Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter.
Annons
EXPRESSEN.SE
Allt om bilar>BILTESTER

Publicerad 7 sep 2018 15:26

Kia vågar satsa på Ceed-familjen – visar ny Proceed

1/3

Foto: Olaf Gallas

2/3

Foto: Olaf Gallas

3/3

Foto: Olaf Gallas

FRANKFURT. Kia Ceed är en av årets allra viktigaste bilnyheter i mellanklassen.

Men inte nog med det.

Nu bygger Kia ut modellprogrammet med den allra snyggaste Ceeden – nya Proceed.

Jag har testkört den vackra nykomlingen.

Kia avslöjar i veckan också den imponerande räckvidden 48 mil på sin nya eldrivna Niro.

Kias designchef Gregory Guillaume berättar med stor inlevelse hur hans designteam fick en klump i halsen och ont i magen när marknadsavdelningen förklarade att luften gått ur försäljningen av tredörrarsbilar i mellanklassen i Europa.

För hela Guillaumes gäng hade älskat att få arbeta med Proceed. Modellen var själva anledningen till att gick till jobbet för att rita dörrhandtag till Picanto. Nej, det där sista sa aldrig Gregory Guillaume, inte ordagrant i alla fall men ögonen berättade lite om stämningen när Proceed var hotad.

Men det var ändå samma marknadsfolk som satt på lösningen. Kia började fråga ut sina och andras kunder. Svaren visade att det kanske fanns något för Proceed ändå.

Kia tittade också på vad Mercedes höll på med och hur det gick för modeller som CLA och CLS, kanske också en udda modell som GLA nämndes. Och utanför fönstret på designavdelningen i Frankfurt – vägg i väg med det stora mässområdet mitt i stan – svepte det också förbi någon Porsche Panamera eller en BMW 5-serie GT.

Svaret blev en Shooting Brake. Det märkliga namnet som ingen förstår kommer från tiden då jägaren ville plocka med sig bytet från skogen. Häst och vagn blev bil med stort lastutrymme och med tiden lite snyggare bil med plats för gevär och byte.

LÄS MER: Första testkörningen av nya Kia Ceed 

Inspiration från Volvo

Volvo P1800 Estate nämns av Kias projektledare för Ceed-programmet, Alper Celik, som en första modern Shooting Brake.

Proceed är en sann Shooting Brake och en Ceed-variant som andas attityd och känslor. När du ser bilen kommer du att hitta detaljer som liknar en Porsche Panamera men också ett tydligt släktskap med Ceed – fronten och framdörren är densamma, taket, bakdörr och akter är utbytt – och även storasyskonet Stinger.

I testbilen sitter en 1,6-litersmotor på 204 hästkrafter som hanteras av en sjustegad automatlåda. Ett sportläge ser till att motorn svarar lite snabbare, växlar lite snabbare och låter lite mer. Kia säger att styrningen ska påverkas men jag märker ingen större skillnad mellan sport- och normalläge. Till Sverige kommer också en mindre bensinmotor på 140 hästkrafter men vår importör väljer bort den minsta bensinaren och dieseln. Proceed kommer att säljas med utrustnings- och designnivåerna GT-Line och GT. Testbilen är en GT med de karakteristiska röda detaljerna.

Växellådan kunde vara lite snabbare men i lite mindre aggressiv körning fungerar den bra och när Frankfurttrafiken tätnar blir det svårare att sträcka ut Proceed. Ljudet är mäktigt och förstärks i sport-läget och med "konstgjort" ljud i kupén. 

LÄS MER: Niro – den perfekta vardagsbilen

Normalläget bäst

Motorn reagerar snabbt men det blir lite väl hetsigt i min smak. Jag kan jämföra känslan från en Polo GTI men i en lite mognare design som en Shooting Brake hade jag tyckt ännu bättre om mer vridmoment. Men det hade krävt en större motor och jag förstår varför Kia inte valde den lösningen, det jag letar efter finns delvis också i en Kia Stinger.

För mig är körprogrammet normal allra bäst. Motorn svarar bra när jag vill och jag känner att prestandan bottnar även i designen. 

Det Kia gör med Ceed-familjen är spännande. En Shooting Brake ska kunna ta köpare från andra märken, från kunder som hade valt en dyrare Volvo eller Audi men som gillar den fräcka designen men också behålla de kunde som vill få lite mer personlighet från sin Kia.

LÄS MER: Kia Optima PHEV – snål familjebil 

Imponerande räckvidd på Niro elbil

Kia Proceed är en vacker bil och lita på mig när jag säger att den är vackrare utan maskeringen. 

Det här är en modell som jag hoppas att Volvos designavdelning inspireras av för det skulle passa med en V40 Shooting Brake som arvtagare till P1800 Estate. 

Kia undersöker också möjligheten att bredda Ceed-utbudet ytterligare inom något år. Med Proceed och kanske framför allt blivande storsäljaren Niro elbil har Kia alla möjligheter att behålla positionen som Sveriges tredje största bilmärke. 

Kia avslöjade i dagarna räckviddssiffran 48,5 mil enligt WLTP för Niro som också väntas bli landets billigaste elbil vid lanseringen lite senare i höst.