Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 22 dec 2016 10:16

Porsche Panamera – äntligen fulländad

Porsche Panamera

Porsche Panamera

1/4

Foto: Porsche

Porsche Panamera

Porsche Panamera

2/4

Foto: Porsche

Porsche Panamera

Porsche Panamera

3/4

Foto: Porsche

Porsche Panamera

Porsche Panamera

4/4

Foto: Porsche

Det är för mycket att påstå att Porsche varit utskällda för sin Panamera. I alla fall inte lika mycket som för suv:en Cayenne.

Men det har funnits en tydlig kritik mot den lite klumpiga familjebilen.

Glöm allt det där nu. Andra generationen Porsche Panamera har allt en lyxig och sportig bil ska ha.

Kliv in i bilen och börja njut.

Det har alltid varit speciellt att köra en Porsche Panamera men det har också alltid saknats något. Lite stil, en tydlig tanke eller en strategi för att verkligen särskilja Panamera från sportsyskonet 911.

Nu tycker jag att Porsches designchef - den förre Saab-chefen Michael Mauer - har lyckats hitta något eget till Panamera. Och ändå behålla en tydlig koppling till de mindre sportbilarna i familjen.

De yttre linjerna har förbättrats och förädlats där den klumpiga känslan har lämnat för lite mer stil och finess. Nya Porsche Panamera ser helt enkelt lättare och smidigare ut. Ändå går det att se på taklinjen att bilen är släkt med en 911.

Interiören är kanske den del på bilen som genomgått den största förändringen. Förr var det i princip samma instrumentering som i en 911 och samma lite knöliga sportbilskänsla. Men ska vi vara ärliga så vill är det en sak att vara entusiastisk sportbilsälskare och en annan att vilja ha komforten och lyxen fast med en sportig smekning.

BETYG+BILDER: Så bra är helt nya Panamera

Teknisk finess och komfort

I nya Panamera handlar allt om teknisk finess och komfort. Det finns massage i stolarna, mängder av inställningsmöjligheter och en stor bildskärm som är enkel att sköta. Det är lätt att fastna i alla detaljerna men när jag vant mig kontrollerna går det snabbt att navigera.

Ändå finns sportbilskänslan där - till exempel med samma körlägesvred på ratten som i övriga Porsche-modeller. Där kan jag ställa in körlägena Normal, Sport, Sport Plus eller Individual. De olika lägena påverkar chassi och drivlina och det är både enklare och snyggare än det gamla vredet i mittkonsollen. Hela bilen byggs mer eller mindre om mellan de olika lägena och jag kan få min Panamera att likna antingen en liten Cayman eller en stor Bentley.

Ja, om kraften hade funnits vill säga. Jag testkör snikversionen Panamera 4S som har en 2,9-liters V6:a på 440 hästkrafter. I Sverige finns även en diesel men den mest attraktiva är förstås Panamera Turbo med en V8 på 550 hästkrafter. Lite senare lär det dyka upp ännu häftigare motorversioner.

BETYG+BILDER: Så bra är helt nya Panamera

V6-motorn räcker inte hela vägen

Det kan låta motsägelsefullt när jag gnäller lite på den gamla mer vulgära Panameran men här längtar efter en större V8:a. Jo, så är det, för när jag till slut väljer sport-läget och vill gasa på blir V6:an aningen för mesig tillsammans med den nya åttastegade dubbelkopplingslådan. Det blir inget klipp och det blir framför allt inget fräckt ljud i kupén.

Panamera med V8:a heter Panamera Turbo trots att även V6:an har turboladdning. Men att göra om namnen var kanske för mycket för Porsche - det fick räcka med att bygga in turbo i alla sina bilar, det var tillräckligt revolutionerande bara det.

BETYG+BILDER: Så bra är helt nya Panamera

3 Konkurrenter:

Mercedes E63 AMG

Maserati Quattroporte

BMW 6-serie coupé