Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 23 jul 2015 16:23

Mercedes GLC – en komplett kompaktsuv

1/2

Foto: Daimler Ag - Global Communicatio

2/2

Foto: Daimler Ag - Global Communicatio

BASEL. Europas vurm för kompakta stadsjeepar visar inga tecken på att avta – och konkurrensen är stenhård.

Med GLC utmanar Mercedes äntligen sina tyska landsmän på allvar.

Det har blivit dags för Mercedes att ta farväl av GLK. I stället kommer GLC – en ersättare som inte delar några större likheter med sin föregångare. Det kommer med största sannolikhet visa sig vara ett smart drag.

 

BETYG + BILDER: SÅ BRA ÄR MERCEDES GLC

 

Mer strömlinjeformad

Precis som namnet antyder bygger GLC på samma plattform som den nya C-klassen. Det ger bilen en längre hjulbas än den utgående kompaktsuven, och yttermåtten är nu snarlika de hos huvudkonkurrenterna Audi Q5 och BMW X3.

GLC har också kommit närmre storsäljarna i klassen rent estetiskt. GLK:s kantiga yttre har bytts ut till förmån för ett mer strömlinjeformat utseende som ska tilltala en större publik, och resultatet är en riktigt snygg bil. Den här gången går det inte att ta miste på vilka som ligger bakom det spänstiga designspråket – även om det överdimensionerade emblemet skulle saknas på den kromade grillen.

Det mer generiska utseendet gör visserligen att GLC inte utmärker sig i mängden på samma sätt som GLK gjorde. Men ungefär där slutar den korta listan över det skulle kunna räknas till föregångarens fördelar.

 

 BETYG + BILDER: SÅ BRA ÄR MERCEDES GLC

 

Riktigt bekväm att köra

Den 170 hästkrafter starka dieseln ger knappt ifrån sig ett ljud när bilen kryssar fram på motorvägarna mellan schweiziska Basel och tyska Ettenheim. Men det största trumfkortet är inte motorn, som numera har några år på nacken. Komponenten som får GLC att lysa starkast är i stället Mercedes egenutvecklade automatlåda med nio steg. Den växlar makalöst sömlöst och bidrar till att göra varje gaspådrag till en riktigt behaglig upplevelse.

Vid den franska landsgränsen börjar det att bära uppåt. Med körläget ”sport+” anpassas chassi, fjädring och växlingspunkter så att GLC blir smidigare på de snirkelkrokiga bergsvägarna. Mercedes har dessutom lyckats få ner vikten med 80 kilo genom ökad användning av aluminium och stål med högre hållfasthet. Därför är det är lätt att glömma att bilen faktiskt är större än GLK på alla ledder.

Den fyrhjulsdrivna bilen gör sig också bra i oländig terräng. Även om det knappast kommer att vara det huvudsakliga användningsområdet för merparten av de svenska kunderna känns det förtroendeingivande att den enkelt tuggar sig upp för de brantaste grusbackarna.

Viktminskningen, den mer aerodynamiska designen och den nya växellådan har inte bara gjort bilen trevlig att köra. Enligt Mercedes har förändringarna också gjort den upp till 19 procent mer bränslesnål. Det är svårt att veta exakt hur mycket bättre GLC är på den punkten, men vi kan i alla fall säga så här: med en tjänstevikt på 1845 kilo, en pigg dieselmotor och en förbrukning på cirka 0,5 liter milen har Mercedes lyckats bra med effektiviteten.

 

BETYG + BILDER: SÅ BRA ÄR MERCEDES GLC

 

Rymligare än föregångaren

De större yttermåtten har gjort GLC rymligare på insidan. Bagaget är med sina 550 liter bland de bästa i klassen. Ändå har man inte stulit utrymme från baksätet, där långa personer numera får plats utan att krypa ihop.

I förarmiljön är komforten precis lika bra som man förväntar sig att den ska vara i en ny Mercedes. Sätena går att anpassa precis som man vill ha dem, och till skillnad från flera andra bilar i segmentet gäller det även sittdynans längd. På den träbeklädda mittkonsolen sitter reglage i aluminium och touchkontroller med snabbkommandon för den som vill slippa fingeravtryck på den sju tum stora infotainmentskärmen. Testbilen har tilläggspaketet ”EXCLUSIVE”, men även i grundutförande andas hela interiören premium.

Utrustningsnivån är relativt hög i instegsmodellen 220 d 4MATIC med den lilla dieseln – som nog måste betraktas som det vettigaste valet. Automatlådan och funktionen för att välja mellan olika körlägen är några exempel på saker som inte hade behövt vara standard. I det utförandet börjar bilen på 408 900 kronor. Det är ungefär vad en BMW X3 kostar med likvärdig drivlina, och aningen dyrare än vad du får betala för motsvarande Audi Q5 eller Volvo XC60.

Sett ur det perspektivet är den relevant prissatt, men hur man än vrider och vänder på det är det ingen billig bil. Vill man ha den 204 hästkrafter starka 250d får man lägga på ytterligare 34 000 kronor.

Med det sagt är GLC på alla sätt en väldigt bra bil. Utseendemässigt saknar den det Geländewagen-komplex som GLK bar på, vilket kanske kan störa några få anhängare från förr. Men i övrigt har den alla modernare attribut som borde locka en bredare kundkrets.

Vid släppet i september är Mercedes redo att plocka betydande marknadsandelar från konkurrenterna i det heta kompaktsuv-segmentet.