Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 23 mar 2017 08:48

Nya Hyundai i30 lockar med tufft utseende

Snygg design och ett bra baksäte. Det är några av superlativen från det färska testet av i30 hemma i Sverige.

Snygg design och ett bra baksäte. Det är några av superlativen från det färska testet av i30 hemma i Sverige.

1/3

Åtta tum, så stor är den stora konsollen som sitter mer eller mindre utanpå och ovanför resten av instrumentbrädan.

Åtta tum, så stor är den stora konsollen som sitter mer eller mindre utanpå och ovanför resten av instrumentbrädan.

2/3

Ett vridstyvare chassi har färbättrat väghållningen men styrresponsen kunde varit vassare.

Ett vridstyvare chassi har färbättrat väghållningen men styrresponsen kunde varit vassare.

3/3

Jag kanske borde ha förstått vad som var på gång när bilen börjar med en "systemgenomgång" när jag trycker på startknappen.

För rent tekniskt är det här en bil som tar tid på sig.

Men den är snygg.

Då och då har jag förundrats över främst japanska biltillverkares sätt att se på bilägaren. De verkar resonera som att de måste skydda bilföraren till varje pris. Allt ska ske väldigt långsamt och pedagogiskt. Varje knapptryckning eller förändring från stillastående måste ske med åtta olika kontroll- och säkerhetssystem.

Tyvärr verkar det här synsättet ha spridit sig till Sydkorea. När jag kör iväg med Hyundais nya i30 tänker jag på Kias utvecklingschef Albert Biermann som jag träffade på Kia/Hyundais stora utvecklingsavdelning utanför Seoul i Sydkorea i december 2016.

Biermann arbetar som bäst med den nya prestandabilen Hyundai i30N - en slags värstingversion av den bilen jag testkör i Stockholm.

Hur ska Biermann skapa den direktkontakt mellan bil och förare – som jag vet att han gillar – i en i30?

Är det möjligt att N-versionen kan komma att skilja så mycket mot den bil jag sitter i?

Och vad tänkte egentligen Biermann första gången han körde den här bilen?

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Hyundai i30 

Oharmonisk växellåda

Jag upplever direkt också en disharmoni mellan gaspedal och koppling – jag har en sexstegad manuell låda. När jag släpper gasen så hålls varvtalet uppe lite för länge. Kopplingen har sitt dragläge aningen för högt upp så det blir problem med finjusteringen.

Resultatet blir en ryckig körning som det tar några dagar att arbeta bort. Dessutom finns den alltid där i bakgrunden och körningen blir ansträngd och inte alls så direkt och mjuk som jag vill ha den.

Designen liknar väldigt mycket det som VW-gruppen skapat med sina mer raka linjer. Hyundai har helt släppt de där svepande Mazda-inspirerande linjerna på sidan och de runda formerna.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Hyundai i30 

Ingen integrerad bildskärm

Hyundai i30 ska signalera stil och klass. Interiören håller inte riktigt samma nivå med en stor bildskärm som inte är integrerad i instrumentbrädan och relativt enkla stolar.

Hyundai har valt att lägga i30 på en hyggligt hög säkerhetsnivå med autobroms, kollisionsvarnare och adaptiv farthållare.

Priserna för i30 börjar på strax under 175 000 kronor men det vandrar rätt snabbt uppåt beroende på drivlina. i30 har dubbelkopplingslåda som automatalternativ och det imponerar med tanke på bilklass och pris. Flera konkurrenter i samma prisklass överger den dyrare dubbelkopplingslösningen för konventionella automatlådor, som till exempel Ford.

Hyundai visade sin kombiversion av i30 i Genève och den blir såklart storsäljaren i modellprogrammet i Sverige. Men femdörrarsbilen har också bra utrymmen för den som inte alltid behöver tre personer i baksätet och stort bagage. 

Bagageutrymmet är större än i till exempel en femdörrars-Golf. Det imponerar.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är nya Hyundai i30

3 Konkurrenter:

Opel Astra 

Kia Ceed 

VW Golf