjar svänga lite kommer vi i harmoni.

LÄS MER: Mazda MX5 – snyggare med hårt tak 

Bra med automatlåda

Vissa tycker att såna här bilar måste ha manuell växellåda, det tycker inte jag. Att snabbt och effektiv få i rätt växel via paddeln på ratten gör att jag kan koncentrera mig på den fina och direkta styrningen. Alpine följer minsta uppmaning och byter spår exakt så som jag vill ha det.

De mycket fina väg- och köregenskaperna bottnar till stor del i en fin viktfördelning. Renault har använt mycket aluminium och arbetat smart för att ta ner vikten i alla detaljer.

Alpine gör mig inte besviken och allt är väldigt följsamt. Fästet i asfalten imponerar och bilen bjuder inte på några ovälkomna hyss, trots att det stundtals går riktigt, riktigt fort.

När jag kommer tillbaka till de danska byarna är det dags att trycka bort sport-, och trackläget och gå över till normal körning. Racerstolarna känns bekväma och jag börjar studera några fina detaljer i inredningen. 

När jag kliver ur bilen börjar jag skämmas lite för att jag ens tänkt Alpine i samma mening som Mazda MX5 eller Fiat 124 Spyder. Renault har byggt något helt annat. Renault har tagit det fina Alpine-arvet på allvar, de har inte slarvat eller snålat.

När små sportbilar är så här roliga att köra och så här färdigbyggda så behövs de verkligen. När ett arv efter ett gammalt bilmärke vårdas på det här sättet är det värt att väcka till liv det gamla.

Motor och köregenskaper

Motorn från Megane RS är placerad i mitten av Alpines sköna kaross. Det i sig betyder fina vägegenskaper. Till det ska läggas en smart viktfördelning och grunderna för en sportbil är klara. Jag tycker också att de sjustegade växellådan trimmats fint, speciellt i trackläget, och Alpine bjuder på skön vardagskörning och fräck och sportig underhållning. Det är svårt att tänka sig en mer välbalanserad bil. Styrningen är knivskarp och fästet i asfalten grym tack vare fina fjädringskomponenter. 

TV: Så betygsätter vi Motor och köregenskaper  

Säkerhet och förarstöd

Tack och lov har Renaultingenjörerna inte förstört Alpine A110 med en dålig filkörningsassistent. Men jag hade gärna sett att man offrat några kilogram på en effektiv autobroms – om inte annat så för att hålla Alpine borta från verkstäderna på grund av elaka bilköer. Men det är klart – den här bilen ska inte köras i stadstrafik på det sättet. 

TV: Så betygsätter vi Säkerhet och förarstöd  

Teknik och uppkoppling

Det är imponerande att vara så konsekvent i sin viktbesparing. Att bygga lätta bilar är verkligen inte enkelt med dagens krav på krocksäkerhet och ljudisolering. Triangellänkar både fram och bak är en teknisk lösning som chassiingenjörer runt om i världen gottar sig åt men som du och jag mest märker i form av grepp i vägen och att bilen inte kränger i kurvorna. Jo, det går att spegla mobilen men frågan är väl vara själva telefonen ska få plats?

TV: Så betygsätter vi teknik och uppkoppling  

Design

Det är en flirt med gamla Alpine-arvet, förstås, konstigt vore annars, men jag tycker inte att Alpine gått för långt åt retrohållet. Interiören är ren och snygg med en tydlig sportbilskänsla. Taklinjen är vacker och det är en lika låg som snygg bil. Att det finns så få förvaringsutrymmen och att bagageutrymmena fram och bak rymmer så lite får en grinig geting att flyga iväg.

TV: Så betygsätter vi Design  

Köpa och äga

Priset kommer att avskräcka många då det finns alternativ som har lite mer effekt. Att de bilarna inte går att köra snabbare med är det få som begriper. Att Alpine är en något opraktisk bil i vardagen kan också spela in även om jag tycker att köregenskaperna i normalläget är mjuka och fina och att automatlådan tillför komfort alla dagar i veckan. Alpine är byggd för romantiska svängar på trånga landsvägar med full fokus på körningen. Det är tyvärr få som har råd och möjlighet att njuta av sånt.

TV: Så betygsätter vi Köpa och äga  

Totalt: 16 (av 25)

3 konkurrenter

Mazda MX5 – läs testet av den här 

Fiat 124 Spider – läs testet av den här 

Alfa Romeo 4C – läs mer om den här