Något skaver med Alfa Romeos suv

Alfa Romeo Stelvio är snygg. Men köregenskaperna når inte upp till samma standard som hos konkurrenten Volvo XC60.
Foto: Alfa Romeo
Foto: Alfa Romeo

Kanske har det med höga förväntningar att göra.

Eller så beror det på att Alfa Romeos unga utvecklingsteam helt enkelt underskattat utmaningen att bygga en välbalanserad och sportig suv.

För det är nånting med snygga Alfa Romeo Stelvio som skaver.

Det börjar redan när jag kör i väg från Alfa Romeo-importörens kontor i Kista norr om Stockholm. Jag pillar å pillar på stolsinställningarna innan jag hittar någorlunda rätt. Jag börjar få otäcka minnesbilder av helt omöjliga äldre Fiat-bilar innan jag får bort svankkuddarna. Ändå får jag lust att stanna och böja rätt stolen som inte ger tillräckligt med stöd till varken skuldror eller huvud.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Alfa Romeo Stelvio 

Motorn är stökig

Nästa sak som börjar skava är dieselmotorn. Redan när jag testade Alfa Romeo Giulia – som delar plattform med Stelvio – valde jag i det längsta bort dieselmotorerna. Anledningen är att dieselmotorns karaktär inte lirar med Alfa Romeos köregenskaper. Det behövs respons och pigga reaktioner för att spela med styrningen och chassit. Det ger inte dieselmotorn – inte alls, inte ens nära. Det blir bara väldigt stökigt och bråkigt.

Efter ett par testdagar där Stelvio på vissa sätt växt men på andra fortfarande är en mindre besvikelse försöker jag att analysera varför. Kanske beror allt på att jag efter Giulia-upplevelsen, nästan uppenbarelsen, haft väldigt höga förväntningar på Stelvio. Designen skapar också ett ha-begär som rasar till viss del när jag sitter vid ratten.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Alfa Romeo Stelvio 

Volvo XC60 hittade rätt

Det är tydligt när jag kör Stelvio att det är svårt att hitta rätt balans i en sportig suv. Insikten får mig att imponeras ännu mer av ingenjörerna på Volvo som i XC60 hittat rätt där Alfa-gänget gått fel. Under testveckan med Stelvio får jag också chansen att köra Audis sportiga SQ5 och även det är en bil där balansen i styrning och drivlina är så mycket bättre än i Stelvio.

Den snabba styrningen som blixtrade och imponerade i Giulia blir lite för snabb i den högre och större Stelvio. Och då har Alfa-ingenjörerna ändå försökt göra styrningen i Stelvio trögare vilket gör den jobbig att köra rakt fram på motorväg. Sen, när jag väl börjar svänga, blir det ryckigt och inte alls så mjukt som en suv kräver.

BETYG I 5 KATEGORIER: Så bra är Alfa Romeo Stelvio 

Når inte upp till höga förväntningarna

På samma sätt är responsen i gaspedalen och från växellådan för ryckig för att skapa bra komfort, trots att motorn reagerar segt. Jag provar de olika körlägena men hittar inget läge som passar, helst vill jag kombinera några egenskaper från vardera a, d och n.

Om det här låter negativt så beror det till viss del på förväntningarna. Stelvio är en snygg och rymlig suv som sticker ut på vägen och plattformen Giorgio har gett Alfa Romeo stora möjligheter att bygga många trevliga bilmodeller. Tyvärr blir det ingen kombiversion av Giulia och jag hoppas att balansakten kommer att fungera bättre i de kommande modellerna än i Stelvio.

3 Konkurrenter:

Volvo XC60

Jaguar F-Pace

Mercedes GLC

Alfa Romeo Stelvio Super 2,2 AWD

Pris: från 438 000 kronor.

Garantier: 3 år nybil, 3 år vägassistans, 3 år lack, 8 år rost.

Motor: Fyrcylindrig diesel, turbo.

Cylindervolym: 2 143 cc.

Effekt: 210 hk.

Vridmoment: 470 Nm.

Kraftöverföring: Åttastegad automat, fyrhjulsdrift.

0–100 km/h: 6,6 sekunder.

Toppfart: 215 km/h.

Bränsleförbrukning: 4,8 liter per tio mils blandad körning.

CO2: 127 gram/km.

Längd x Bredd x Höjd: 4 687x1 903x1 671 mm.

Tjänstevikt: 1163 kg.

Dragvikt: 2 300 kg.

Annons: