Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 26 jan 2017 12:54

Snälla Audi Q5 kan försvinna i mängden

Audi Q5

Audi Q5

1/5

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

2/5

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

3/5

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

4/5

Foto: Audi

Audi Q5

Audi Q5

5/5

Foto: Audi

Lite för snällt.

Det är väl egentligen enda anmärkningen på Audis nya mellanklass-suv Q5.

Och så förstås det väldigt röriga systemet för utrustning, paket och tillval.

Jag skriver det här samtidigt som Donald Trump svär eden för att bli amerikansk president. Och kanske är det ögonblicket början till slutet på Audis gigantiska bilfabrik i San José Chiapa, Mexiko.

För det är exakt sådana fabriker som Donald Trump vill stänga.

I fabriken ska Audi bygga andra generationen av sin mycket populära mellanklass-suv Q5.

Audi Q5 är en bil som när jag ser den på bild så vill jag ha den. Den har alla fördelar som en suv har med hög sittposition och högt insteg. Den är lagom snygg utan att sticka ut för mycket och den ser exakt lagom stor ut.

Stoppat test i USA

Så hur är det då bakom ratten i nya Q5? Ja, först var jag på väg till Los Angeles för att testköra bilen men, om det möjligen hade med Trump att göra, vi vet inte, plötsligt så stoppade Audi testkörningen i USA för att de inte fått tillstånd av amerikanska myndigheter att köra med förseriebilar.

Hela testet flyttades då till Mexiko.

För min del blev det då lite för långt bort och några för många resdagar. Istället hinner jag testköra Q5 en vecka i Stockholm innan Audi fraktar upp alla sina testbilar till Åre för säljkonferens och förarutbildningar.

GETINGBETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Q5

Samma karaktär som VW-gruppens bilar

Jag kör en Q5 utan luftfjädring - det kostar 23 700 kronor extra - men med Audis Drive Select där jag kan ställa in olika körlägen.

I autoläget är Q5 väldigt beskedlig och responsen i gaspedal, växellåda och styrning lite väl seg. Nu kör jag VW-gruppens arbetshäst, tvålitersdieseln på 190 hästkrafter, och eftersom jag kört den motorn i så gott som alla typer av bilar så är det med en viss leda jag bedömer köregenskaperna.

VW-gruppens bilar har en väldigt likartad karaktär och kommer du från en VW Passat eller Golf eller en Audi A4 så kommer du att känna igen känslan i varje kurva.

Audi har ändå lyckats bra med den svåra balansen att ge en suv bra köregenskaper, bra komfort och också bra terrängegenskaper, ja, i alla fall skapliga.

Det är också så att en suv som Q5 i grundläget är mer åt komforthållet jämfört med till exempel en A4, trots allt båda bilarna är byggda på samma plattform.

GETINGBETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Q5

Lite för karaktärslös

Interiörutrymmena är bra men precis som med alla suv:ar är bagageutrymmet mindre än på motsvarande bil i kombiutförande. Testbilen har sportstolar med höga sidostöd - för sportig körning - men med ett högt insteg blir det till att hasa över kanten varje gång jag kliver i eller ur. Prova om du vill ha det så innan du betalar extra för sportstolar.

Efter en veckan testkörning är jag inte lika säker längre på att jag vill ha en Audi Q5. Det är lite för karaktärslöst, lite för snällt. Konkurrensen i klassen är också stenhård med flera fina suv:ar från billigare märken, Mercedes fina GLC samt nya bilar från märken som Volvo och Jaguar inom något år.

GETINGBETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Q5

3 Konkurrenter:

BMW X3

Mercedes GLC – läs testet här

Volvo XC60