Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 4 jan 2018 15:27

TEST: Alaskan – kopian som är dyrare än originalet

1/4

2/4

3/4

4/4

Det är lätt att förstå logiken bakom Renaults nya pickup Alaskan.

Koncernsyskonet Nissan hade en bil färdig och Volkswagen hade med Amarok visat att det går att etablera sig som ny tillverkare i pickupsegmentet.

Men på vissa marknader – som i Sverige – kan det ändå bli en knepig affär för Renault.

Det var hösten 2015 jag testkörde Nissans helt nya Navara. Vi var på Mallorca och Navara imponerade med personbilslika köregenskaper och en trevlig dieselmotor. Jag berömde komforten och Nissans val att plocka teknik och inspiration från sina större suvar för att bygga en pickup. 

Två år efter Navaras debut kommer koncernsyskonet Renaults variant. Nu testar jag bilen i ett grått, trist Stockholm. Det är så mörkt att jag måste leta efter Renaults egna bilder på bilen för att ni ska kunna se den silvergrå Alaskan.

 

LÄS MER: Vi testar en bil till som Renault plockat från Nissan 

 

Handlar om relationen till transportbilskunden

I Renaults bildbank ser jag ytterligare en förklaring till att Renault kastat sig in i det tuffa pickupsegmentet. Här finns Alaskan som räddningsbil, hantverkarbil, vägassistansbil, husbil och camper samt som ambulans. 

Renault har många kunder till sina skåpbilar som också hemskt gärna vill ha en pickup. Och i stället för att som tidigare låta de kunderna lämna butiken för att söka upp Nissan, Volkswagen, Mitsubishi eller Ford så kan de nu stanna kvar hos sin vanliga säljare.

Och det är förstås av samma anledning som Mercedes valde att köpa Nissans fina Navara för att bygga sin egna X-klass. Efter att Renault-Nissan nu också tagit kontroll över Mitsubishi kan vi räkna med att nästa generation av L200 också kommer att byggas på en ny gemensam pickupplattform.

 

LÄS MER: Nya Renault Scenic bra för familjen 

 

Huvudkonkurrenten är Amarok

Det är logiskt och smart men i Sverige kan det bli problem. När jag tittar till den färska prislistan från Nissan ser jag att deras Navara är klart billigare – kampanjpriset är 57 000 kronor under listpriset – än Renaults Alaskan. Som jag minns det var både ljudisolering och styrning bättre på Navara och jag förstår inte hur Renault kan motivera den prisökningen. 

I Sverige har Nissan också ett redan klart och fast grepp om pickupmarknaden, även om huvudmotståndaren för Alaskan troligen är Volkswagen Amarok. 

 

Motor och köregenskaper

Alaskan använder samma drivlina som den Nissan Navara jag testade för två år sedan. En kraftfull 2,3-litersdiesel med en något seg sjustegad automatlåda. Och det är för övrigt Renault som bygger motorn åt hela koncernen. Lådan är högt växlad vilket gör att det tar lite tid att komma upp i fart om du vill köra mjukt. Motorn hörs i kupén under belastning. Styrningen är tung och sävlig vilket den också vara på Navara. Motorn finns också i en version med 160 hästkrafter. När du kommer upp i fart och inte behöver belasta motorn så hårt går det att köra väldigt mjukt och behagligt.

Säkerhet och förarstöd

Kraven ökar hela tiden och det är synd att transportbilar och pickuper ska få all fin säkerhetsteknik sist av alla. Var finns till exempel döda-vinkel-varnare, autobroms, filkörningsassistans? Det är bara snålhet som gör att Renault väljer att inte plocka in den teknik som ändå finns till plattformen och autobroms finns på vissa marknader. Autobroms finns till exempel i Sydafrika där bilen sålts sedan 2016. Starthjälp i backe och hjälp vid nedförskörning samt 360-kamera är bra säkerhetsfinesser men det räcker inte. Panikbromsassistans, bältessträckare och stabiliseringskontroll är bra. 

Teknik och uppkoppling

De tekniska finesserna i Alaskan har framför allt att göra med framkomligheten. Hög markfrigång i kombination med korta överhäng gör att bilen tar sig fram lite överallt. Backkamera och 360-kamera är bra för att hålla ordning på hörnen på bilen. Tyvärr finns inte Apple CarPlay utan en lite mer simpel spegling av vissa appar i din telefon. Renault har i stället satsat på många tillbehör till flaket. På vår testbil sitter till exempel ett skjutbart lastskydd och coola bars bakom hytten. 

Design

Ett problem för många äldre pickuper är sitthöjden och utrymmet i baksätet. Men här finns samma fina komfort som i Navara. Jag sitter högre och benutrymmet i baksätet är bra för att vara en pickup där den totala längden ändå måste anpassas till ett bra flak. Interiören påminner väldigt mycket om Nissan Navara även om Renault försökt få till sin egen design där det går och passar. På utsidan följer Alaskan mallan för en pickup i den här storleken.

Köpa och äga

Lastkapaciteten är ett ton på flaket och bilen klarar att dra 3,5 ton vilket är bra siffor i segmentet. Att Nissan sänkt priset på sin Navara med motsvarande utrustning lagom till Renaults lansering måste störa en del. Och jag gissar att Renault relativt snabbt kommer att hitta anledningar till egna kampanjer. Rent logiskt så borde Renault Alaskan i alla fall inte kosta mer än Nissan Navara med samma drivlina och utrustning. Men köparna är å andra sidan inte lika priskänsliga på kronan som en privatkund. Här handlar det mer om att ta hand om ett företags hela behov av transportbilar och med Alaskan har Renault ett komplett erbjudande.

Totalt: 13 (av 25)

 

3 konkurrenter

Nissan Navara – läs testet av den här.

Mitsubishi L200 – läs testet av den här

Volkswagen Amarok – läs testet av den här