Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 2 jul 2018 14:45

LÅNGTEST: Kia Niro är den perfekta vardagsbilen i stan

1/2

Foto: KIA

2/2

Foto: KIA

Det är bara så enkelt och behagligt.

Långtestet av Kia Niro PHEV ger en vink om framtiden.

Snål elbilskörning blir en del av vardagen.

1963 började Expressen konsumenttesta bilar och direkt inleddes tester av bilar under en lite längre period. Testerna pågick i många och initiativtagaren Lennart Öjesten prisades bland annat med Stora Journalistpriset 1974 för sin bevakning av oljekrisen och förslaget om ransonering av olja i Sverige. 

2013 tog vi Öjestens långtester vidare när vi körde en Volvo V60 i 10 000 mil och kontinuerligt rapporterade om hur bilen klarade sig. Och sedan dess har vi testat Mitsubishi Outlander PHEV, Ford S-Max, Skoda Superb och Opel Astra under lite längre perioder.

Den senaste i raden av långtestbilar har varit Kia Niro PHEV. Efter en rad dieselbilar kom vi tillbaka till laddhybriden. Och en så kallad crossover. Därmed har långtestbilen den här gången prickat trenden i bilvärlden.

LÄS MER: Vi testar hybridversionen av Kia Niro 

Bilen lagom

När Kia presenterade sin modell Niro hade de svårt att förklara vad det var för slags bil. Det är inte en kombi men heller inte en femdörrars halvkombi eller en suv. Niro är lite av allt.

Det märks. Kia Niro är en väldigt mångsidig bil som passar bra till mycket. Baksätet går att fylla med folk, bagageutrymmet kan utnyttjas på ett bra sätt och både komfort och köregenskaper håller en hög nivå. 

Att köra en Kia Niro handlar förstås inte om den vassaste styrningen eller stabilaste chassit. Men det här heller inte trögt eller gungigt. Det är lagom – av väldigt mycket.

Med laddhybrider följer kravet på laddning. Under större delen av testperioden hade jag tillgång till en laddbox på jobbet och ett vanligt 230-uttag hemma. För att verkligen köra snålt behöver du skapa en rutin för laddning. Två saker hände vi laddningen:

1) Då och då hoppade inte laddningen i gång, men det hände kanske en gång av 20 och med Kias app kunde jag lätt ha upptäckt det.

2) Luckan till ladduttaget stängdes inte och bilen varnade för öppen lucka. Det hände för ofta och berodde inte bara på slarv av mig. Designen behöver förbättras.

LÄS MER: Vi testar Kia Optima PHEV 

Längst räckvidd i klassen

Niro PHEV har vid gynnsamma förhållanden och försiktig körning en räckvidd på el på 58 kilometer. Med laddat batteri och en snygg display för att mäta förbrukning och körmönster ger jag mig ut i trafiken. Det blir snabbt en tävling mot mig själv att köra så snålt som möjligt och jag vill för allt i världen inte få någon procentmarkering vid "aggressivt".

Niro PHEV är inte någon landsvägsslukare men komforten och ljudnivån i kupén fungerar även i högre farter. Förbrukningen blir lidande vid snabb motorvägskörning men det är långt ifrån lika tydligt som i förra generationen av Mitsubishi Outlander PHEV att motorn suger i sig mycket bensin i höga farter.

Vi testar Niro PHEV både med vinter- och sommardäck och kupéljudet är relativt lågt året om. Men kupévärmaren slukar lite energi så vill du inte att bensinmotorn ska börja jobba måste du klara dig utan värmare. Många Niro-ägare använder stols- och rattvärme i stället för kupévärmaren för att kunna köra snålt.

Kia Niro PHEV är Sveriges billigaste laddhybrid – frånpris 298 900 kronor – och tillräckligt stor, rymlig och bekväm för att vara ett alternativ till betydligt dyrare konkurrenter. Och i tider när flera tillverkare brottas med långa väntetider på sina laddhybrider kommer Niro PHEV att fortsätta sälja bra.

LÄS MER: Vi testar Kias nya mellanklassbil Ceed 

Storbilskänsla

Slutintrycket av Kia Niro PHEV är att det är ett perfekt mellansteg till elbilen. Det finns inga sportiga egenskaper alls men det är inte heller det som det handlar om. Kia Niro PHEV ska köras lugnt och försiktigt – då kommer den till sin rätt.

Det är väldigt enkelt och tryggt men Niro ger mer storbilskänsla än de mindre syskonen, till exempel Stonic. Det är på många sätt en mindre Sportage som du kan smyga fram med på el.

Med Niro PHEV kommer du också snabbt in i logistiken för laddning och kan utnyttja laddstolparna där det finns. Det går bra att ladda hemma även utan en laddbox så du behöver inte göra någon investering.