Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 14 jul 2016 11:29

Lexus GS 450h – på flera sätt bäst i klassen

Innan du köper en Audi, Mercedes eller BMW – testa en Lexus GS 450h!

Innan du köper en Audi, Mercedes eller BMW – testa en Lexus GS 450h!

1/2

Foto: Lexus

Den är inte bara skön att köra, det är också en riktigt snygg bil.

Den är inte bara skön att köra, det är också en riktigt snygg bil.

2/2

Foto: Lexus

Audi A6, BMW 5-Serie och Mercedes E-Klass brukar vara de självklara kandidaterna när det handlar om premiumbilar.

Men det här är tråkiga val.

Det finns andra modeller som ibland oförtjänt hamnar i skuggan av de tyska jättarna.

En av dem är Lexus GS 450h. Och det är på flera sätt den bästa bilen i klassen.

Lexus GS 450h är för det första en bländande vacker bil med en design som vågar sticka ut på ett helt annat sätt än tyskarnas. Proportionerna är utsökta och de skarpa linjerna kommunicerar både elegans, kraft och självförtroende. Vår testbil är dessutom lackad i en pärlande vit nyans som blänker vackert i solljuset och som förhöjer utseendet ytterligare en nivå.

Inredningen är minst lika snygg som exteriören – titta på bilderna! Testbilen har en skinninredning som upplevs som mycket exklusiv och välgjord. Knappar, reglage, alla ytor i bilen… ja allt ger känslan av superkvalitet.

 BETYG+BILDER: Så bra är Lexus GS 450h

Lysande komfort

Lexus GS 450h är inte bara fin att titta på, den är också överraskande skön att åka i och håller också här minst jämna steg med de tre stora tyskarna. Fjädringskomforten är lysande, chassit upplevs som fast samtidigt som bilen rör sig mjukt över alla typer av ojämnheter. GS går också mycket tyst, även om man skulle få för sig att testa riktigt höga hastigheter behöver man inte uppleva vare sig däckbuller eller överdrivet mycket vindljud.

Drivlinan bidrar också till den harmoniska upplevelsen i GS 450h. Här finns en kraftfull V6-motor på 3,5 liter som samverkar med en elmotor på 200 hästar och 275 Newtonmeter. Till skillnad från många av sina konkurrenter har Lexus struntat i att förse sina bilar med en dubbelkopplingslåda och därmed försöka göra körningen lite sportigare. Nej, här är det en steglös CVT-låda som gäller. Och när man väl vänjer sig vid den upptäcker man att den i hög utsträckning bidrar till att skapa harmoni i drivlinan och i körningen.

 BETYG+BILDER: Så bra är Lexus GS 450h

Lika rolig som BMW 5-Serie

Men även utan dubbelkopplingslåda och snabba tydliga växlingar och trots ett chassi som tydligt optimerats för komfort är Lexus GS 450h också en rolig bil att köra. Visst, känslan i styrningen är kanske väl maskerad och som förare upplever man inte någon riktig kontakt med underlaget – men bilen hänger med bra när man provocerar den lite. Faktum är att jag tycker att Lexus GS 450h är lika rolig att köra som BMW 5-Serie, bilen som brukar vara måttstocken i den här klassen.

Lexus GS 450h är en dyr bil, instegspriset är nämligen hela 613 300 kronor. Och om man vill ha den välutrustade F-Sportversionen som vi provkör kostar det 93 200 kronor till. Men ändå, om man har tänkt skämma bort sig själv med en premiumbil i den här klassen bör man provköra Lexus ordentligt innan man springer och köper en Audi, BMW eller Mercedes. En sådan provtur kan bli en ordentlig ögonöppnare.

 Sugen på en Lexus GS 450h? Här kan du se vad din gamla bil är värd