Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 30 dec 2017 14:00

Nu laddar Allt om Bilar för nytt viktigt långtest

Första långtestbilen: Volvo V60.

Första långtestbilen: Volvo V60.

1/7

Foto: YLWA YNGVESSON

Nya långtestbilen: Kia Niro PHEV.

Nya långtestbilen: Kia Niro PHEV.

2/7

Vi tankar bensin i testbilen Kia Niro PHEV – men helst ska vi ladda med el.

Vi tankar bensin i testbilen Kia Niro PHEV – men helst ska vi ladda med el.

3/7

Ford S-Max - en riktig familjebil.

Ford S-Max - en riktig familjebil.

4/7

Foto: JAN-ERIK BERGGREN

Opel Astra – en Car of The Year som testades över en vinter.

Opel Astra – en Car of The Year som testades över en vinter.

5/7

Vi körde totalt tre olika versioner av Mitsubishi Outlander PHEV.

Vi körde totalt tre olika versioner av Mitsubishi Outlander PHEV.

6/7

Foto: DAVID JAKOBSSON

Vi gillade bagageutrymmet på Skoda Superb.

Vi gillade bagageutrymmet på Skoda Superb.

7/7

Foto: DAVID JAKOBSSON

Sveriges billigaste laddhybrid och ett av vinterns allra bästa bilköp.

Det är Kia Niro PHEV som parkerat i Allt om Bilars långtestgarage.

Nu ska vi testa hur laddhybriden fungerar under en tuff svensk vinter.

Det var för fem år sedan Allt om bilar plockade tillbaka Expressens välkända tradition med att testa bilar under en lite längre period och under flera mil.

Först ut var en Volvo V60 diesel som vi körde hela 10 000 mil med. Testet gjordes som en hyllning till Expressens motorredaktör Lennart Öjesten som 1963 införde de allra första längre biltesterna i svenska tidningar. Öjesten var pionjär och den förste som började testa bilar på det sätt som görs än i dag. 

Före långtesterna i Expressen hade informationen om nya bilar mest handlat om att berätta vad tillverkarna ville ha sagt om en modell. Expressen var först med att testa och kritiskt granska bilarna och dessutom att göra det under tuffa förhållanden.

 

TEST: Vi kör världens snabbaste suv 

 

Vi ska ladda ofta

I vinter ska vi testa laddhybridversionen Kia Niro. Vi ska testa hur det är att ladda bilen ofta. Hur bra laddningen fungerar och hur snålt det går att köra bilen.

Många bilköpare är oroliga för att laddhybriderna drar för mycket bensin under framför allt långkörningar och att batteriet inte ska vara så effektivt på vintern.

Bilen som testas har redan rullat cirka 800 mil men det är bara bra för då är den ordentlig inkörd. Vi testar bilen med dubbfria vinterdäck men eventuellt kan bilen utrustas med dubbdäck lite senare i vinter för att se dels hur de däcken fungerar men också hur bilen fungerar med dubbdäck.

För att verkligen kunna ladda bilen på ett normalt sätt för en förare av en laddhybrid har vi en parkeringsplats med laddbox förberedd vid Expressens redaktion.

 

TEST: Porsches nya kombi en drömbil för familjen 

 

Klimatanläggningen drar i gång bensinmotorn

Kia Niro PHEV har körts under de först veckorna i december och bilen ska utsättas för olika prövningar under vintern. Vi ska också hinna med att köra bilen på sommardäck innan vi gör en fullständig utvärdering.

Du kan följa vårt långtest här på alltombilar.se och det går också bra att mejla era specifika frågor om bilen. Vi har redan fått en fråga från en annan bilägare som rör klimatanläggningen och varför den tvingar i gång bensinmotorn.

Och tyvärr är det så att klimatanläggningen på vintern kräver så mycket energi att bensinmotorn går i gång. Ett knep är att köra med rattvärme och stolsvärme så mycket det bra går och bara använda klimatanläggningen för att bli av med imma på insidan av bilrutorna. Det har vi testat och det fungerar. Men det här ska vi testa mera under vintern.