Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 17 mar 2017 14:12

Med rätt pris kan Fiats nya kombi vara rätt val

1/2

2/2

TANNIS. Först skulle bilen inte säljas alls.

Sen har vi fått vänta på att få kombin.

Men jag förstår faktiskt inte varför Fiat-importören tvekar om Tipo, så dålig är den inte.

Fiat har inte så stor marknadsandel i Sverige och egentligen är det väl numera bara popbilen 500 som låter tala om sig. Därför är det märkligt att importören inte gasar med nya mellanklassbilen Tipo. Tipo har funnits i vårt grannland Danmark en längre tid men det är först nu den kommer till Sverige. Och i skrivande stund saknas det pris- och lanseringsuppgifter om när Tipos kombiversion släpps till svenska köpare.

Jag fick en möjlighet att köra Fiat Tipo SW i samband med Car of The Year-testerna i Danmark. Där fanns Tipo både som sedan och kombi men jag valde förstås att titta närmare på mellanklasskombin. Namnet Tipo har Fiat använt tidigare och bilen blev faktiskt car of The Year 1989. Det kommer inte att hända 2017. Tipo är i dag en relativt konventionell mellanklassbil utan något speciellt nytänkande. Ändå kan det här vara ett intressant alternativ till flera etablerade bilmärken i klassen. Speciellt om Fiat-importören lyckas förhandla ner priset. Instegspriset för en sedan-Tipo är så lågt som 129 000 kronor men jag gissar att en kombi kommer att kosta cirka 200 000 kronor eller mer.

 BETYG+BILDER: Så bra är Fiat Tipo

Tipo möter hård konkurrens

Redan där landar Tipo strax över bilar som Peugeot 308 och Opel Astra vilket betyder problem att få ut många bilar på marknaden. Jämfört med de både 308 och Astra kan Tipo bara konkurrera med utrymme, både i baksätet och bagageutrymmet. Bagageutrymmet är också tillgängligt med ett lågt lastgolv. I resterande kategorier får Tipo det mycket svårt.

Jag brukar ha svårt att få till en bra körställning i Fiat-bilar men i Tipo fungerade det okej för min del. Några av mina kolleger klagade på stolarna under testveckan i Danmark.

Köregenskaperna var neutrala och Fiat hänger hyggligt med i utvecklingen utan att ligga först inom något område. Under testkörningen är det inget som sticker ut alls - tvärtom känns Tipo på många sätt som bilar har gjort under de senaste fem, sex åren. Det tydliga skillnaden är en stor bildskärm i mitten av instrumentbrädan i stället för den gamla vanliga displayen.

 BETYG+BILDER: Så bra är Fiat Tipo

Krockbetygen talar mot Tipo

Men Fiat har inte tänkt längre än så med Tipo. De har byggt en ordinär mellanklassbil med stora mått för att ha något att erbjuda de kunder som redan hittat till Fiat-handlaren. Med den taktiken är det svårt att locka till sig nya kunder och lyckas som sagt inte importören att pressa priset så att Tipo SW blir den allra billigaste mellanklasskombin är det svårt att synas och märkas i en tuff omgivning. Det är också svårt att sälja bilen i Sverige med så usla krockbetyg som Tipo fått i EuroNCAP.

 BETYG+BILDER: Så bra är Fiat Tipo i 10 kategorier

3 Konkurrenter:

Suzuki Baleno

Renault Megane Sport Tourer

Seat Leon 5D