Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 10 jun 2015 18:09

Nya kläder ska väcka i40-intresset till liv igen

Hyundai i40.

Hyundai i40.

1/3

Foto: Hyundai

Hyundai i40.

Hyundai i40.

2/3

Foto: Hyundai

Hyundai i40.

Hyundai i40.

3/3

Foto: Hyundai

Hyundai i40 har varit en tjänstebilsfavorit.

Med lite nya kläder ska intresset för den stora kombin väckas till liv igen.

I Europa kallas segmentet för stora kombibilar för D. Försäljningen av den här typen av bilar har sjunkit en aning varför också en och annan tillverkare har plockat bort sina alternativ, som till exempel Honda med Accord.

Andra är inne i en fas med ansiktslyfta modeller som ska ta sig an de helt nyutvecklade bilarna som VW Passat och Ford Mondeo.

Hyundai har valt att göra mindre förändringar på sin i40. Allra mest märks nya växellådor - en sjustegad automat med dubbelkoppling och en sexstegad manuell. Automatlådan kostar 20 000 kronor extra och kan fås till 1,7-litersdieseln med det större effektuttaget på 141 hästkrafter.

 

BETYG + BILDER: Nya Hyundai i40

Skillnaden mot Toyota

Här skiljer sig Hyundai mot till exempel Toyota som inte ansåg sig ha råd att utveckla en automatlåda till den tvålitersdiesel som köptes från BMW. i40 i den svagare versionen på 115 hästkrafter kan bara fås med manuell växellåda.

De nya växellådorna är den största anledningen till att Hyundai kunnat sänka förbrukningen på sina i40-bilar.

Andra förändringar är design av front och bakparti och då främst lyktorna och grillen.

Ljusen har fått sig en översyn och nu kan du få heljusassistans, adaptiva strålkastare och strålkastare med kurvljus. Parkeringsassistans är ett tillval, precis som skyltavläsning.

Ytterligare ett bra tillval är elektronisk styrda bakstötdämpare.

Det gäller alltså att titta ordentligt på utrustningslistan när du köper en i40 - här finns mycket att plocka till men som också kan ingå i olika paket.

Inga större språng

Då det här är en uppdaterad bil har Hyundai inte tagit några större språng när det gäller säkerhet eller internetuppkoppling - det får vi vänta med tills nästa generation. Det finns alltså inte någon form av autobroms vilket troligen betyder att i40 inte kommer att nå fem stjärnor i EuroNCAP, om bilen ens kommer att krocktestas i nuvarande form.

Jag gillar köregenskaperna på i40 och den nya växellådan är en klar förbättring. Jag tycker också att ljudnivån i kupén sjunkit en aning.

Vi testkör motorn med det större effektuttaget, 141 hästkrafter, och responsen från motorn är riktigt bra. Flera tillverkare har satsat på kvickare respons för att kunna ta ner effekten i motorn och ändå ge sken av bra kraft. Och det fungerar faktiskt. I normal körning upplevs bilen rappare och det är först vid hård acceleration som kraftskillnaden märks.

 

BETYG + BILDER: Nya Hyundai i40