Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 30 sep 2017 19:18

Mitsubishi Eclipse och Volvo XC60 – varandras totala motsatser

1/5

2/5

3/5

Den märkliga bakrutan på Mitsubishi Eclipse Cross inifrån.

Den märkliga bakrutan på Mitsubishi Eclipse Cross inifrån.

4/5

Volvo XC60 vs Mitsubishi Eclipse Cross.

Volvo XC60 vs Mitsubishi Eclipse Cross.

5/5

TANNIS. Det är bilmärket som slog igenom med en laddhybrid men som nu presenterar en ny modell utan den moderna drivlinan.

Mot bilmärket som nu bestämt sig att satsa allt på elbilar och laddhybrider.

Men det är mer än så. Mitsubishi Eclipse Cross är den raka motsatsen till Volvo XC60.

I februari hälsade jag på hos Mitsubishis utvecklingsavdelning i tyska Tribor. Som ende svenska journalist fick jag träffa Mitubishis designchef Tsunehiro Kunimoto och jag fick köra en maskerad Eclipse Cross. Några veckor senare visades den färdiga bilen på bilsalongen i Genève.

Tsunehiro Kunimoto sa alla de rätta sakerna om den nya designen och köregenskaperna. Nu sitter jag i den helt färdiga bilen vid Årets Bil-juryns testvecka i norra Danmark. Jag har precis kört Volvos nya laddhybrid XC60 T8 och det är tydligt att de här två bilarna är varandras totala motsats.

Volvo rusar för att få ut fler elbilar och laddhybrider medan Mitsubishi – trots framgången med Outlander – inte monterat en hybrid i Eclipse. Volvo har också silkesmjuk styrning, stadiga vägegenskaper och en drivlina som agerar med kraft och precision. 

LÄS MER: Vi testkör Mitsubishis hemliga suv 

CVT-lådan är så steglös den kan bli

Att köra Mitsubishi är något helt annat. CVT-lådan är så steglös den kan bli så samtidigt som motorn rusar vid gaspådrag tar det tid innan farten ökar. Drivlinan måste passa den asiatiska "dutt-gas-stilen" helt perfekt. Att dutt-gasa är att omväxlande gasa och släppa gasen helt i en slags målsättning att försöka rulla frihjul så mycket som möjligt. Det fungerar så länge jag inte behöver öka farten.

Där XC60 briljerar i att inte rolla eller kränga är Eclipse mer topptung och gungar mer fram. Jag inbillar mig att många amerikanska bilköpare älskar det.

Mitsubishi ska märkas

Designchefen Tsunehiro Kunimoto förklarade att de framtida Mitsubishi-bilarna ska synas och märkas. Och det har han lyckats med. Den speciella bakdelen är full av linjer. Inuti bilen skapar den delade bakrutan en helt egen bakåtvy. 

Interiören är klart inspirerad av Toyota och Lexus med en bildskärm som sticker upp och en mindre styrplatta i mittkonsollen. Tänk Toyota C-HR och Lexus NX och ni har en vink om hur Eclipse Cross ser ut på insidan.

Paddlarna vid ratten och varningssignalen när bilen glider över i fel fil är det enda som känns igen från succén Outlander. Tyvärr. För jag gillar den mer kantiga och tydliga designen på Outlander. 

LÄS MER: Volvo XC60 är roligaste hybriden på vägen 

Mitsubishi behöver trimma växellådans funktion som skiftar mellan manuell och automatisk växling. Har jag växlat ner själv förväntar sig lådan att jag ska fortsätta i manuellt läge under väldigt lång tid. Här väljer andra tillverkare att snabbt gå tillbaka till automat om föraren inte växlar. Effekten blir att jag i en korsning tror att bilen ska växla och bilen tror att jag ska växla. Motorn rusar och jag blir irriterad.

Mitsubishi planerar för en ännu mindre suv än Eclipse Cross och en större suv än Outlander. Jag hoppas att de den gången utgår mer från Outlander än från Eclipse Cross.

Och Volvo XC60 behöver inte känna sig hotad av Eclipse Cross – de slåss aldrig om samma bilköpare, inte en chans.