Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 14 nov 2011 15:13

Lancia tillbaka i Sverige med Delta

RALLYGENER. Under slutet av 1980-talet vann Lancia konstruktörsmästerskapet i rally-VM. Nu är italienaren tillbaka i Sverige.

RALLYGENER. Under slutet av 1980-talet vann Lancia konstruktörsmästerskapet i rally-VM. Nu är italienaren tillbaka i Sverige.

När Fiat köpte Chrysler togs beslutet att marknadsföra koncernens märken Chrysler och Lancia i Europa under ett gemensamt varumärke - Lancia. Därför gör Lancia comeback i Sverige och först ut är Delta.

Lancia Delta kom redan 2008 men designen håller ännu.

Lancia Delta inifrån.

Modellen är egentligen inte helt purfärsk, den presenterades redan 2008. Designen håller dock fortfarande, kanske på grund av att man har valt att gå sin egen väg. Storleksmässigt är man också sin egen. Egentligen konkurrerar Delta i Golfklassen men med 4,52 meter i längd tillhör man bjässarna. En hjulbas på 2,7 meter ger bra kupéutrymmen med bra benutrymme i baksätet.
Tre versioner kommer att importeras, två med dieselmotorer och en bensindriven modell. Instegsmodellen har Fiats 1,6-liters diesel på 105 hästkrafter för 234 000 kronor.
Dyrt, men kanske inte så dyrt som man tror. Lancia importeras nämligen bara i den lyxiga versionen Gold som är fullmatad med utrustning.

Något grannen inte har

Vad får man då för alla dessa pengar? Framför allt får man något som grannen inte har. Lancia har fler VM-titlar i rally än något annat bilmärke.
Lancia Delta vann åtskilliga VM-rallyn och Lancia bärgade hem konstruktörsmästerskapet sex år på raken, mellan 1987 och 1992.
Motorn är en pigg miljöklassad diesel. Ljudkomforten är normal, möjligen genererar de breda hjulen något mer vägljud än önskvärt. Dieselmotorn i sig jobbar mycket lågvarvigt tack vare hög utväxling.
Formatet är en trevlig kompromiss. Med 4,5 meter i längd blir bilen rymlig nog för vuxna i baksätet, samtidigt som den är relativt kompakt.

EKONOMI

Lancia är en relativt påkostad modell i Golfklassen och en sådan blir inte billig att äga. Plus för låg bränsletörst.

KÖRGLÄDJE

Chassit är fast, elservostyrningen distinkt. Generna från rallytiden sitter i.

KOMFORT

Lancia vill lansera Delta som en väldesignad lyxglidare. Men för det är chassit för stumt och hårt. Komforten i baksätet räddas av dock av utrymmet.

SÄKERHET

Delta fick fem stjärnor i Euro NCAP har det mesta av modern säkerhetsutrustning.

BILKÄNSLA

Lancia Delta ger den rätta bilkänslan med genomarbetad interiör och uppseendeväckande design.

18 getingar (av 25)