ANNONS
X
EXPRESSEN.SE

Nya BMW 5-serie Touring lyfter inte riktigt

BMW:s nya femkombi lyfter inte riktigt, skriver Jan-Erik Berggren.

BMW:s nya femkombi lyfter inte riktigt, skriver Jan-Erik Berggren.

1/4

Foto: BMW

Egenskaperna finns kvar men har maskerats en aning.

Egenskaperna finns kvar men har maskerats en aning.

2/4

Foto: BMW

Designen går hand i hand med sedan-bilen.

Designen går hand i hand med sedan-bilen.

3/4

Foto: BMW

BMW erbjuder ett Business-paket för tjänstebilsföraren där en Touring kryper under 8,5 basbelopp.

BMW erbjuder ett Business-paket för tjänstebilsföraren där en Touring kryper under 8,5 basbelopp.

4/4

Foto: BMW

Nya BMW 5-serie Touring lyfter inte riktigt

Med testet av sedanvarianten av BMW:s nya 5-serie i färskt minne var det tänkt att det här skulle bli en ny hyllningstext till en av de bättre kombibilarna på marknaden.

Men trots luftfjädring bak lyfter inte femkombin riktigt.

BMW rullar snabbt fram kombiversionen av sin nya 5-serie, internt döpt till G31, för att försöka hänga på Mercedes och Audi i premiumfighten. Mercedes lockar till sig många köpare med sin nya E-klass och då Audi dröjer med konkurrenten A6 till 2018 tänkte säkert BMW, helt rätt, att 2017 kunde vara ett år då BMW:s bil var färskast i bilhallen.

Inte minst gäller det här förstås tjänstebilsköparna som står inför ett bilbyte i år.

Ni kanske minns min hyllning till BMW när jag i vintras testade den nya 5-serien för första gången. Då körde jag en kvick och lätt 520d som sedan och imponerades av det nya lättare chassit och den fina drivlinan.

 

LÄS MER: Vi testar BMW 5-serie sedan med fyrhjulsdrift 

 

Egenskaperna finns förstås kvar i kombin men har maskerats en aning. Viktminskningen är inte lika tydlig och det är lite som att köra en sedan med ryggsäck på. BMW har inte fått till samma lätthet i responsen och samma pigga attityd.

Drivlinan där en fyrcylindrig diesel på 190 hästkrafter känns silkeslen och ändå kraftfull imponerar fortfarande. I vintras fick vi testa fyrhjulsdriften och kanske var det den som gjorde skillnad, att bilen kändes lite mera alert.

Designen går hand i hand med sedan-bilen, såklart, och även kombin får en lite lägre front. Bilen ser lite bredare och kraftfullare ut och i mitt tycke har BMW snyggat till sin 5-serie ordentligt. Även för kombin har luftmotståndet sänkts. Kombin har växt en aning jämfört med tidigare generation och lastar nu 570 liter under insynsskyddet vilket är mer än tidigare men fortfarande något mindre än till exempel Mercedes E-klass.

 

LÄS MER: BMW 5-serie Touring - betyg i 5 kategorier 

 

Även benutrymmet i baksätet har blivit större, och konstigt vore väl annars i en bil som är mycket nära fem meter lång.

Sedanen hade inte luftfjädring men det är standard på kombin vilket du har nytta utav både när du lastar mycket och när du ska dra tunga släp. Precis som tidigare är fyrhjulsdrift och bakhjulsstyrningen tillval. Även automatlådan kostar lite extra men är förstås något som är värt pengarna alla dagar i veckan. Du får också betala den elektroniska stötdämparkontrollen, 11 900 kronor.

Det är inte lätt att få någon ordning på BMW:s tillvals- och paketlista, inte mer än att det tar tid att hitta rätt och räkna med att det kommer att kosta 50 000 till 100 000 kronor extra, minst.

BMW erbjuder ett Business-paket för tjänstebilsföraren där en Touring kryper under 8,5 basbelopp. Det tillsammans med fina köregenskaper och ökat lastutrymme betyder att BMW nu kan konkurrera med den snyggare Volvo V90 och modernare Mercedes E-klass. Audi lär svara nästa år med sin nya A6.

 

LÄS MER: BMW 5-serie Touring - betyg i 5 kategorier 

 

3 Konkurrenter:

Volvo V90

Mercedes E-klass

Audi A6

Relaterat